حامیان طلا در اقتصاد 2020

بسیاری از تحلیلگران بازار به دنبال جواب این سوال هستند که بعد از سال طلایی که فلز زرد پشت سر گذاشت، در سال آینده چه سرنوشتی برای این فلز گرانبها رقم خواهد خورد. آیا پس از سال ۲۰۱۹ که این فلز گرانبها پس از سال‌ها رکورد بازدهی سالانه خود را شکست، به مسیر خود ادامه می‌دهد یا تغییر مسیر خواهد داد؟

پیش‌بینی‌ها برای سال آینده چیست؟

بر اساس گزارش گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (ANZ) این احتمال وجود دارد که در سال ۲۰۲۰ بخش فلزات گرانبها برای دومین سال پیاپی عملکرد بهتری از سایر گروه‌های دارایی و کالایی داشته باشد و قیمت آن به بالای مرز ۱۶۰۰ دلار هم برسد. دنیل هاینز استراتژیست ارشد و سونی کوماری استراتژیست این نهاد درباره چشم‌انداز بازارها در سال ۲۰۲۰ اعتقاد دارند فلزات گرانبها از وضعیت خوبی برای عملکرد بهتر نسبت به سایر بخش‌ها در سال آینده میلادی برخوردار باشند.

ANZ پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا در سال آینده به افزایش خود ادامه خواهد داد و در ماه دسامبر به قله ۱۶۲۰ دلاری خواهد رسید. این استراتژیست‌ها در این مورد بیان کردند: مدل ما برای طلا در سال آینده قیمت ۱۶۰۰ دلار را نشان می‌دهد. مدلی که بر اساس نرخ بهره واقعی، ارزش دلار آمریکا و انتظارات تورمی نشان می‌دهد با ارزش دلار پایین‌تر و فقط با افزایش ناچیز در بازده اوراق قرضه، قیمت طلا به بالای مرز ۱۶۰۰ دلار خواهد رسید. تحلیلگران این موسسه معتقدند جنبش دلارزدایی در جهان در کنار نااطمینانی‌های ژئوپلیتیک از جمله محرک‌های اصلی هستند که می‌توانند سبب ادامه افزایش قیمت دلار در سال آینده شوند. هاینز و کوماری در مورد عوامل تحریک‌کننده قیمت طلا در سال آینده افزوده‌اند با اینکه نااطمینانی‌ها درباره جنگ تجاری بین آمریکا و چین و همچنین موضوع برگزیت در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسیده و احتمالا این نگرانی در سال آینده وجود نداشته باشد، اما ریسک‌های ژئوپلیتیک و همچنین ریسک‌های مربوط به اقتصاد کلان در سال آینده نیز در سطح بالایی قرار داشته باشند و علاوه بر این ریسک‌ها، دلارزدایی مداومی که در حال رخ دادن است، اشتهای سرمایه‌گذاران را برای طلا حفظ خواهد کرد.

متغیرهای سیاسی

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال آینده یکی دیگر از ریسک‌هایی است که توجه‌ها را در سال آینده به خود جلب می‌کند، زیرا تاثیر قابل‌توجهی بر بازارهای مالی خواهد گذاشت. تحلیلگران ANZ در این مورد نیز نوشته‌اند که با هر نتیجه‌ای، احتمال رخ دادن نوسانات در بازارها زیاد است. این اتفاق زمینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در پناهگاه‌های امن دارایی در سال آینده به‌وجود خواهد آورد.  این چشم‌انداز همچنین توصیه می‌کند که افزایش موج پوپولیسم در جهان قرار دادن طلای بیشتر در پورتفولیو را توجیه می‌کند، زیرا افزایش این پدیده در جهان، خود منشأ بروز نا اطمینانی‌های زیادی خواهد شد که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن از جمله طلا را جذاب‌ باقی نگه خواهد داشت. موضوع دیگری نیز که می‌تواند در رخنه طلا به مرز ۱۶۰۰ دلاری کمک کند، دلار ضعیف‌تر است. تحلیلگران گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند معتقدند تقویت دلار آمریکا در سال آینده کاهش پیدا می‌کند و ریسک‌های مربوط به آن با افزایش روبه‌رو می‌شود. همچنین با یک سیاست‌گذاری نسبتا پایدار در سال آینده، احتمال این موضوع زیاد است که ارزش دلار نسبتا ثابت بماند و در یک بازه نسبتا کوچک مبادله شود. این تحلیلگران همچنین اعلام کرده‌اند که انتظار دارند یورو نسبت به دلار در سال آینده میلادی عملکرد بهتری داشته باشد. تقاضای طلای آسیا نیز موضوعی است که باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد. واردات طلای هند بین ماه‌های جولای و اکتبر در سال جاری همزمان با رکورد قیمت داخلی، ۵۳ درصد افت پیدا کرده بود. به هر حال به نظر می‌رسد با توجه به عوامل ذکر شده توسط گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند، کفه ترازو به سمت ادامه پیشروی قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ سنگینی می‌کند.