عقبگرد دلا‌ر پس از 8 روز

روز دوشنبه، دلار برای اولین‌بار در ۸ روز اخیر افت قیمت را تجربه کرد. در سومین روز هفته، شاخص ارزی ۲۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. آخرین باری که دلار پیش‌تر افت قیمت را تجربه کرده بود، به شنبه دو هفته پیش بازمی‌گردد. پس از آن بازار وارد یک چرخه افزایشی شد که در مقطعی حتی منجر به رسیدن این ارز به محدوده ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی شد. با این حال از بعدازظهر روز یکشنبه فروشنده‌ها دست بالا را در معاملات به دست آوردند و این موج کاهشی به روز دوشنبه نیز سرایت کرد.   به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، صبح روز سوم هفته معامله‌گران به راحتی در قیمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان حاضر به فروش دلار بودند ولی خریدار چندانی در بازار وجود نداشت؛ عاملی که زمینه‌ساز آن شد که قیمت به سوی مرز حمایتی ۱۲ هزار تومانی میل کند.  برخی از معامله‌گران افت روز دوشنبه را ناشی از کاهش هیجانات بازار دانستند و گروهی عنوان می‌کردند، پس از چند افزایش متوالی، کمی تعدیل قیمت طبیعی بود. به این دو، افت نرخ حواله درهم را نیز باید اضافه کرد که دیروز به زیر مرز ۳ هزار و ۳۰۰ تومانی رفت. نرخ حواله درهم همچنان یک سیگنال‌دهنده مهم به بازار داخلی است، هرچند که معامله‌گران در دریافت قیمت‌ها از کانال‌های اطلاع‌رسانی مشکلات پرشماری دارند.  همچنین دیروز کاهش قیمت دلار زمینه‌ساز آن شد که سکه تمام‌بهار آزادی نیز از کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کند و به بهای ۴میلیون و ۱۹۵ هزار تومان برسد. این قیمت ۱۵ هزار تومان کمتر از روز یکشنبه بود. در این میان افت بهای طلای جهانی نیز در کاهشی شدن بازار سکه نقش داشت. طلای جهانی ساعت ۴ بعدازظهر دیروز زیر سطح هزار و ۴۶۰ دلاری معامله می‌شد، حال آنکه هفته گذشته را با قیمت هزار و ۴۶۶ دلار به پایان رسانده بود.

  وقت اصلاح یا سوخت‌گیری؟

شماری از معامله‌گران بازار عنوان می‌کردند پس از ۷ رشد پیاپی، زمان افت قیمت دلار فرا رسیده بود؛ در واقع از نگاه این دسته، زمانی که نوسان‌گیران در قیمت‌های پایین اقدام به خرید دلار کرده‌اند، در نقطه‌ای باید شروع به فروش و سود خود را برداشت کنند. در این میان، گروهی از معامله‌گران باور دارند، پس از این اصلاح قیمتی، دلار به آرامش خواهد رسید و دیگر خبری از نوسانات افزایشی یا کاهشی نخواهد بود. این در حالی است که دسته دیگری باور دارند، این افت زمانی برای سوخت‌گیری معامله‌گران ارزی را فراهم می‌کند که خود را برای افزایش بعدی آماده کنند. در واقع از نگاه آنها شماری ازمعامله‌گران در قیمت‌های بالا ارز خود را به فروش رسانده‌اند و اکنون بار دیگر ریال کافی برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر را به دست آورده‌اند.  در مقابل آنها، عده‌ای دیگر از معامله‌گران قرار دارند که افزایش روزهای اخیر را هیجانی می‌دانند و معتقدند با فروکش کردن التهاب‌ها، شرایط بازار عادی‌تر خواهد شد و قیمت‌ها نیز افت بیشتری را به ثبت خواهند رساند. از نگاه این عده بخش زیادی از افزایش دلار ناشی از هیجانات بنزینی و اعتراضاتی بود که پیرامون آن صورت گرفت. در هر صورت هر زمان کمی حس ناامنی به بازار منتقل شود، تقاضای احتیاطی ارز افزایش پیدا می‌کند.   با این حال، افزایشی‌ها باور دارند فراتر از هیجانات، بازار پس از اینکه مدت‌ها در یک دامنه محدود ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی زندانی بود، با افزایش تقاضای فصلی در مسیر افزایشی قرار گرفته است.   هر زمان هم که یک سطح مقاومتی شکسته می‌شود، تقاضای روانی و فنی بیشتری می‌تواند روانه بازار شود. در روزهای اخیر چهار مرز مقاومتی دلار حداقل به‌طور موقت شکسته شدند.  نقطه اول مقاومتی که برای بسیاری از معامله‌گران اهمیت داشت، مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی بود و پس از آن سطح ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی. پس از آن طی یک روز دو مرز ۱۲ هزار و ۲۰۰ و ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی شکسته شدند، ولی بازار با عقبگرد سریع از این دو مرز نشان داد که حساسیت بیشتری در مورد شکسته شدن این سطوح وجود دارد.

  کف جدید دلار کجاست؟

به گفته برخی از فعالان حاضر در بازار، آنچه در شرایط فعلی برای معامله‌گران بازار از اهمیت خاصی برخوردار است، نقطه کف بعدی دلار است، منطقه‌ای که در آن یک بار دیگر خریدها افزایش پیدا می‌کند؛ عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند، نقطه کف جدید دلار مرز ۱۲ هزار تومانی است، خصوصا آنکه حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر دیروز معامله‌گران در برابر شکسته شدن این سطح از خود مقاومت نشان دادند.  از آن‌سو به نظر می‌رسد بازارساز چندان کانال ۱۲ هزار تومانی را به رسمیت نشناخته است و همچنان تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز قیمت فروش دلار خود را روی عدد ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان نگه داشته‌اند. این موضوع موجب شده است که برخی فعالان عنوان کنند، کف بعدی دلار قطعا زیر مرز ۱۲ هزار تومانی خواهد بود.  البته همیشه در مورد کف قیمت دلار میان معامله‌گران اختلاف نظر وجود دارد، ولی در شرایط فعلی میزان تناقض دیدگاه‌ها بیشتر شده است. در چنین شرایطی، برخی از فعالان عنوان می‌کنند که تعدادی از معامله‌گران نیز در روزهای اخیر تمایل چندانی برای شرکت در خرید و فروش‌ها ندارند.  یکی از صاحبان صرافی می‌گوید یکشنبه بعدازظهر شایعه‌ای در بازار پخش شد که تظاهراتی در حال جریان است و ممکن است مسیر آنها به سوی خیابان فردوسی منحرف شود. عاملی که به گفته او موجب شد صرافی را تعطیل کند.   با این حال روز دوشنبه حداقل تا ساعت یک بعدازظهر به نظر نمی‌رسید اخلالی در فعالیت صرافی‌ها رخ داده باشد و آنها مانند روزهای قبل در حال انجام وظیفه خود بودند. البته تقاضای زیادی در بازار وجود نداشت و کمی هم از حجم تعداد دلالان کاسته شده بود. تعداد افرادی نیز که در مقابل بزرگ‌ترین صرافی دولتی بازار ایستاده بودند، نسبت به روز یکشنبه کاهش پیدا کرده بود.  مجموع این شرایط کاهشی‌ها را امیدوار می‌کند که افت قیمت دلار در روزهای آتی ادامه پیدا کند. با این حال عده‌ای از معامله‌گران همچنان باور داشتند تا عادی شدن اوضاع ریسک ورود تقاضای احتیاطی به بازار وجود دارد.  آنچه مسلم است نوسانات روزهای اخیر کمی توجه افراد عادی را به سوی بازار ارز معطوف کرده است؛ ولی مساله آن است که مشخص نیست این دسته عموما توان تغییر کانال دلار را دارند یا خیر. به‌ هرحال بخش زیادی از افراد در سال قبل اقدام به تهیه دلار کرده‌اند و همین موضوع به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی است که موجب شده است شاخص ارزی در برابر اتفاقات سال جاری واکنش خاصی را از خود نشان ندهد. آنچه شاید بتواند موجب شود دلار یک‌بار دیگر از کانال ۱۲ هزار تومانی بلند شود و سطوح قیمتی بالاتری را هدف قرار دهد، خروج سرمایه‌ها از بازار سهام و ورود آنها به بازار ارز باشد.  در این میان در روزهای اخیر در بازار سکه نیز قیمت‌ها بیشتر از نوسانات بازار ارز تبعیت کرده‌اند. به گفته یکی از فعالان رسمی بازار سکه، زمانی که قیمت دلار روز یکشنبه کمی کاهشی شد، او به سرعت شروع به فروش سکه کرد. زمانی که سکه‌های خود را با قیمت ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان فروخته باشید، طبیعتا برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر از قدرت بیشتری برخوردار خواهید بود.

 

 رشد نرم بورس از کف