هدف‌های کوتاه در بازار ارز

روز شنبه فلز گرانبهای داخلی در واکنش به ریزش طلای جهانی به زیر مرز هزار و ۵۰۰ دلاری که در روز جمعه صورت گرفته بود، حدود ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و در آستانه خروج از کانال ۴ میلیون تومانی قرار گرفت.دلار در حالی سه رشد  را تجربه کرده است که عده کمی از معامله‌گران این روند را به معنای تغییر انتظارات در بازار ارز تعبیر کرده‌اند. از نظر شماری از فعالان، معامله‌گران در روزهای اخیر دیگر به دنبال فتح قله‌های مقاومتی نیستند، بلکه هدف‌های کوتاه افزایشی و کاهشی را برای خود تعریف و سعی می‌کنند در آن چارچوب کسب سود کنند.

بنابراین در روزهای اخیر معامله‌گران بازار قبل از آنکه به دنبال شکستن سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی باشند، به نقاط افزایشی کوتاه‌مدت‌تری حساسیت نشان می‌دهند. به عنوان مثال، دیروز برخی فعالان عنوان می‌کردند بازار قبل از اینکه به سوی سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برود، باید در نقطه ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی مورد حمایت واقع شود و پس از آن در نقاط ۱۱ هزار و ۴۵۰ و ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومانی خریدها با احتیاط بیشتری صورت بگیرد یا بخشی از فروش‌ها انجام شود.در مورد قیمت‌های پایین‌تر نیز معامله‌گران دیگر صبر نمی‌کنند که قیمت به سوی سطوح حمایتی ۱۱ هزار و ۲۰۰ و ۱۱ هزار تومانی برود تا خریدهای خود را بیشتر کنند. آنها اخیرا در همان کانال ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی خریدهای خود را بیشتر می‌کنند. تمام این موضوعات حکایت از محدود شدن هر چه بیشتر دامنه نوسانی دارد.

 دلار از ابتدای هفته گذشته در دامنه ۱۱ هزار و ۳۰۰ تا ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومانی حرکت کرده است تا فاصله سقف و کف قیمت به حدود ۲۰۰ تومان برسد. هر چقدر دامنه نوسانی قیمت‌ها کمتر شود، جذابیت بازار ارز برای افراد عادی و نوسان‌گیران کمتر می‌شود و زمینه خروج آنها از بازار را فراهم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که بازار ارز دیگر مورد توجه معامله‌گران نیست، همین کاهش دامنه نوسانات است. البته مشخص نیست برای این که قیمت دلار نوسان زیادی را تجربه نکند، بازارساز از ذخایر ارزی خود استفاده می‌کند و اگر استفاده می‌کند، میزان آن چقدر است؟اگر روند فعلی کم‌نوسان بازار ارز بدون مصرف و تزریق زیاد ارز صورت گرفته باشد، می‌توان امیدوار بود که محدودیت نوسانات در نیمه دوم سال نیز ادامه پیدا کند. در این میان، شماری از معامله‌گران عنوان می‌کنند ممکن است به واسطه کاهش صادرات نفتی، میزان درآمدهای ارزی در نیمه دوم سال کاهش بیشتری پیدا کند.در این میان عده دیگری از معامله‌گران عنوان می‌کنند که تحولات سیاسی و بین‌المللی آینده از اهمیت بیشتری برای بازار ارز برخوردارند. این در حالی است که دلار در هفته‌های اخیر به اخبار سیاسی توجه خاصی نکرده است.

  ارز مسافرتی: ۱۳ هزار تومان

قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۷۳۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.قیمت یورو در بازار آزاد حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز شنبه تغییری نداشته است. این صرافی‌ها دیروز هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خریدند و ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروختند.