دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در طول کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ وعده داده بود که آمریکا در صورت پیروزی وی، بدون افزایش بدهی‌ها به رشد قابل قبولی در سطح اقتصادی برسد اما اکنون علاوه بر کند شدن رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته، کسری بودجه دولت نیز به سطوح کم سابقه‌ای رسیده است.

آمریکا سال گذشته را با ثبت کسری بودجه ۷۷۹ میلیارد دلاری به پایان رسانده بود. میزان بدهی‌های آمریکا نیز از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ رو به افزایش بوده است تا جایی که اکنون از رقم ۵/ ۲۲تریلیون دلار نیز عبور کرده است. این رقم از زمان آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ بیش از ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

با این حال با توجه به رشد اقتصادی خوب، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در آمریکا در مقایسه با گذشته کاهش محسوسی داشته است و از ۸/ ۹درصد در سال ۲۰۰۹ به ۵ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

دونالد ترامپ با اشاره به کاهش نرخ بهره در منطقه یورو، از مقامات فدرال‌رزرو خواسته است تا سیاست‌های بانک مرکزی اروپا را الگو قرار دهند و با کاهش نرخ بهره به سطح صفر یا منفی، به مدیریت بهتر بحران بدهی و تقویت رشد اقتصادی آمریکا کمک کنند.

یک مقام آگاه در کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است ترامپ برای کاهش بدهی‌های آمریکا منتظر بانک مرکزی نمی‌ماند و از هر ابزاری برای مدیریت بحران بدهی استفاده خواهد کرد. وی همچنین از احتمال درخواست کمک دولت از کنگره برای کاهش بدهی خبر داد.