اونس در انتظار علامت شبانه

طلا در ماه جولای افزایش ارزش ۵/ ۱ درصدی را تجربه کرد؛ این سومین ماه متوالی است که طلا بازده مثبت از خود به‌جا می‌گذارد. این روند افزایشی در ماه‌های گذشته منجر به شکسته شدن مقطعی رکورد ۶ ساله قیمت طلا در اواسط ماه جولای شد. مهم‌ترین عامل رشد قیمت طلا در ماه گذشته، سیگنال‌های کاهش نرخ بهره در نشست فدرال‌رزرو بود. تحلیلگران انتظار دارند در جلسه چهارشنبه شب فدرال‌رزرو که ساعت ۲۲:۳۰ شب به وقت تهران برگزار می‌شود، نرخ بهره برای اولین‌بار در «دهه» گذشته و بعد از «بحران مالی بزرگ» کاهش پیدا کند. شاخص نرخ بهره هم‌اکنون در ایالات‌متحده ۵/ ۲ درصد است. کاهش ۲۵/ ۰ درصدی از نظر کارشناسان و تحلیلگران بیشترین احتمال را دارد. این کاهش و حرکت به سمت نرخ بهره هدف می‌تواند با استفاده از مدیریت نرخ بهره «شبانه» صورت گیرد.

مکث طلا قبل از جلسه فدرال‌رزرو

طلا در روزهای اولیه هفته جاری افزایشی بوده است. قیمت فلز زرد مجموعا در دو روز ابتدایی این هفته در حدود ۷۵/ ۰ درصد افزایش یافت. بالاترین قیمت ثبت‌شده تا اینجای هفته مربوط به روز سه‌شنبه بود که برای لحظاتی قیمت هر اونس طلا به ۱۴۳۳ دلار رسید. در روز چهارشنبه  و تا ساعت ۴ بعدازظهر طلا افزایش خفیف ۰۱/ ۰ درصدی را تجربه کرد و چشم‌انتظار نشست فدرال‌رزرو درباره تصمیم برای کاهش نرخ بهره باقی ماند. نشستی که قرار است در ساعات پایانی روز چهارشنبه ۳۱ جولای برگزار شود.

در ماه جولای انتظار برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و کاهش «هزینه فرصت» نگهداری طلا، قیمت هر اونس طلا را با سومین افزایش متوالی ماهانه مواجه کرد. دو موضوع با بازه‌های تاثیرگذاری مختلف درباره جلسه فدرال‌رزرو حائز اهمیت است. اولین موضوع که می‌تواند اثرات کوتاه‌مدت اما شدیدتری بر قیمت هر اونس فلز زرد بگذارد این سوال است که میزان کاهش نرخ بهره در جلسه فدرال‌رزرو مطابق با پیش‌بینی کارشناسان خواهد بود یا خیر. طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده بیشترین احتمال کاهش ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره است. اما برخی از تحلیلگران بازار احتمال غافلگیری فعالان بازار از طریق کاهش ۵۰/ ۰ درصدی نرخ بهره و رسیدن به ۲ درصد را نیز می‌دهند. در صورت رقم خوردن این اتفاق می‌توان انتظار داشت قیمت طلا در هفته آینده به بالای مرز ۱۴۵۰ دلاری برسد. در آمریکا نرخ بهره «شبانه» یکی از ابزارهای مهمی‌ است که دولت به کمک آن می‌تواند به سمت نرخ بهره هدف حرکت کند. نرخ بهره شبانه نرخی است که بانک‌های بزرگ در بازار شبانه، توسط آن به هم پول قرض می‌دهند. دومین موضوع که دارای اثرات میان‌مدت برای قیمت طلا خواهد بود سیگنال‌های خروجی از جلسه فدرال‌رزرو درباره این موضوع است که آیا درها همچنان برای کاهش مجدد نرخ بهره در ادامه سال باز خواهد بود یا خیر. در صورت مثبت بودن جواب این سوال می‌توان انتظار ادامه روند صعودی قیمت طلا در ماه‌های آتی را داشت.

عوامل دیگر برای ادامه صعود

جدا از جلسه فدرال‌رزرو، ریسک‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند شاهدی بر ادامه روند صعودی قیمت طلا باشند. یکی از این عوامل افزایش احتمال خروج بدون‌توافق انگلیس از اتحادیه اروپا و دیگری عدم پیشرفت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا است. رئیس‌جمهور ترامپ به چین هشدار داده است که آنها باید تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با ایالات‌متحده به توافق برسند. او در این مورد افزوده است که اگر در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ پیروز شود در حالی که به توافق مشخصی با چین نرسیده باشد، نتیجه‌اش می‌تواند عدم‌توافق یا توافقی سختگیرانه‌تر از سوی ایالات‌متحده باشد. همچنین مقامات کاخ سفید انتظار دارند هرچه تنش تجاری بین آمریکا و چین طولانی‌تر شود، حمایت فدرال‌رزرو از طریق نرخ بهره نیز ادامه پیدا کند. اینها مواردی است که به‌صورت توامان می‌تواند به افزایش قیمت طلا در ماه‌های آتی کمک کند.

رفتار مشابه شاخص دلار

شاخص دلار نیز که در هفته جاری روند کم‌شیب صعودی را طی می‌کند در روز چهارشنبه و تا ساعت ۴ بعدازظهر و در آستانه نشست فدرال‌رزرو رفتاری مانند طلا از خود نشان داد و به ۰۳/ ۹۸ واحد رسید. با اینکه شاخص دلار مجموعا در هفته جاری افزایش ارزش را تجربه کرده، اما سطح این افزایش‌ها پایین بوده است. شاخص دلار مجموعا تا اینجای هفته افزایش ارزش ۰۸/ ۰ درصدی را رقم زده است.  اغلب شاخص‌های سهام نیز هفته جاری را به‌صورت کاهشی آغاز کرده‌اند. شاخص S&P ۵۰۰ روز دوشنبه و سه‌شنبه مجموعا ۴۲/ ۰ درصد کاهش یافت و در پایان روز سه‌شنبه به مقدار ۳۰۱۳ واحدی رسید. شاخص نزدک نیز در دو روز ابتدایی هفته با دو کاهش متوالی، ۶۸/ ۰ درصد کاهش داشت و در پایان روز سه‌شنبه میزان ۸۲۷۳ واحدی را به ثبت رساند. کارشناسان تهدیدهای جدید ترامپ علیه چین و به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای تجاری بین دو قطب بزرگ اقتصاد دنیا را عامل عقب‌نشینی شاخص‌ها عنوان کرده‌اند.