برگشت دلار به کانال 12

روز شنبه، معامله‌گران از همان ابتدای روز نشان دادند که تمایل دارند، خرید و فروش‌های ارزی خود را در کانال ۱۲ هزار تومان صورت دهند؛ اولین معامله بازار روی عدد ۱۲ هزار و ۵۰ تومانی صورت گرفت که ۱۳۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. در ادامه روز قیمت این ارز ۱۸۰ تومان دیگر نیز رشد کرد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۲ هزار و ۲۳۰تومان قرار گرفت.  در بازار سکه، قیمت این فلز گرانبها همسو با افزایش بهای دلار رو به سوی قیمت‌های بالاتر گذاشت و توانست با حدود ۸۵ هزار تومان افزایش به بهای ۴ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان برسد. این اتفاق در حالی رخ داد که روز جمعه در بازارهای جهانی، اونس روی عدد هزار و ۴۱۸ دلار به کار خود پایان داده بود که نشان از افت نیم درصدی آن طی هفته گذشته داشت. به‌رغم این کاهش، نگاه بیشتر معامله‌گران بازارهای جهانی، به روند هفته جاری طلای جهانی افزایشی است و شاید این عامل در نوع رفتار بازیگران بازار داخلی نیز موثر بوده است. البته ممکن است افزایش جزئی روز جمعه نیز رفتار معامله‌گران داخلی را متاثر کرده باشد.

  چرا دلار افزایشی شد؟

قیمت دلار که روز پنج‌شنبه ۳۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داده و به انتهای کانال ۱۱ هزار تومانی وارد شده بود، روز شنبه توانست در مقطعی حتی به بالای محدوده ۱۲ هزار و ۲۵۰تومانی سرک بکشد. برای تغییر روند بازار و قدرت نمایی افزایشی‌ها سه دلیل عمده عنوان شده است.  گروهی باور داشتند، پس از برخورد دلار به کف ۱۱هزار و ۸۰۰ تومانی در ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه، میزان خریدها در معاملات پشت‌خطی افزایش یافت و همین موضوع موجب شد که قیمت در ابتدای روز شنبه بالای مرز ۱۲هزار تومانی معاملات خود را آغاز کند. در واقع، دلیل اول رشد، انتظار شماری از معامله‌گران بود که تصور می‌کردند، محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تا ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی کف قیمت دلار است و می‌توانند با خرید کسب سود کنند.  عامل دومی که در رشد قیمتی شاخص ارزی اثر داشت، روند نرخ حواله درهم بود که از همان ابتدای روز رویه افزایشی از خود نشان داد و با خروج از کانال ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی به کانال ۳ هزار و ۳۰۰ تومانی وارد شد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر قیمت درهم ۳ هزار و ۳۵۰ تومان بود.  نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که به‌طور سنتی در بازار ارز داخلی به دقت رصد می‌شود و در تعیین موقعیت فروش یا خرید معامله‌گران بازار داخلی اثر دارد. سومین عاملی که از سوی فعالان به‌عنوان عامل محرک در رشد دلار معرفی می‌شد، نوع استراتژی معامله‌گران فنی بازار بود. به گفته فعالان، روز شنبه برخی تحلیلگران فنی در کانال‌های خود به معامله‌گران پیشنهاد می‌دادند که تاکتیک خود را به «خرید به فروش» تغییر دهند. این به معنای آن است که معامله‌گران اقدام به خرید کنند و هر زمان به سقفی خورد، وارد فاز فروش شوند. این تاکتیک می‌تواند چند‌بار در طول روز تکرار شود، ولی هدف اول بازیگران خرید است و هدف بعدی فروش.

  بازارساز به سرعت هماهنگ شد

در ابتدای روز شنبه، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۱هزار و ۹۵۰ تومان بود؛ با این حال، پس از اینکه قیمت دلار در بازار آزاد به بالای ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان رفت، بازارساز به سرعت قیمت صرافی‌های بانکی را بالا کشید و قیمت ۱۲ هزار تومانی برای دلار را به ثبت رساند. حتی در ادامه روز در مقطعی قیمت ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومانی بر تابلوی صرافی‌های بانکی به‌ثبت رسید. این موضوع نشان می‌داد که بازارساز به دنبال آن است که از طریق کم‌کردن فاصله قیمت خود با بازار آزاد، مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار شود؛ این موضوع نشان می‌داد بازارساز بیشتر از آنکه به دنبال کنترل سطح قیمتی باشد، مدیریت نوسان بازار در یک دامنه خاص را دنبال می‌کرد. هفته گذشته زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد به کانال ۱۲هزار تومانی رفته بود، صرافی‌های منتخب بازارساز دو روز پیاپی در کانال ۱۱ هزار تومانی عرضه ارز را صورت داده بودند.

  کاهش نرخ بهره محرک افزایش اونس

روز شنبه در حالی قیمت سکه تمام بهار آزادی به آستانه ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که بهای اونس در بازارهای جهانی رشد قابل‌توجهی را در انتهای هفته به ثبت نرسانده بود. روند بهای اونس نیز در هفته گذشته منفی بود، ولی بخشی از تحلیلگران و معامله‌گران خرد بازارهای جهانی باور دارند بهای اونس در هفته جاری افزایشی خواهد شد. دلیل آنها هم احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکاست.  قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه به  هزار و ۴۱۸ دلار رسید. به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران به نقل از رویترز، در حالی که انتشار آمارهای ضعیف از نرخ تورم آمریکا، تاثیر آمارهای مثبت رشد اقتصادی این کشور را خنثی کرد و همچنان احتمال کاهش نرخ بهره را زنده نگه داشت، قیمت طلا پس از کاهش قابل‌توجه روز پنج‌شنبه، روز جمعه با افزایش جزئی مواجه شد. آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد که رشد اقتصادی آمریکا کمتر از حد انتظار کند شده و رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه دوم سال ۱/ ۲درصد بوده است. انتظار این بود که رشد روی عدد ۸/ ۱ درصد قرار بگیرد. این گزارش همچنین نشان داد که افزایش تورم در سه ماهه گذشته ضعیف بوده است. بر اساس محاسبه فدرال‌رزرو نرخ تورم اقتصاد آمریکا در سه ماهه اخیر ۸/ ۱ درصد بوده در حالی که بانک مرکزی آمریکا تورم ۲ درصدی را هدف‌گذاری کرده بود. ادوارد میر تحلیلگر موسسه اف‌سی‌استون در این‌باره گفت: «آمارهای تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که فدرال‌رزرو ممکن است نرخ بهره را به میزان قابل‌توجهی که قبلا پیش‌بینی می‌شد کاهش ندهد، اما در عین حال عدم‌افزایش نرخ تورم نگران‌کننده است.» به گفته تحلیلگران کومرزبانک: «اکنون تمام تمرکز بازار معطوف به نشست هفته آینده فدرال‌رزرو است که ببیند نرخ بهره کاهش می‌یابد یا خیر. با کاهش نرخ بهره ارزش دلار نیز کاهش خواهد یافت و این به رشد قیمت طلا کمک خواهد کرد.»

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که دونالد ترامپ نیز اخیرا نسبت به عدم کاهش نرخ بهره در آمریکا واکنش نشان داد. رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه منتهی به ژوئن بالاتر از پیش‌بینی‌ها بود، ولی نسبت به فصل قبل کاهش را نشان می‌داد. به گزارش «ایسنا» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این اتفاق سعی کرد بار دیگر تقصیر را به گردن بانک مرکزی آمریکا بیندازد. وی با بیان اینکه رشد ۱/ ۲ درصدی ثبت شده در سه ماه دوم سال چندان هم بد نیست، افزود: به این توجه کنید که فدرال‌رزرو یک وزنه بسیار سنگین به گردن ما آویزان کرده است! وزنه مورد اشاره ترامپ احتمالا مساله نرخ بهره است. ترامپ که از طرفداران سرسخت کاهش نرخ بهره محسوب می‌شود بارها و بارها از بانک مرکزی این کشور به‌دلیل کاهش ندادن نرخ بهره انتقاد کرده است. وی پیش‌تر گفته بود: اگر یک بانک مرکزی داشتیم که نرخ بهره را کاهش می‌داد الان با سرعت سفینه فضایی در حال رشد بودیم، اما به‌جای آن با بانکی طرفیم که خود مدیران آن هم نمی‌دانند دارند چه کاری انجام می‌دهند!