کمتر معامله‌گری تصور می‌کرد که قیمت دلار تا مرز ۱۱ هزار تومانی عقب‌نشینی کند، ولی در اواسط دیروز قیمت ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومانی در بازار آزاد رویت شد. آخرین بار دلار در تاریخ ۱۹ دی‌ماه سال قبل قیمت کمتری را به ثبت رسانده بود. در ادامه روز دلار از این کف ۱۸۹ روزه بلند و با افزایش خریدها مواجه شد. در ساعات انتهایی روز قیمت‌های متفاوتی در بازار شنیده می‌شد؛ با کمی خطا می‌توان گفت که قیمت در حوالی ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار داشت که ۵۰ تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. افت ۵۰ تومانی به معنای کاهش سرعت نزول دلار بود؛ چراکه این ارز در روز سه‌شنبه ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود و روز دوشنبه نیز ۲۰۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود. سکه تمام بهار آزادی نیز دیروز مشابه با دلار دو روند متفاوت را در پیش گرفت. در ابتدای روز فلز گرانبهای داخلی حتی تا سطح۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد، ولی در ادامه روز توانست حتی در مقطعی مرز ۴ میلیونی را نیز بازیابی کند. ساعت ۴ بعدازظهر قیمت ۴ میلیون و ۱۰ هزار تومانی برای سکه به ثبت رسید که ۴۰ هزار تومان بیشتر از روز چهارم هفته بود. افزایش قیمت سکه در حالی رقم خورد که بهای اونس در بازارهای جهانی کاهشی شده بود و تا ساعت ۴ بعدازظهر در حوالی مرز هزار و ۴۰۰ دلاری قرار داشت. یکی از عوامل اصلی نزول اونس انتشار آمار قوی از اقتصاد آمریکا بود که شاخص دلار را تقویت کرد و زمینه‌ساز نزول اونس شد. به گزارش «ایسنا» آمارهای امیدوارکننده از رشد مثبت بخش خرده‌فروشی آمریکا در ماه ژوئن امیدها را نسبت به کاهش ۵/ ۰ درصدی نرخ بهره تقویت کرده است. جونیچی ایشیکاوا، استراتژیست ارشد بازار ارز در موسسه «آی‌جی سکیوریتیز» گفت: آمارهای نیرومند از اقتصاد آمریکا یکی از محرک‌های کلیدی صعود اخیر دلار بود، اما نباید از ضعف ارزهای اروپایی غافل شد.

نیما از فردوسی جلو زد

در‌حالی‌که قیمت دلار در سامانه نیما در همان محدوده ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی باقی مانده بود، قیمت دلار در بازار آزاد در ابتدای روز تا مرز ۱۱ هزار تومانی عقب نشست. در واقع دلار فردوسی که روز سه‌شنبه با کاهش قیمت به دلار بازار نیما رسیده بود، با ادامه افت قیمت از بازار نیمایی عقب نشست. این اتفاق برای بسیاری از معامله‌گران بازار عجیب بود؛ چراکه اعتقاد داشتند، در صورتی که دلار در بازار آزاد از دلار بازار نیما عقب بماند، واردکنندگان به جای بازار نیما به بازار ارز ورود خواهند کرد. در واقع از نظر فعالان طبیعی است که قیمت دلار در بازار آزاد کمی بیشتر از سامانه نیما باشد تا انگیزه بازیگران حواله‌ای برای ورود به بازار آزاد زیاد نشود. شاید یکی از دلایل افزایش خریدها در بازار فردوسی نیز همین تصور بود که قیمت در بازار آزاد منطقی است که از بازار نیما پایین‌تر نباشد. با این حال، عده دیگری از فعالان، بازگشت قیمت دلار در روز چهارشنبه را طبیعی می‌دانستند. به گفته آنها پس از چند روز افت قیمت طبیعی بود که قیمت دلار در بازار آزاد کمی تعدیل شود.

روند معکوس دلار بانکی و آزاد

دیروز قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در مقاطعی از روز بالاتر از بازار آزاد بود و در مقاطعی دیگر زیر قیمت بازار آزاد نوسان می‌کرد. روز ‌چهارشنبه در‌حالی‌که قیمت دلار در صرافی‌های بانکی حدود ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان ثبت شده بود، در بازار آزاد قیمت این ارز به سرعت به زیر مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رفت و از آنجا نیز افت بیشتری را تجربه کرد. در اواخر روز این روند برعکس شد. حدود ساعت ۴ بعدازظهر در‌حالی‌که ارزش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شده بود، قیمت دلار در بازار آزاد در حوالی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان قرار داشت.

رفت و برگشت شدید قیمت دلار در روز چهارشنبه و برهم خوردن تعادل بازار موجب شده است که انتظارات متناقضی در میان معامله‌گران ارزی شکل بگیرد. گروهی باور دارند حمایت از دلار در مرز ۱۱ هزار تومانی به معنی برخورد قیمت به کف بوده است. حال آنکه عده دیگری باور دارند، بازار به واسطه شکست مرزهای حمایتی مهم همچنان می‌تواند افت بیشتری را تجربه کند.