تست کف قیمتی در بازار ارز

این دومین نزول پیاپی دلار بود و موجب شد که کمترین قیمت طی یک ماه اخیر به ثبت برسد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار از زندان خرداد و تیر خود همچنان خارج نشده است. در واقع دیروز برای دومین‌بار دلار ظرف یک ماه گذشته ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان را آزمود و نتوانست زیر آن تثبیت شود. یکی از مهم‌ترین مقاطع دیگری که این کف قیمتی مورد آزمون قرار گرفته بود به تاریخ ۱۹ خردادماه بازمی‌گشت که با مقاومت معامله‌گران قیمت در نهایت روی عدد ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان به کار خود پایان داده بود. دیروز نیز پس از آنکه قیمت به سطح ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی رفت، میزان خریدها یک‌بار دیگر بالا رفت تا کف قیمتی سال ۹۸ یک بار دیگر حفظ شود.

البته آخرین خبرها حاکی از آن بود که پس از ساعت ۵ بعد از ظهر قیمت‌های زیر ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان نیز برای دلار به ثبت رسید که می‌تواند قیمت امروز بازار را تحت تاثیر قرار دهد، یکی از عوامل مهمی که موجب شد بازار دیروز به سوی کف قیمتی یک ماهه حرکت کند، نزول بهای حواله درهم بود. نرخ حواله درهم به زیر مرز مهم ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت و حداقل تا ساعت ۳ بعدازظهر نتوانست از آن بالا بیاید. در حوالی ساعت یاد شده قیمت درهم توسط معامله‌گران ۳ هزار و ۴۶۵ تومان اعلام می‌شد که حدود ۴۵ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود.

با این قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار بگیرد.

در‌حالی‌که برخی معامله‌گران اثر درهم بر نرخ دلار را برجسته می‌کردند، گروه دیگری نقش اخبار سیاسی را موثر می‌دانستند و عده دیگری بر نبود تقاضا در بازار تاکید داشتند.

سیگنال سیاسی به بازار ارز؟

از نظر برخی فعالان، محدود شدن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران یکی از متغیرهایی بود که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. به گزارش «ایسنا» مجلس نمایندگان آمریکا توانست طرحی را تصویب کند که باعث محدودیت اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران بدون مشورت با کنگره می‌شود. این طرح در قالب متممی به نسخه مجلس نمایندگان از لایحه بودجه دفاعی آمریکا است که براساس آن از هر گونه تامین‌مالی جنگ با ایران خودداری می‌کند. برخی فعالان بازار باور داشتند، در شرایطی که تنش‌ها در ماه‌های اخیر رو به تزاید بود، اعلام این خبر کمی انتظارات را به سمت دیگری هدایت کرد. خودداری از تحریم وزیر امور خارجه ایران نیز شاید در تغییر انتظارات موثر بوده باشد.

البته عده زیادی از فعالان نیز باور داشتند، بازار به اخبار خارجی بی‌اعتناست و آنچه موجب شد قیمت دلار در اولین روز هفته رویه کاهشی بگیرد، خبر داخلی بود که یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد. این نماینده مجلس عنوان کرده بود تا زمانی که نرخ بازار آزاد به سامانه نیما نزدیک نشود، امکان تشکیل بازار متشکل ارزی وجود ندارد.

قیمت خرید دلار در سامانه نیما در اواخر هفته گذشته حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود و فاصله هزار تومانی با بازار آزاد داشت. تحلیل برخی فعالان بازار از این خبر آن بود که شاید بازارساز به‌دنبال آن باشد که قیمت دلار در بازار آزاد را کاهشی‌تر کند و به سامانه نیما نزدیک کند. این در حالی است که در ۳ ماه اخیر بازارساز سعی کرد با بالا آوردن قیمت در سامانه نیما، شکاف با بازار آزاد را کمتر کند. پیش از آغاز سال ۹۸، فاصله این دو نرخ بالای ۴۰ درصد بود، ولی با ثبات نسبی دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ این ارز در سامانه نیما شکاف آنها به حدود ۱۱ درصد رسید.

نبود تقاضا و کاهش نوسان؟

در‌حالی‌که برخی فعالان، تاثیر اخبار را بر کاهشی شدن روند بازار موثر می‌دانستند، عده دیگری معتقد بودند، خبرهای سیاسی تاثیر چندانی بر قیمت دلار ندارند.  از نظر آنها آنچه موجب شده است، دلار توان افزایشی خاصی نداشته باشد و بیشتر تحت‌فشار کاهشی‌ها باشد، ناشی از نبود تقاضا در بازار است. در مورد اینکه چرا تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد، دیدگاه‌های متفاوتی در بازار وجود داشت. دسته‌ای باور داشتند به‌دلیل کاهش نوسانات دلار در خرداد و تیر، سفته‌بازان تمایل چندانی برای خرید و فروش ارز ندارند و از بازار خارج شده‌اند. از نظر این گروه کاهش دامنه نوسان، موجب می‌شود که دلار با شیب ملایم در مسیر نزولی حرکت کند و جذابیت خرید آن برای نوسان‌گیران پایین بیاید.  این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، سفته‌بازان در دو ماه اخیر با ضرر زیادی در بازار مواجه شدند و به همین دلیل ریال کافی برای خرید ارز ندارند و دلارهای بالا خرید را نتوانسته‌اند به فروش برسانند. در واقع، اگر فرصت فروشی در قیمت‌‌های بالای ۱۴ هزار تومان به این دسته دست دهد، ممکن است بار دیگر وارد بازار شوند. ولی در شرایط فعلی بازار نمی‌تواند با تکیه بر نوسان‌گیران رشد خاصی را تجربه کند. در این شرایط یا باید تقاضای جدیدی وارد بازار شود، یا سمت عرضه تضعیف شود. دراین میان، قیمت‌ها در بازارهای همسایه نیز چندان بالا نرفته‌اند که معامله‌گران بازار داخلی را تحریک به خرید کنند.

مسیر مخالف سکه و اونس

اونس در آخرین روز کاری بازارهای جهانی توانست بالای مرز هزار و ۴۰۰ دلاری خود را تثبیت کند. با این حال، روز شنبه بازار سکه به این افزایش واکنش خاصی نشان نداد و در واکنش به افت دلار، سیر نزولی گرفت. دیروز سکه تمام بهار آزادی ۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. این کمترین قیمت سکه تمام بهار آزادی از ۱۹ خردادماه بود؛ در‌حالی‌که سکه در شرایط نزولی قرار دارد، اونس در هفته گذشته توانست حدود یک درصد رشد کند. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در‌حالی‌که سرمایه‌گذاران امیدوارند بانک مرکزی آمریکا در پایان ماه جاری میلادی اقدام به کاهش نرخ بهره کند، قیمت طلا روز جمعه با افزایش مواجه بود.

براساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۸۵/ ۰ درصد افزایش به ۱۴۱۵ دلار و ۷۵ سنت رسید. قیمت فلز زرد در این هفته حدود یک درصد افزایش داشت. قیمت طلای آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز ۳۹/ ۰ درصد رشد داشت و به ۱۴۱۲ دلار و ۲۰ سنت رسید.

فیلیپ استریبل، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «آمارهای منتشر شده از نرخ تورم آمریکا اندکی بالاتر از حد انتظار بوده است. اما ظاهرا این آمارها تاثیری بر احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نداشته است.»