حرکت «موشک‌وار» سهام جهانی

در همان روز ترامپ در یک ملاقات غیرمنتظره، سومین رایزنی دوسویه خود را با رهبر کره شمالی از سر گرفت و هر دو طرف خوشحال از اتاق مذاکره بیرون آمدند. این اتفاقات سفید، تمامی معامله‌گران را چشم‌انتظار آغاز معاملات اول هفته کرد. نتیجه این شد که در اولین ساعات معاملات هفته، شاخص جهانی فلز زرد مرز حمایتی ۱۴۰۰ دلار را شکست و حتی تا زیر مرز ۱۳۹۰ دلار نیز کاهش یافت. بیت‌کوین نیز که در هفته گذشته رکورد ۱۸ ماهه زده و سطح ۱۳ هزار دلار را رد کرده بود کاهشی شد و به زیر ۱۱ هزار دلار نیز رسید. در سوی مقابل، بازارهای سهام و دلار آمریکا صعودی شدند. بازارهای سهام در آسیای شرقی از جمله چین و ژاپن هر کدام با رشد بیش از ۲ درصدی مواجه شدند. شاخص دلار آمریکا نیز با رشدی حدود ۲/ ۰ درصد مواجه شد. بنابراین محرک بازارهای جهانی در اولین روز از هفته جاری را می‌توان ظهور «آخر هفته سفید» نامید.

آخر هفته سفید

بازارهای جهانی چشم‌انتظار آخر هفته گذشته بودند. اتفاقات مثبتی که در حوزه دیپلماسی جهانی در روز کاری پایانی هفته گذشته افتاد، بازارهای جهانی را به سمت سفید حرکت داد؛ منظور از رنگ سفید جایی است که ریسک در بازارها کاهش می‌یابد؛ بازارهای سهام و ارز افزایشی شده و بازار اونس که در روزهای ریسکی مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، کاهشی می‌شود. اولین روز هفته جاری بازارهای جهانی متاثر از فعل‌وانفعالات آخر هفته گذشته قرار گرفت. در آخرین روز کاری هفته گذشته، ترامپ دو دیدار مهم با سران کشورهای آسیای‌شرقی داشت؛ نتیجه هر دو دیدار برای فعالان بازارهای جهانی غیرمنتظره بود. در دیدار ترامپ با رئیس‌جمهور چین، هر دو طرف تا حدودی از جنگ‌های تجاری خود عقب‌نشینی کردند. در مجموع سه عامل در جلسه ترامپ با شی، به بازار سیگنال داد. اول اینکه دو رئیس‌جمهور درباره ادامه مذاکرات دوجانبه در آینده به‌منظور حل‌وفصل جنگ تجاری انگیزه نشان دادند. دومین عامل نرمشی بود که رئیس‌جمهور چین درخصوص واردات محصولات آمریکایی نشان داد؛ به گفته ترامپ «آنها قصد دارند محصولات کشاورزی ما را بخرند.» سومین عامل نیز نرمش طرف آمریکایی بود. آن‌طور که از محتوای جلسه استنباط شد آمریکا فعلا از اعمال تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی که ترامپ قبلا وعده داده بود، دست خواهد کشید؛ افزون بر این، ترامپ درخصوص لغو جزیی برخی از محدودیت‌ها درباره شرکت بزرگ الکترونیک چینی (هوآوی) با شی به توافق رسید.

البته ملاقات دور از انتظار ترامپ با رهبر کره‌شمالی عامل دیگری بود که این هفته را برای بازارها سفید کرد. در ملاقات ترامپ با اون، هر دو از نتیجه مذاکرات دوجانبه راضی بودند. دو طرف کره شمالی و آمریکا موافقت کردند تا روی پیشبرد مسائل هسته‌ای با همدیگر مذاکره کنند و در آینده درخصوص روابط دوجانبه با همدیگر مذاکره داشته باشند. در مجموع مهم‌ترین محور حرکت بازارهای جهانی در ابتدای هفته جاری، دو اتفاقی بود که در پایان هفته گذشته افتاد.

سقوط فلز زرد

شاخص جهانی اونس در اولین روز هفته کاهشی شد. کاهشی که مهم‌ترین دلیل آن اتفاقات مثبت سیاسی در آخر هفته گذشته بود. فلز زرد در هفته گذشته، یک مسیر رفت و برگشتی را بین نرخ‌های ۱۴۰۵ و ۱۴۴۰ دلار طی کرده و در آخرین معاملات هفته به نرخ ۱۴۱۰ دلار رسیده بود؛ اما در ابتدای شب یکشنبه به وقت نیویورک که بازارهای آسیای شرقی اولین معاملات هفته را آغاز می‌کنند، شاخص اونس حرکت خود را با سقوط آزاد شروع کرد. به‌طوری که اونس جهانی در معاملات اولیه خود به نزدیک نرخ ۱۳۹۰ دلار در بازارهای آسیای شرقی نیز سقوط کرد. معاملات حول همین نرخ ادامه یافت تا اینکه بازارهای غرب معاملات روز خود را آغاز کردند. با آغاز فعالیت بازارهای غرب اونس جهانی ابتدا به سقوط خود ادامه داد و تا نرخ ۱۳۸۳ دلار نیز کاهش یافت. اما این نرخ دوام نیاورد و فلز زرد دوباره مسیر صعودی را در پیش گرفت. به‌طوری که تا ساعت ۱۶ عصر به نرخ بالای ۱۳۹۰ دلار رسید. درخصوص این بازگشت دو سناریو وجود دارد. بر مبنای اولین سناریو، نرخی نزدیک به ۱۳۸۰ دلار کف حمایتی اونس و بازگشت رو به بالای اونس در این نقطه طبیعی بود. طبق سناریوی دوم، رشد تنش‌ها در خاورمیانه بین اسرائیل و سوریه و واکنش روسیه به این تنش‌ها علت بازگشت طلا به مسیر صعودی بود.

رشد موشک‌وار سهام چین

بعد از آخر هفته سفید در بازارهای جهانی، بازارهای سهام در آسیای شرقی به مرحله «رشد موشک‌وار یا skyrocket» رسیدند. عمده بازارها رشدی بیشتر از ۲ درصد را در همان ساعات ابتدایی روز به ثبت رساندند. شاخص در بازار «شانگهای کامپوزیت» با رشد حدود ۲/ ۲ درصدی به عدد ۳۰۴۴ رسید. شاخص «شنزن کامپوننت» با رشدی بیش از ۸/ ۳ درصد به بیش از ۹۵۳۰ رسید و شاخص «CSI ۳۰۰» نیز با حدود ۹/ ۲ درصد رشد به عدد ۳۹۳۵ رسید. بنابراین ابتدای این هفته برای بازار سهام چین اتفاقی کم‌سابقه و رشدی «موشک‌وار» بود؛ این اصطلاح در بازار سهام برای مواقعی به کار می‌رود که بازارها با شتاب قابل‌توجه به سمت بالا حرکت کنند.

اتفاقات مشابهی در بازارهای سهام سایر کشورهای آسیای شرقی از جمله ژاپن با سرعت مشابه و کره‌جنوبی و استرالیا با سرعتی کمتر نیز افتاد. در ژاپن شاخص «Nikkei ۲۲۵» با بیش از ۲ درصد رشد به حدود ۲۱ هزار و ۷۳۰ رسید. در کره‌جنوبی و استرالیا نیز بازار سهام با انبساط روبه‌رو بود؛ اما سرعت افزایش به اندازه دو بازار چین و ژاپن نبود. بازار هنگ‌کنگ نیز در روز دوشنبه به‌دلیل تعطیلات رسمی در این کشور، بسته بود. بنابراین ردپای میتینگ‌های دوسویه ترامپ، بازارهای سهام آسیای شرقی را به حرکت درآورد.شاخص دلار آمریکا برخلاف اونس، در ابتدای روز صعودی شد اما بعد از آن مسیر نزولی به خود گرفت. شاخص دلار که معمولا به‌عنوان متغیر علت حرکت قیمت اونس شناسایی می‌شود در اولین ساعات روز گذشته تا حدود ۲/ ۰ درصد نیز رشد کرد. البته در ادامه تا حدودی مسیر نزولی به خود گرفت و به حدود ۳۷/ ۹۶ رسید.بیت‌کوین نیز همسو با دارایی امن طلا، مسیر سقوط را در پیش گرفت. این ارز مجازی که هم‌جهت با اونس در دل التهابات سیاسی هفته گذشته سقف ۱۸ ماهه ۱۳ هزار و ۷۰۰ دلار را شکسته بود، در اولین روز از هفته جاری مسیر سرازیری را در پیش‌گرفت؛ به‌طوری‌که توانست مرز حمایتی ۱۱ هزار دلار را نیز بشکند و تا ساعت ۱۷ عصر روز گذشته به ۱۰ هزار و ۹۰۰ دلار نیز برسد.