جهشی که این بار از سوی فدرال‌رزرو تغذیه شد. در روزهای اخیر فدرال‌رزرو تصمیم به عدم تغییر نرخ بهره گرفت. این خبر برای شکستن سقف‌های جدید در بازار طلای جهانی کافی بود. اونس جهانی به‌دنبال این خبر وارد فاز جهشی شد و سقف ۱۴۱۱ دلار را بعد از ۶ سال شکست. اگر چه رالی اونس در هفته‌های اخیر با سرعتی قابل‌توجه اتفاق افتاده، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند سقف ۱۴۱۱ دلار نقطه توقف این رالی نیست و جهش اونس می‌تواند ادامه داشته باشد، اما با سرعتی ملایم‌تر. این پیش‌بینی با روند شاخص اونس در اولین روز از هفته جاری همخوانی دارد. شاخص اونس بعد از اینکه از نقطه سقف ۱۴۱۱ کمی فاز سراشیبی گرفته بود، هفته جاری میلادی را صعودی آغاز کرد؛ به طوری که در اولین ساعات روز گذشته به وقت نیویورک، خود را دوباره به سقف ۱۴۱۱ دلار نزدیک کرد. شاخص اونس روز گذشته اولین معاملات خود را روی قیمت ۱۴۰۳ دلار آغاز کرد و با تجربه روند صعودی، در ساعت ۱۷ عصر به وقت تهران به حدود ۱۴۱۰ دلار رسید.

دو سوخت رالی

در ماه‌های اخیر بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار، اونس جهانی را افزایشی پیش‌بینی می‌کردند؛ به طوری که در روزهایی که شاخص اونس زیر سقف ۱۳۰۰ دلار حبس شده بود، بسیاری از کارشناسان انتظار خروج فورانی از این حبس قیمتی داشتند. البته انتظارات سرمایه‌گذاران برآورده شد. در هفته‌های اخیر با اعلام جنگ جدید تجاری ترامپ با مکزیک، اونس از حبس قیمتی خارج شد و سقف‌های جدید را شکست؛ بنابراین اولین شوکی که باعث خروج اونس از حبس قیمتی شد، آغاز جنگ تجاری به همراه انتظارات عموم از افزایش قیمت اونس بود.

 بعد از رسیدن شاخص اونس به سقف ۱۳۵۰ دلار، سرمایه‌گذاران محافظه‌کار سناریوی رسیدن شاخص اونس به سقف ۱۴۰۰ را حداقل در کوتاه‌مدت پیش‌بینی نمی‌کردند. اما شوک دوم این اتفاق را عملی کرد. بعد از اینکه فدرال‌رزرو اعلام کرد نرخ‌های بهره تغییری نمی‌کند و احتمالا در ماه‌های آتی کاهشی خواهد بود، بازار واکنش داد و اونس سقف‌های جدید را شکست. این خبر به‌عنوان دومین شوک در هفته‌های اخیر باعث شد تا شاخص اونس در پایان هفته گذشته نه‌تنها از سقف ۱۴۰۰ دلار عبور کند بلکه به نقطه ۱۴۱۱ دلار نیز برسد. در پایان هفته گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌ویژه فعالان بی‌پروای بازار معتقد بودند اونس جهانی بعد از شکست سقف ۱۴۰۰ دلار، حبس نخواهد شد و به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. البته پیش‌بینی این گروه از سرمایه‌گذاران با روند اونس جهانی در ساعات اولیه از اولین روز هفته جاری همخوانی دارد. اونس جهانی روز دوشنبه را با نرخ ۱۴۰۳ دلار آغاز کرد و با تجربه یک روند پیوسته صعودی خود را در ساعت ۱۶ عصر به وقت تهران به مرز ۱۴۱۰ دلار نزدیک کرد.

تقاضای روسیه

روند صعودی اونس جهانی به همراه طلوع موج جدیدی از نااطمینانی در صحنه اقتصاد جهانی باعث شده تا برخی از بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا به خرید فلز زرد که پناهگاه مناسبی در مقاطع آشفتگی است روی آورند. یکی از مهم‌ترین خریداران اونس در بازار جهانی در ماه‌های اخیر بانک مرکزی روسیه بوده است؛ که احتمالا در سمت تقاضا در روند قیمت اونس نیز بی اثر نبوده است. در مجموع بانک مرکزی روسیه در ماه مه، حدود ۶ تن طلا خریداری کرده است. روسیه به لحاظ ذخایر طلا بر حسب تن، در رده‌بندی کشورها بر اساس افزایش ذخایر طلا، هشتمین کشور دنیا بوده است.

 در حالی که در سال ۲۰۰۸ سهم طلا در سرفصل دارایی‌های خارجی ترازنامه بانک مرکزی این کشور پهناور حدود ۳ درصد بوده، این سهم در ماه‌های اخیر به ۱۹ درصد افزایش یافته است. در صدر جدول ذخایر طلا، کشور آمریکا قرار دارد؛ سهم طلا در ذخایر خارجی این کشور در سال‌های اخیر با سرعت ملایم کاهش یافته است. سهم طلا در سبد دارایی‌های خارجی آمریکا از ۷۷ درصد در سال ۲۰۰۸، به حدود ۷۴ درصد در ماه‌های اخیر رسیده است. بعد از آمریکا، آلمان در رتبه دوم قرار دارد که در سال‌های اخیر ذخایر طلای خود را افزایش داده است؛ در ۱۰ سال گذشته سهم طلا در سبد دارایی‌های خارجی آلمان از ۶۹ درصد به ۷۰ درصد رسیده است.