سیل جمعیت بازار‌سهام هنگ‌کنگ را نزولی تعطیل کرد

اولین تعطیلی بورس هنگ‌کنگ

یکشنبه، حدود یک میلیون نفر در هنگ‌کنگ به خیابان‌ها ریختند تا اعتراض خود را به طرح استرداد دولت چین نشان دهند. براساس این لایحه قانونی دولت چین اجازه‌ دارد کسانی را که به جنایات مختلف متهم هستند از هنگ‌کنگ به سرزمین اصلی چین بفرستد.

 در حال حاضر، این تظاهرات، چنانچه رقم یک میلیون نفری دقیق باشد، بزرگ‌ترین اعتراض خیابانی در هنگ‌کنگ از دوران درگیری‌های خیابانی با مستعمره سابق خود یعنی بریتانیا در سال ۱۹۹۷ و بازگشت به قلمرو چین به شمار می‌روند. اعتراضات تا ساعت‌های اولیه صبح دوشنبه ادامه داشت و در حوالی نیمه‌شب، شاهدان عینی، اقدام‌ پلیس برای مقابله با متحصصین را سختگیرانه توصیف کردند؛ به‌طوری‌که چند نفر نیز دستگیر شدند. مقیاس این اعتراض‌ها نشان می‌دهد که چطور ایمان اندکی در بسیاری از مردم در هنگ‌کنگ به سیستم سیاسی و حقوقی سرزمین اصلی چین وجود دارد؛ همچنین نشانگر نگرانی ملموس مردم در مورد استرداد است؛ چراکه مفاد این قانون نه تنها شامل افرادی که در هنگ‌کنگ زندگی کنند، می‌شود، بلکه تمام افرادی که از طریق هنگ‌کنگ عبور و مرور خود را انجام می‌دهند، به سرزمین اصلی فرستاده می‌شوند. البته چنانچه آنها به یک دسته از جنایات مختلف متهم شوند.

نکته مهمی که درخصوص این اعتراضات و برخورد‌های گروه‌های مختلف قابل توجه است، دلیل طراحی قانون استرداد خواهد بود؛ چراکه بسیاری از سازمان‌های تجاری، از جمله بسیاری از شرکا‌های کسب‌وکار خارجی به شدت با آن مخالفت می‌کنند. آنها احساس می‌کنند این قانون دارای پتانسیل آزار و اذیت مردم درگیر در اختلافات تجاری، مخالفان سیاست‌های اقتصادی پکن مورد استفاده قرار می‌گیرد رئیس‌جمهوری چین شی‌جین‌پینگ نشان داده است که قصد ندارد در برابر اعتراضات مردمی عقب‌نشینی کند. به نظر می‌رسید قانون استرداد در هنگ‌کنگ با احتمال بیشتری در حال حاضر به اجرا در خواهد آمد.

بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ، (SEHK) در هنگ‌کنگ قرار دارد. این بازار سهام، پس از بورس اوراق بهادار توکیو و بورس اوراق بهادار شانگهای، سومین بازار بزرگ سهام در آسیا، از لحاظ ارزش بازار به شمار می‌رود. بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ، در ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۱ با تعداد ۱۴۷۷ شرکت ارزش بازاری نزدیک به ۱۷هزار تریلیون دلار هنگ‌کنگ، داشته‌است. در حال حاضر، بورس هنگ‌کنگ، در فهرست بزرگ‌ترین بازارهای بورس اوراق بهادار جهان، در رتبه ششم قرار دارد.

این بازار به دلیل اعتراض‌های خیابانی به تعطیلی کشیده شده است. اما پیش از آن بالغ‌بر ۵/  ۱ درصد ریزش را تجربه کرده بود. نگرانی تاجران و شرکت‌هایی چندملیتی ممکن است سقوط‌های شدیدتری به همراه داشته باشد. افت شاخص‌ بازار سهام هنگ‌کنگ به بورس‌های آسیای شرقی نیز سرایت کرد و شاخص‌های بورس چین نزدیک به یک درصد تضعیف شدند. در کره‌جنوبی و ژاپن نیز همین شرایط برقرار بود و بازارها در سراشیبی به کار خود پایان دادند. شاخص بازار نیکی ژاپن ۳/  ۰درصد و کاسپی کره‌جنوبی حدود ۲۵/  ۰درصد ریزش داشت.

 

روز آتش و خشم در هنگ‌کنگ