دلار در کف 4ماهه

از سوی دیگر، میزان کاهش دلار در روز یک شنبه نیز از ۳۰ اردیبهشت ۹۸ سابقه نداشت. به این ترتیب، با توجه به میزان کاهش و ثبت رکورد کاهشی، می‌توان گفت دیروز یک روز منحصر به فرد کاهشی در بازار ارز بوده است. در بازار سکه نیز روال تقریبا مطابق با بازار ارز بود. دیروز سکه تمام بهار آزادی ۱۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. این کمترین قیمت فلز گران بهای داخلی در سال ۹۸ بود و موجب شد یکی از حمایت‌های مهم این بازار یعنی عدد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی شکسته شود. البته شماری از معامله‌گران سکه امیدوارند با ادامه افزایش بهای اونس طی روزهای آتی و توقف روند کاهش قیمت دلار، سکه بار دیگر به بالای سطح حمایتی یاد شده بازگردد. با این حال، به نظر می‌رسد این روزها برای معامله‌گران سکه بیشتر از افزایش اونس جهانی، روند قیمتی دلار از اهمیت برخوردار باشد؛ چرا که رشد ۳۵ دلاری اونس طی هفته گذشته نتوانست مانع از اثرگذاری ریزش دلار در بازار داخلی بر قیمت سکه شود.

میان معامله‌گران دیدگاه‌های متفاوتی در مورد نزول قیمت دلار در روز یکشنبه وجود داشت. عده‌ای باور داشتند نزول قیمت درهم زمینه‌ساز افت قیمت دلار در بازار آزاد شده است و گروه دیگری بر این باور بودند که میزان اسکناس نقدی در بازار افزایش زیادی یافته بود. در این میان، عده دیگری معتقد بودند، از بعدازظهر روز شنبه خالی‌فروشی معامله‌گران بزرگ به میزان زیادی در بازار زیاد شده بود. این عده از فعالان باور داشتند، معامله‌گران بزرگ از اخباری اطلاع پیدا کرده بودند که معامله‌گران عادی از آن خبر نداشتند و همین موضوع موجب شد که به استقبال افت قیمت‌ها بروند. البته بخش دیگری از فعالان چنین ادعایی را قبول نداشتند و معتقد بودند بازار پس از آنکه چند روز نتوانست به بالای مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی برود و با کمبود تقاضا مواجه بود، تصمیم گرفت که راه کاهشی را برای حرکت انتخاب کند، به‌خصوص آنکه سفر وزیر امورخارجه ژاپن به ایران نزدیک است و برخی گمانه‌زنی‌ها در فضای معاملاتی از این حکایت دارد که پیغامی از سوی آمریکا برای ایران به همراه دارد.

آنچه مسلم است از بعدازظهر روز شنبه به هر دلیلی فروش‌ها در معاملات پشت خطی بالا رفت و قیمت دلار حدود ساعت ۸ شب در کانال‌های اطلاع‌رسانی زیر مرز ۱۳ هزار تومانی و در محدوده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت می‌شد. ریزش انتهای این روز موجب شد که روز یکشنبه حتی قیمت دلار در محدوده پایین‌تر از ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومانی آغاز به کار کند و در ادامه روز نیز افت قیمتی به واسطه نبود تقاضا و وجود دلار قابل توجه در بازار ادامه پیدا کند. برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند حتی پس از ساعت ۴ بعدازظهر افت قیمتی دلار ادامه پیدا کرده و قیمت‌هایی زیر ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان نیز در بازار به ثبت رسیده است.

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب افزایش فروش‌ها در بازار داخلی شد، نزول درهم به زیر مرز ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی بود. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، بعدازظهر دیروز نرخ حواله درهم روی عدد ۳ هزار و ۴۷۵ تومان قرار گرفت که دو کانال پایین‌تر از روز شنبه بود. با این سطح قیمتی درهم، دلار می‌توانست در بازار داخلی در کانال ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی معامله شود. با این حال، چنانکه عنوان شد در ساعات پایانی روز قیمت دلار در بازار داخلی حتی در محدوده‌های پایین‌تری نیز قرار گرفت. این موضوع چنین دیدگاهی را در بازار برجسته می‌کرد که میزان اسکناس نقدی نیز در بازار داخلی بالا بوده است.