در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱/ ۵۲ درصد است، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۱/ ۵۲ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند. همچنین نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه ١٣٩٨ به ۲/ ۳۴ درصد رسید که نسبت به همین مورد در ماه قبل (۶/ ۳۰ درصد) ۶/ ۳ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» هم نسبت به ماه قبل۷/ ۰درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر‌خوراکی و خدمات» ۷/ ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به اردیبهشت‌ماه ١٣٩٧ نیز برای این دو گروه به ترتیب ۶/ ۸۲ و ۹/ ۳۹ درصد است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) و گروه «نان و غلات» (ماکارونی، انواع برنج ایرانی و رشته آش) است. در گروه عمده «کالاهای غیر‌خوراکی و خدمات» گروه «حمل‌و‌نقل» (انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (مانیتور، تجهیزات رایانه و دوچرخه بچگانه) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (تلویزیون خارجی و سایر لوازم خانگی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین گروه «سبزیجات» (پیاز، کاهو، خیار، فلفل دلمه‌ای، کدو سبز و بادمجان) و گروه «گوشت» (گوشت مرغ، ماهی، گوشت گوسفند و گاو) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری و روستایی

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در اردیبهشت‌ماه ١٣٩٨ به عدد ۱۷۲ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۶/ ۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/ ۵۰ درصد است که نسبت به ماه قبل (۵۰ درصد) ۷/ ۰ واحد درصد افزایش داشته است. شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور نیز در اردیبهشت‌ماه ١٣٩٨ به عدد ۹/ ۱۸۱ واحد رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶/ ۵۹ درصد است که نسبت به ماه قبل (۴/ ۵۹ درصد) ۲/ ۰ واحد درصد افزایش داشته است.