عبور طلا از مرز روانی

حامیان اونس

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تنش‌های مربوط به جنگ تجاری بین آمریکا و چین موجب نوسانات شدید در بازارهای مالی شده ولی این عامل به تنهایی برای افزایش قیمت طلا کافی نبوده است. قیمت طلا در کوتاه‌مدت با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود چراکه با افت تقاضای فصلی روبه‌رو است. به‌نظر می‌رسد تنها عامل مهمی که می‌تواند تاحدی موجب افزایش قیمت طلا شود، نوسانات بازار سهام است. اخبار مربوط به تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین نیز می‌تواند تاثیر مهمی بر تحولات بازار طلا داشته باشد. اعمال تعرفه‌های جدید می‌تواند موجب کاهش رشد اقتصادی جهان شود. عامل مهم دیگری که می‌تواند بر قیمت طلا موثر باشد، وضعیت رشد اقتصادی آمریکا است. اگر رشد اقتصادی آمریکا تضعیف شود، رشد اقتصادی اروپا و آسیا نیز با کاهش روبه‌رو می‌شود. برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمال کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا تا پایان امسال نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت طلا داشته باشد.

تب جنگ تجاری بالا گرفت

پس از آنکه دولت آمریکا روز جمعه تعرفه وارداتی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد چینی‌ها نیز از یک ژوئن بر واردات ۶۰ میلیارد دلار کالا از آمریکا تعرفه اعمال می‌کنند. وزیر اقتصاد چین اعلام کرد از روز اول ژوئن واردات ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی مشمول تعرفه ۲۰ و ۲۵ درصدی خواهد شد. روز جمعه دولت آمریکا تعرفه وارداتی ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از چین را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد و تهدید کرد در صورتی که چین به توافق تجاری با آمریکا دست نیابد شرایط برای این کشور بسیار بدتر خواهد شد. اوایل صبح امروز گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین هشدار داد که کشورش هرگز در برابر فشارهای خارجی تسلیم نخواهد شد. بیش از یک سال است که جنگ تجاری بین چین و آمریکا آغاز شده و آمریکا در قدم اول بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه اعمال کرد.

هشدار ترامپ به چین در مورد اقدامات تلافی‌جویانه

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، به چین هشدار داد که علیه تعرفه‌های اعمال‌شده علیه واردات این کشور مقابله‌به‌مثل نکند. ترامپ همچنین گفت که «چنانچه به توافق نرسیم چین ضربه بسیار بدی خواهد دید. وی در پیامی توییتری نوشت: دلیلی ندارد که مصرف‌کنندگان آمریکایی هزینه تعرفه‌ها را که از امروز عملی می‌شوند بپردازند. اگر از طریق کشوری که شامل تعرفه‌ها نشده کالاها را خریداری کنید یا آنکه محصولات داخل ایالات متحده را بخرید هیچ تعرفه‌ای در کار نخواهد بود. تمام شرکت‌هایی که شامل تعرفه می‌شوند چین را به مقصد ویتنام و دیگر کشورهای آسیایی ترک می‌کنند. برای همین است که چین می‌خواهد هر طور شده به توافق برسد! رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «دیگر کسی نمی‌ماند که بخواهد با چین مذاکره کند. این برای چین بد، اما برای آمریکا بسیار خوب است! چین مدت‌هاست که از آمریکا سوءاستفاده کرده و همین باعث شده جلو بیفتد. بنابراین چین نباید مقابله‌به‌مثل کند. این کار فقط قضیه را بدتر می‌کند!» «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه خود در ارتباط با فشارهای اخیر واشنگتن از طریق وضع تعرفه بر واردات چین، تاکید کرد که پکن هرگز مقابل فشارهای خارجی تسلیم نخواهد شد.

‌با این حال گنگ حاضر نشد توضیحی درباره نوع اقدامات متقابلی که چین قصد دارد در واکنش به افزایش تعرفه‌های آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی اتخاذ کند، نداد.اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین پس از آن اعلام می‌شود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه هفته گذشته، تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین را به ۲۵ درصد افزایش داد و پکن اعلام کرد که تلافی می‌کند.رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت تشریفات اداری برای اعمال ۲۵ درصد تعرفه بر ۳۲۵ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی را آغاز خواهد کرد. وزیر اقتصاد چین نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن، با ابراز تاسف عمیق از تصمیم آمریکا عنوان کرد که اقدامات متقابل لازم را اتخاذ خواهد کرد، اما این اقدامات را توضیح نداد.

در تازه‌ترین دور جنگ تجاری بین چین و آمریکا بر سر افزایش تعرفه‌ها، چین گفته است قصد دارد تعرفه‌های بیشتری بر صادرات کالاها از ایالات‌متحده آمریکا اعمال کند.کالاهایی با ارزش ۶۰ میلیارد دلار دستخوش این تصمیم خواهد شد. چین می‌گوید که از اول ژوئیه بیش از ۵ هزار کالای آمریکایی طبق تعرفه‌های جدید خواهد بود.این اقدام چین در پی تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا روز جمعه (۱۰ مه/ ۲۰ اردیبهشت) صورت گرفت که طبق آن، عوارض گمرکی کالاهایی با ارزش بیش از دویست میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. ترامپ تاکید کرده است که چین صدمه شدیدی خواهد دید مگر اینکه توافق تجاری با آمریکا را بپذیرد. وانگ یی، وزیر خارجه چین می‌گوید این کشور تسلیم فشارهای خارجی نخواهد شد. پیش از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا، آقای ترامپ گفته بود چین در مذاکرات تجاری از توافق عدول کرده است. این در حالی است که اختلاف دو کشور قبل از مذاکرات پیش‌رو تشدید شده بود. ترامپ این اظهارنظر را زمانی بیان کرد که چین گفته بود اگر آمریکا تعرفه‌های کالاهای چینی را افزایش دهد، احتمال اقدامات ضروری تلافی‌جویانه وجود دارد.

«چاینا موبایل» هدف بعدی فشار

پس از فشارهای بی‌امان آمریکا بر شرکت هوآوی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی چین و جهان، واشنگتن شمار دیگری از موسسات مخابراتی و ارتباطی این کشور را هدف قرار داده است.«چاینا موبایل» از شرکت‌ها و اپراتورهای بسیار بزرگ مخابراتی چین در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود از مخالفت کمیسیون ارتباطات و مخابرات فدرال آمریکا (اف‌سی‌سی) با فعالیت این شرکت در بازار آمریکا خبر داده است. این بیانیه می‌افزاید که اقدام «اف‌سی‌سی» علیه شرکت مخابراتی چین هیچ دلیل و مدرکی ندارد و مستند نیست و با اصول جهانی شدن اقتصاد مغایرت کامل دارد.همزمان گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین هم در مصاحبه‌ای در پکن از آمریکا خواست دست از فشار آوردن بر شرکت‌های چینی و تبعیض قائل شدن علیه آنها بردارد. فشارهای اخیر بر شرکت مخابراتی چاینا موبایل یکی از تازه‌ترین اقدامات دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا پس از افزودن بر تعرفه‌ها علیه این کشور است.جو فانگ از دانشگاه نن جینگ در جنوب شرق چین می‌گوید اقدام آمریکا در ممنوع کردن حضور این شرکت چینی در بازار آمریکا نشان‌دهنده ورود به دوران جنگ سرد مخابراتی و ارتباطی است.«آجیت پای» رئیس «اف‌سی‌سی» آمریکا در مصاحبه‌ای پس از ممنوعیت شرکت چاینا موبایل گفت که مجوزهایی قبل از این به دو شرکت مخابراتی بزرگ دیگر چین شامل چاینا تله‌کام و چاینا یونیکام داده شده که بار دیگر بازرسی آنها از سر گرفته شده است.