دلار از مرز حساس پایین رفت

در این شرایط، برخی فعالان نیز عنوان می‌کنند سکه هفته پیش آنچنان هیجانی نشد که این هفته نیز با شدت نزولی شود. در واقع رفتار معامله‌گران سکه طی ۱۰ روز اخیر منطقی‌تر و توام با احتیاط بیشتری نسبت به معامله‌گران سایر بازارها بوده است. در این میان، از نظر برخی فعالان بازار، این فلز گرانبها در‌صورتی‌که از مرز حمایتی مهم ۵ میلیونی پایین برود، می‌تواند با سرعت بیشتری به سطوح پایین‌تری برود. دیروز حدود ساعت ۴ بعدازظهر، ارزش ذاتی سکه حدود ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بود. برخی فعالان باور دارند، روند بهای اونس طی امروز یکی از عواملی است که می‌تواند آینده قیمت سکه و مرز حساس ۵ میلیونی را مشخص کند. البته همچنان عامل دلار، نقش اول را در روند آتی سکه ایفا خواهد کرد. دلار دیروز از مرز مهم حمایتی ۱۵ هزار تومانی عقب نشست؛ برخی معامله‌گران این اتفاق را به معنای خروج تقاضا از بازار تفسیر کردند، حال آنکه عده دیگری معتقد بودند، نوسان‌گیران به‌دنبال خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر هستند.

از نظر گروه اول، بازار در هفته گذشته تحت‌تاثیر اخبار سیاسی با افزایش تقاضای احتیاطی مواجه شد. به باور آنها، به‌طور طبیعی با کاهش تنش‌ها و فروکش هیجانات، تقاضا در هفته جاری از بازار خارج شده است. این در حالی است که دسته دوم اعتقاد دارند، نوسان‌گیران متوجه شده‌اند که قیمت پس از چند افزایش نیاز به اصلاح دارد، پس آنها از بازار عقب نشستند و برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر کمین کردند. البته عده‌ای از آنها نیز باور داشتند، عرضه بازارساز موجب شد که نوسان‌گیران به‌طور موقت از بازار خارج شوند.

دیروز شایعه‌ای در برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران پخش می‌شد که بازارساز عرضه درهم در دبی را افزایش داده است. روند قیمتی حواله درهم نیز دیروز کاهشی بود. این ارز حدود ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۴ هزار و ۳۰ تومانی قرار گرفت که ۷۰ تومان کمتر از روز شنبه بود. پیش‌تر برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند در عرضه درهم اختلالی رخ داده است و همین موضوع علامتی برای افزایش بیشتر قیمت دلار در بازار داخلی بود. با این حال، اگر اخلال درهم حل شده باشد، در آینده بالا رفتن نوسانات دشوار خواهد بود. این در حالی است که اگر قیمت درهم تنها به‌دلیل فروش نوسان‌گیران در نرخ‌های بالاتر کاهشی شده باشد، امکان بازگشت آن به نرخ‌های بالاتر نیز وجود خواهد داشت.

یکی از متغیرهای دیگری که دیروز مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت، نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی بود؛ درحالی‌که برخی نوسان‌گیران سعی می‌کردند قیمت دلار را در ابتدای روز بالای ۱۵ هزار تومان اعلام کنند، بازارساز نرخ فروش خود را ۱۴ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام کرد که ۲۰ تومان کمتر از قیمت پایانی صرافی‌های بانکی در روز شنبه بود. در ادامه روز صرافی‌های بانکی، به‌صورت پله‌ای قیمت خود را پایین آوردند و حدود ساعت ۴ و نیم بعدازظهر نرخ فروش خود را ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان درج کردند. برخی فعالان عنوان کردند که پس از ساعت ۵ عصر قیمت دلار در بازار آزاد تا محدوده ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومانی افت کرد.