دیروز، سکه ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و روی عدد ۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان قرار گرفت. برخی فعالان با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات اونس، باور داشتند تحریک قیمت سکه از ناحیه دلار رخ داده است؛ ولی روز یکشنبه دیدگاه کاملا متفاوتی از سوی برخی از بازیگران باتجربه بازار به گوش می‌رسید. گروه اخیر باور داشتند، تقاضای بیشتری وارد بازار سکه شده است و همزمان عرضه خاصی در این بازار وجود ندارد. همین عامل موجب می‌شود که قیمت سکه با نوسانات بیشتری در روزهای ابتدایی سال جدید مواجه شود. از طرف دیگر معامله‌گران باور دارند، مداخله بازارساز در معاملات دلار موجب شده است که برخی از نوسان‌گیران از بازار ارز به سوی بازار فلز گرانبهای داخلی مراجعه کنند که در حال حاضر نوسانات بیشتری را رقم زده است. به باور این دسته از فعالان، در سال جاری بیشتر از آنکه قیمت سکه از نرخ دلار اثر بگیرد، اتفاق معکوسی رخ داده و قیمت دلار از نوسانات سکه اثر انتظاری پذیرفته است. در این شرایط این دسته باور دارند، بخشی از رشد دیروز دلار نیز ناشی از انتظاراتی بود که از سوی تحرکات معامله‌گران سکه به بازار ارز تزریق شد. دیروز هر دلار آمریکا حدود ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد که افزایش ۲۳۰ تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز شنبه داشت. با وجود این رشد، همچنان قیمت سکه از دلار جلوتر بود. در واقع دیروز سکه حتی با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده حدود ۳۰۰ هزار تومان حباب داشت. در این شرایط، دلار با قیمتی در حوالی مرز ۱۴ هزار تومانی با سکه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی با فرض ثبات اونس، تناسب پیدا می‌کرد.

در این میان، فعالان ارزی باور داشتند، قیمت دلار در بازار داخلی از نرخ حواله درهم نیز جا مانده بود. دیروز بعدازظهر برخی فعالان از رسیدن قیمت حواله درهم به مرز۳ هزار و ۷۴۰ تومانی خبر دادند. با این قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست به میانه کانال ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی برود. با وجود این علامت‌های بیرونی، به باور فعالان، دلار به‌واسطه عرضه بازارساز در برابر نوسانات زیاد مقاومت کرده است. در این میان، برخی باور دارند استمرار مقاومت بازارساز در کنار سیاست فعالانه می‌تواند موجب عقب‌نشینی نوسان‌گیران پس از روزهای افزایشی ابتدای سال شود. این در حالی است که برخی دیگر باور دارند تا زمانی که روند افزایشی درهم مدیریت نشود، قیمت در بازار داخلی نیز افزایشی خواهد بود؛ هرچند که اصلاحات موقتی نیز خواهد داشت. عده دیگری از فعالان باور دارند بازارهای دیگر بیشتر از بازار ارز بازدهی خواهند داشت؛ در نتیجه خروج سرمایه به سمت سایر بازارها موجب می‌شود دلار نوسان چندانی را تجربه نکند.

دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز نیز با کنار گذاشتن عدد ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی، نرخ فروش دلار خود را تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بالا آوردند. این امر تا حدی روند افزایشی بازار ارز را کنترل کرد؛ ولی از اواسط روز میزان خریدها بار دیگر بیشتر شد. برخی فعالان باور داشتند نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون صحبت‌های بانک مرکزی روند بازار را تحت‌تاثیر قرار دادند و عده دیگری باور داشتند، اعلام خبرهایی مبنی‌بر قرار دادن نام سپاه ازسوی آمریکا در لیست سازمان‌های تروریستی جو بازار را تحت‌تاثیر قرار داد. البته فعالان دیگری باور داشتند، اثر خبر دوم روز شنبه در بازار تخلیه شده بود. در مقابل این دسته عنوان می‌کردند، نوسان‌گیران دیروز این صحبت رئیس‌کل را برجسته می‌کردند که وی از برگشت دلار به مرز ۱۱ هزار تومانی صحبت نکرده است. آنها چنین صحبتی را در شرایطی که قیمت در مسیر صعودی قرار گرفته بود، این گونه تعبیر می‌کردند که بازارساز توان مقابله با تحرکات نوسان‌گیران را ندارد و نرخ‌های فعلی را به نوعی پذیرفته است.