شاخص ارزی بازارهای نوظهور در شرف تجربه ثبت بدترین بازدهی هفتگی خود از آگوست سال گذشته است. در این ماه سقوط تاریخی لیر ترکیه شاخص ارزی را به‌شدت تضعیف کرده بود. پس از آن نیز پزو آرژانتین به قعر تاریخی خود سقوط کرده بود. همزمان با قرابت شاخص دلار با مرز ۹۸ واحدی و فشاری که بر ارزهای نوظهور آورده، اونس طلا برخلاف جریان رودخانه بازارهای جهانی در آخرین روز هفته با رشد نزدیک به ۶/ ۰ درصدی در قیمت ۱۲۸۶ دلاری معامله و بسته شد. به این ترتیب، هفته گذشته اونس در حرکتی که برخلاف جریان رودخانه داشت حدود ۸/ ۰ درصد تقویت شد.

دلار سلاحی علیه نوظهورها

ارزهای بازارهای نوظهور بار دیگر تحت فشار تقویت شاخص دلار آمریکا قرار گرفته‌اند؛ اتفاقی که در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ رخ داد و رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو فشار شدیدی بر پول ملی اقتصادهای نو‌ظهور وارد کرد. از یکسو آرژانتین بدترین سال ارزی خود را سپری کرد و با تورم بالغ‌بر ۳۴ درصدی و نرخ بهره نزدیک به ۶۰ درصدی آماده تجربه بحران بزرگ دیگری شد. از طرف دیگر اقتصاد ترکیه نیز با سقوط شدید لیر، با نرخ تورم ۲۰ درصدی و نرخ بهره حدود ۲۴ درصدی وارد یک دوره رکود دیگر شد.

روسای‌جمهوری خوب-بد-زشت

در آرژانتین که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش دارد، «مائوریسیو ماکری» که به‌زعم برخی از اقتصاددانان آرژانتینی تنها امید اصلاحات ساختاری و بازگشت آرژانتین به دوران آرام و با ثبات بود؛ حالا در خطر عدم تمدید دوره ریاست‌جمهوری و پوپولیست‌های همیشه در صحنه از جمله خانواده کرشنر که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ آرژانتین را به حال خود و به کام خودشان رها کرده بودند، قرار گرفته است. بدهی‌های سرسام‌آور و ناتوانی دولت در بازپرداحت بدهی‌های ارزی با توجه به نزول پزو در برابر دلار سنگین‌تر شده و احتمال عدم تمدید دوران ریاست دولت ماکری در کاخ ریاست‌‌جمهوری به مرور بیشتر شده است.از طرف دیگر در ترکیه، سیاست‌های اقتصادی رجب طیب اردوغان و دخالت‌های او در امور مربوط به نهاد پولی باعث ایجاد نگرانی و نااطمینانی‌های شدیدی در میان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شده است. فشار اردوغان بر بانک مرکزی از آنجا محرز به نظر می‌رسد که در نشست پولی بانکداران در خیابان استقلال، نرخ بهره ۲۴ درصدی باز هم تمدید شد؛ اما آنچه تغییر کرد یک عبارت از صورت جلسه مجمع بانکی بود: «در صورت لزوم نرخ‌های بهره را افزایش خواهیم داد»! به این ترتیب، اردوغان به مرور فشار خود را بر بانک مرکزی افزایش خواهد داد. وضعیت نابهنجار اقتصادی ترکیه که هنوز در معرض خطراتی همچون ریسک اعتباری، ارزی، سیاسی، بیکاری و تنش‌های ژئوپلیتیک قرار دارد، با دخالت‌های اردوغان شفا نمی‌یابد؛ بلکه نیاز به اصلاحات دیگری همچون اصلاحات دوره کمال درویش در دوران پسابحران سال ۲۰۰۰ میلادی نیازمند است.

آخرین روزهای مذاکرات تجاری

آمریکا و چین در حال برنامه‌ریزی دیدار دونالد ترامپ و شی‌جین‌پینگ در پایان ماه آینده میلادی هستند. از همین رو، نمایندگان آمریکا در هفته آینده به چین سفر می‌کنند و متعاقب آن، سفر نهایی هیات چینی به آمریکا صورت گرفته و مقدمات امضای قرارداد نهایی تجاری به اتمام می‌رسد. بازارهای سرمایه آسیا امروز نزولی بوده و از اوج ۹ ماهه پایین آمده‌اند. به‌نظر می‌رسد خبر فوق، چندان تحریک‌کننده نبوده و برای بازار پیش از این برملا شده بود؛ بنابراین سرمایه‌گذاران تنها در انتظار نتیجه مذاکرات هستند.

13 (3)