همان طور که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گفته است، گزارش هایی که در رسانه های غربی از وضعیت اقتصادی ترکیه منتشر می شود، مغایر با واقعیت موجود در این کشور است. 

به تازگی نشریه «فایننشال تایمز» طی گزارشی مدعی شد سقوط ارزش پول ملی ترکیه حاکی از وخیم تر شدن وضعیت اقتصاد این کشور است.

با این حال نشریه آلمانی هندلزبلات با اشاره به حقایق موجود تاکید می کند که اقتصاد ترکیه از آنچه که در این گونه رسانه ها منعکس می شود، بهتر است. 

بر این اساس رسانه های خارجی اطلاعات کمی در مورد کنسرسیوم های دارند که برخی از آنها نقش مهمی در اقتصاد ترکیه ایفا کرده و وزنه مهمی نیز در اقتصاد جهان به شمار می روند. 

ترکیه همچنین بخش اعظم برخی محصولات خوراکی جهان را تامین می کند و در تولید برخی محصولات از جمله فندق جزو برترین هاست. 

در عین حال این کشور تولید کننده ۱۰ درصد نودل و ماکارونی مصرفی جهان است و در زمینه صنعت پوشاک و زیور آلات نیز جزو ۱۰ کشور نخست است. 

این در حالی است که برندهایی مانند آرچلیک (تولید کننده لوازم خانگی و آشپزخانه) در ۳۲ کشور و ال سی وایکیکی (برند معروف پوشاک) در ۳۶ کشور نمایندگی دارند. 

به نوشته هندلزبلات، شرکت های ترکیه ای همچنین بخش اعظم بازار داخلی را در اختیار دارند و در اکثر اماکن عمومی و خانه ها به جای استفاده از محصولات صوتی و تصویری مانند ال جی، پاناسونیک و یا سونی از مارک های داخلی مانند «وستل» استفاده می شود. 

به این ترتیب شرکت ها و صاحبان صنایع ترکیه ای در صورتی که اقتصاد کشورشان تضعیف شود، نگرانی ندارند. 

حتی در چنین شرایطی حتی شرکت هایی مانند «هواپیمایی ترکیه»، هولدینگ «گروه کوچ» و شماری از بانک های ترکیه ای از رکورد شکنی در سودآوری خبر می دهند. 

در حال حاضر دهها هزار شرکت خارجی در داخل ترکیه سرمایه گذاری کرده اند و فعالیت آنها در صورت هر گونه تغییر اقتصادی، از سوی دولت این کشور تضمین شده است. 

طبق این گزارش تنها در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ وزارت صنایع ترکیه موفق به جذب بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه شده است. 

هر چند نوسان قیمت لیر در ماه های اخیر برخی صنایع و مردم ترکیه را نگران کرد اما این اتفاق نتایج مثبتی برای صادرات محصولات ترکیه ای داشته است. 

بر این اساس به خاطر کاهش ارزش لیر در مقابل دلار، قیمت محصولات شرکت های ترکیه ای در خارج از این کشور ارزانتر شد و این مسئله میزان فروش خارجی شرکت ها را افزایش داد. 

در این وضعیت، بسیاری از شرکت های ترکیه ای از فرصت استفاده کرده و به صادرات بیشتر محصولات خود روی آوردند. 

بنا بر گزارش شبکه تی. آر. تی ترکیه عملکرد موفقیت آمیز این کشور در زمینه تجارت خارجی در سال ۲۰۱۸، از نظر ارقام صادرات ماهانه به یک سطح تاریخی دست یافت و آمار و ارقام اعلامی نشان می دهد که این روند رو به رشد ادامه دارد. 

همچنین در ماه نوامبر این سال، صادرات ترکیه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۹.۵ درصد افزایش به ۱۵.۵ میلیارد دلار رسید و بدین ترتیب در دوره ۱۲ ماهه اخیر، صادرات با ۷.۸ درصد افزایش بالغ بر ۱۶۸.۱ میلیارد دلار شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.