گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، هیبنا از عملکرد سال ۹۷ در بخش تامین مالی مسکن و میزان پرداخت تسهیلات به این بخش حاکی است در سال گذشته بانک مسکن در مجموع رقمی معادل با ۱۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان انواع تسهیلات پرداخت کرد. این میزان تسهیلات که در قالب ۵۱۹ هزار و ۳۶۵ فقره انواع تسهیلات ساخت مسکن، خرید مسکن، تعمیر منزل و در عین حال به سایر بخش‌های اقتصاد پرداخت شده است، به لحاظ ارزش ریالی و همچنین تعداد تسهیلات از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است. تعداد تسهیلاتی که سال گذشته توسط بانک مسکن به کل بخش‌های اقتصاد (با اولویت بخش مسکن) پرداخت شد ۲۴ درصد نسبت به یک‌سال ۹۶ رشد پیدا کرد. همچنین ارزش ریالی کل تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن نیز در سال ۹۷ معادل ۱۳ درصد بیشتر از سال ۹۶ بوده است. بیش از ۴۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن در سال ۹۷، به متقاضیان خرید مسکن و همچنین به خریداران واحدهای نوساز استفاده‌کننده از تسهیلات ساخت در قالب فروش اقساطی، ارائه شد. در سال گذشته ۲۲۸ هزار و ۹۴۹ نفر در سراسر کشور با تسهیلات بانک مسکن خانه‌دار شدند. این تعداد تسهیلات خرید پرداختی توسط بانک مسکن در سال گذشته رشد ۲۴ درصدی نسبت به سال ۹۶ پیدا کرد.

رشد پرداخت تسهیلات خرید مسکن (شامل تسهیلات مستقیم خرید و تسهیلات از محل فروش اقساطی) در سال ۹۷ در شرایطی رقم خورد که هم در بازار معاملات خرید و فروش مسکن شهر تهران و هم در شهرهای بزرگ و متوسط کشور، حجم معاملات از رشد آن چنانی برخوردار نبود. در تهران طی سال ۹۷ حجم کل معاملات خرید مسکن ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش پیدا کرد. در سایر شهرهای کشور نیز اگرچه در نیمه اول سال خرید خانه رونق داشت، اما در نیمه دوم با شروع موج‌های افزایش قیمت در این مناطق معاملات خرید و فروش مسکن کاهش پیدا کرد. بنابراین گزارش عملکرد بانک مسکن در حوزه پرداخت تسهیلات خرید خانه با لحاظ رکود معاملات مسکن مشخص می‌کند در سال گذشته ضریب نفوذ تسهیلات بانک مسکن در بین متقاضیان خرید خانه خیلی بیشتر از رشد ۲۴ درصدی، افزایش پیدا کرده است. بانک مسکن در سال گذشته ۱۱ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان تسهیلات خرید پرداخت کرد که به لحاظ ارزش ریالی رشد ۲۱ درصدی داشته است. این حجم ریالی تسهیلات خرید مسکن پرداختی با توجه به تعداد این تسهیلات حکایت از آن دارد که هر فقره تسهیلاتی که بانک مسکن در سال گذشته به متقاضیان خرید خانه پرداخت کرده به‌طور متوسط ۵۰ میلیون تومان ارزش داشته است. سال گذشته همچنین بخشی از تسهیلات بانک مسکن برای ساخت‌وسازهای مسکونی اختصاص پیدا کرد.در سال ۹۷ در مجموع ۲۹ هزار و ۳۵۰ فقره تسهیلات ساخت مسکن به ارزش ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان به سازنده‌های مسکن و شرکت‌های ساختمانی فعال در بازار پرداخت شد.به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، هیبنا، همچنین در سال گذشته پروژه‌های باقیمانده در طرح مسکن مهر نیز همچنان در اولویت بانک مسکن برای تامین مالی قرار داشتند. بانک مسکن در سالی که گذشت ۱۹۳ میلیارد و ۴۹۴ میلیون تومان تسهیلات به ساخت‌و‌سازهای مسکن مهر پرداخت کرد.

افزایش تولید مسکن مفیدتر از تسهیلات بانکی است

همچنین در خبر دیگری از این پایگاه خبری از قول یک نماینده مجلس اعلام شد که نمی‌توان با اقداماتی مانند افزایش تسهیلات مسکن زمینه را برای بهبود بازار املاک فراهم کرد. افزایش تولید مسکن تنها راهکار پایدار ساماندهی بازار مسکن است. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، هیبنا قلی‌اله ‌‌قلی‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با پیش‌بینی بازار مسکن اظهار کرد: در شرایط کنونی بازار مسکن متاثر از بخش‌های مختلف اقتصادی است. از این رو وضعیت اقتصادی کنونی، نوسانات قیمتی ارز و سایر مولفه‌ها در وضعیت بازار مسکن تاثیر می‌گذارد که اجتناب‌ناپذیر است.

وی با انتقاد از راهکار برخی کارشناسان مبنی‌بر اینکه افزایش تسهیلات مسکن نسخه‌ای برای درمان وضعیت بازار مسکن است، افزود: به‌نظر من در این شرایط افزایش تسهیلات مسکن در بهبود وضعیت بازار ملک موثر نیست؛ زیرا در وضعیت کنونی اقتصادی، اگر حتی چهار برابر میزان فعلی تسهیلات مسکن پرداخت شود، تنها می‌توان خانه‌ای با قیمت سال قبل را خریداری کرد. این در حالی است که افزایش سقف تسهیلات بدون آنکه درآمد اقتصادی خانوارها تقویت شود، موثر نخواهد بود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا تا زمانی که ساختار اقتصادی کشور اصلاح نشود، نمی‌توان با اقداماتی مانند افزایش تسهیلات مسکن زمینه را برای بهبود بازار املاک فراهم کرد.

قلی زاده همچنین با انتقاد از اعتبارات کلان برای حمایت از پیمانکاران غیر‌فعال بخش خصوصی گفت: آنچه دولت باید در پی عملیاتی کردن آن باشد این است که اعتبارات لازم را برای حمایت از بخش خصوصی برای تولید و عرضه مسکن هزینه کند که در این شرایط قطعا شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن خواهیم بود. وی با بیان اینکه با افزایش تولید مسکن عرضه و تقاضا به تعادل می‌رسند و این تنها راهکار پایدار ساماندهی بازار مسکن است، گفت: دولت باید با استفاده از تجربیات گذشته از ورود مستقیم به ساخت مسکن اجتناب کند و این وظیفه را به عهده انبوه‌سازان بگذارد؛ چراکه دولت باید نقش تسهیل‌گری خود را ایفا کند.