مهره ترامپ سکاندار بانک جهانی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، اعضای این هیات‌رئیسه همچنین مراتب قدردانی خود را نسبت به کریستالینا جورجیوا، رئیس موقت بانک جهانی برای تعهد و خدمات وی طی ماه‌های اخیر اعلام کردند. روند انتخاب رئیس براساس موافقت‌نامه‌ سال ۲۰۱۱ اجرا شد. این روند شامل نامزدی شفاف و آزاد افراد با ملیت‌های عضو بانک‌جهانی می‌شود که باید توسط یکی از اعضای هیات‌رئیسه برای تصدی این منصب پیشنهاد شود. این روند پس از مصاحبه جامع هیات‌رئیسه با مالپاس تکمیل شد. اعضای هیات‌رئیسه آمادگی خود را برای همکاری با مالپاس در راستای سند مالی و توسعه پایدار این بانک اعلام کرده‌اند.

مالپاس پیش‌تر در سمت معاونت امور بین‌الملل در وزارت خزانه‌داری آمریکا فعالیت داشته است. او در قامت معاون وزیر نمایندگی هیات آمریکایی را در برخی از نشست‌های بین‌المللی مانند مذاکرات معاونان وزرا در نشست‌های گروه هفت و گروه ۲۰، دیدار‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک‌جهانی و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه عهده‌دار بوده است. او در زمانی که معاونت وزارت خزانه‌داری آمریکا را برعهده داشت نقش حیاتی در برخی از طرح‌های نوآورانه و اصلاحی بانک‌جهانی ایفا کرده است که می‌توان از آن جمله به افزایش سرمایه برای بانک‌های بازسازی و توسعه اشاره کرد. وی همچنین در پیشبرد طرح ابتکاری شفافیت بدهی که در راستای کاهش نوسان و شدت بحران بدهی توسط بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اتخاذ شد نقش مفیدی را ایفا کرد. پیش از فعالیت مالپاس در وزارت خزانه‌داری آمریکا، وی به‌عنوان یک اقتصاددان بین‌المللی و موسس شرکت تحقیقاتی اقتصاد کلان در نیویورک فعالیت می‌کرد.

او پیش‌تر نیز سمت مشاور معاون وزارت خزانه‌داری در زمینه کشورهای درحال توسعه و دستیار معاون وزارت خارجه در امور اقتصادی آمریکای لاتین را عهده‌دار بوده است. در این سمت‌ها، او بر بخش‌های مختلفی از موضوعات مربوط به اقتصاد، بودجه و مسائل سیاست‌خارجی نظیر مشارکت آمریکا در موسسات بین‌المللی مانند بانک‌جهانی متمرکز بود. وی سابقه حضور در باشگاه اقتصادی نیویورک و کمیته ملی روابط آمریکا و چین را نیز در کارنامه خود دارد. دیوید مالپاس مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه کلرادو و کارشناسی ارشد را از دانشگاه دنور دریافت کرده است. او تحصیلات پیشرفته خود را در زمینه اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه جورج‌تاون به اتمام رساند. رئیس بانک‌جهانی به‌طور همزمان ریاست هیات رئیسه بانک جهانی بازسازی و توسعه (IBRD) و سازمان بین‌المللی توسعه (IDA) را نیز عهده‌دار خواهد بود. شورای همکاری مالی بین‌المللی، آژانس ضمانت سرمایه‌گذاری و شورای جهانی حل اختلافات سرمایه‌گذاری نیز زیر نظر رئیس بانک جهانی فعالیت می‌کنند. روزنامه نیویورک‌تایمز در واکنش به انتخاب مالپاس در این سمت نوشت: مالپاس جایگزین جیم یونگ کیم، رئیس قبلی خواهد شد که در سال ۲۰۱۲ و توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برای این سمت معرفی شده بود. مالپاس سال ۲۰۱۷ از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به‌دلیل ایفای نقش بیش از حد نیاز در اقتصاد جهان انتقاد کرده بود.

در این شرایط به‌نظر می‌رسد اولویت‌های سنتی بانک‌جهانی در بسیاری از جهات در تداخل با اولویت‌های ترامپ است؛ فردی که منتقد معاهده تغییرات آب‌و‌هوایی بوده و همواره موضعی سرسختانه را در برابر قدرت اقتصادی چین اتخاذ کرده است. از این نظر که مالپاس پیش از این برخی از اقدامات بانک‌جهانی نظیر وام به چین، برزیل و دیگر کشورهای ثروتمند را مورد انتقاد قرار داده بود بسیاری ورود او را به بانک جهانی به منزله نزدیک شدن ترامپ به هدف خود برای به زانو درآوردن بانک جهانی می‌دانند.با این حال مالپاس در مصاحبه ماه گذشته خود با همین روزنامه تاکید کرد که بنا ندارد در راستای آرزو‌های ترامپ گام بردارد و تلاش می‌کند تا روح و سنت این بانک را در موضوعاتی مانند سیاست‌های مربوط به چین و تغییرات آب‌و‌هوایی حفظ کند.استیو منوچین، وزیرخزانه‌داری آمریکا و رئیس پیشین مالپاس در بیانیه‌ای او را بهترین گزینه برای بانک‌جهانی دانسته است. ریاست بانک‌جهانی به‌طور سنتی در اختیار آمریکایی‌ها بوده است اگرچه دیگر کشورهای عضو نیز می‌توانند نامزد خود را پیشنهاد کنند، اما این امر تاکنون بی‌سابقه بوده است.