سردی تقاضا در بازار ارز

صرافی‌های منتخب بازارساز نیز حدود ساعت۳ بعدازظهر قیمت فروش دلار را ۱۳ هزار و ۵۰ تومان درج کردند که ۱۰۰ تومان نسبت به قیمت این صرافی‌ها در روز شنبه کمتر بود. دیروز، سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و روی عدد ۴ میلیون و ۵۳۰ هزارتومان قرار گرفت. این افت در حالی رقم خورد که فلز گرانبهای داخلی در روز اول هفته بیش از ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. البته روز شنبه بازار سکه هم از سوی افزایش دلار تحریک شده بود و هم از سوی بازارهای جهانی و رشد اونس در روز جمعه. روز یکشنبه هیچ متغیر افزایشی در بازار سکه وجود نداشت، هم اثر اونس تخلیه شده بود و معامله‌گران در انتظار آغاز فعالیت بازارهای جهانی از روز دوشنبه بودند و هم اینکه دلار در سراسر روز کشش زیادی برای رشد قیمت از خود نشان نداد.

به گفته بازیگران حاضر دربازار، روز یکشنبه تقاضای چندانی برای خرید ارز در بازار وجود نداشت و معدود خریداران نیز بیشتر به‌دنبال تهیه ارز اندکی برای سفر خود بودند. البته ارزی که بیشتر این دسته از متقاضیان خواستار آن بودند، لیر ترکیه بود. همین افزایش تقاضا برای لیر موجب شده بود که این ارز با ۱۰۰ تومان افزایش به قیمت ۲ هزار و ۵۵۰ تومان برسد. البته دلالان کف بازار حاضر بودند با قیمت‌های پایین‌تری اقدام به فروش ارز همسایه کنند و برخی از صرافی‌های نیز نرخ‌های بالای ۳ هزار و ۶۰۰ تومان را برای فروش لیر در نظر گرفته بودند. در این میان، تقاضای چندانی برای خرید دلار وجود نداشت و حتی در مقابل دو صرافی بزرگ منتخب بازارساز در خیابان فردوسی صف خریدی وجود داشت و متقاضیان کمی در مقابل این صرافی‌ها بودند.

 برخی فعالان عنوان می‌کردند، بیشتر افرادی که قصد خرید دلار داشتند، در همان روزهای ابتدایی اسفندماه وارد بازار شدند؛ در نتیجه بازار در روزهای اخیر که به انتهای سال نزدیک می‌شویم، با تقاضای چندانی مواجه نیست. برخی صرافی‌ها نیز از کاهش تقاضای حواله‌ای خبر می‌دهند. یکی از فعالان صرافی عنوان می‌کرد، قیمت به اندازه‌ای در یک سال اخیر بالا رفته که دیگر تقاضای حواله‌ای افراد عادی نیز پایین آمده است. شرکت‌های تجاری نیز گویا بیشتر سعی می‌کنند ارز خود را از سامانه نیما تهیه کنند. در این میان، گروه دیگری از فعالان باور داشتند، آرامش روزهای اخیر بازار نیز موجب شده است که نوسان‌گیران فعالیت خود را کاهش دهند و چشم افراد عادی نیز از بازار دورتر شود. دیروز نیز بازارساز در زمینه قیمت‌گذاری دلار به‌گونه‌ای عمل کرد که فرصت آربیتراژی در بازار به‌وجود نیاید و از این طریق از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری کرد. صرافی‌های منتخب بازارساز در ابتدای دیروز قیمت فروش دلار را ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان درج کردند و پس از ساعت ۳ بعدازظهر رقم ۱۳هزار و ۵۰ تومان بر تابلوی صرافی‌ها ثبت شد. به‌نظر می‌رسد افت قیمت در بازار آزاد موجب شد که بازیگران بازارساز نیز قیمت خود را کاهش دهند.

برخی فعالان باور داشتند با توجه به سردی تقاضا و کاهش نوسان طی روزهای گذشته، تغییرات در سمت عرضه می‌تواند زمینه ساز نزول قیمت‌ها به کانال پایین‌تر شود. در این میان، عده‌ای باور دارند هر چقدر به انتهای سال نزدیک‌تر شویم، بازارساز و شرکت‌های پتروشیمی عرضه خود را بالاتر خواهند برد؛ شرکت‌های پتروشیمی از نظر آنها به واسطه تسویه حساب‌های ریالی انتهای سال و بازار به‌خاطر تمایل برای بستن قیمت دلار انتهای سال در سطوح پایین‌تر. با این حال گروهی دیگر باور دارند، بازارساز اشتباه تاکتیکی اسفند ۹۶ را تکرار نخواهد کرد و ذخایر خود را به شکل ارزان‌تری صرف مدیریت کوتاه‌مدت بازار نخواهد کرد. از نظر این عده بازارساز در سال ۹۶ ارز زیادی به بازار تزریق کرد که قیمت به کانال ۵ هزار تومانی نرسد؛ عاملی که موجب شد در زمینه عرضه ارز در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ اختلال در بازار ایجاد شود. در اسفند۹۷ تقاضا نسبت به انتهای سال ۹۶ بسیار پایین‌تر آمده است؛ ولی بازارساز نیز حداقل در این مدت سعی کرده است با هزینه کمتر نوسانات را مدیریت کند.