واکنش ارزی به یک استعفا

 به گفته فعالان، مهم‌ترین خبری که دیروز موقعیت معامله‌گران ارزی را تحت‌تاثیر قرار داد، استعفای وزیر امور خارجه بود، ولی نکته مهم‌تر آن بود که میزان تقاضای احتیاطی نسبت به روزهای ابتدایی اسفند همچنان در سطح پایین‌تری باقی مانده بود و همین عامل موجب شد که میزان نوسانات افزایشی چندان قابل‌توجه نباشد. البته از نظر بسیاری از فعالان، حساسیت بازار به استعفای ظریف موجب شد که بازار از مسیر نزولی خارج شود و در برابر نزول به زیر مرز ۱۳ هزار تومانی مقاومت کند. در روزی که دلار توانست مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را حفظ کند، سکه تمام بهار آزادی ۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. به گفته برخی فعالان، قیمت سکه در روزهای گذشته با افزایش حباب به بالای ۱۰۰ هزار تومان مواجه شده بود؛ از نظر آنها، در روزی که قیمت دلار افزایش خاصی نداشت و بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر در مسیر نزولی قرار گرفته بود، طبیعی بود که ارزش بازاری سکه با کمی افت، فاصله‌اش با ارزش ذاتی خود را کم کند. حدود ساعت ۳ بعدازظهر دیروز با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده، ارزش ذاتی سکه حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که اختلافی ۹۰ هزار تومانی با قیمت بازار داشت. روز گذشته سکه در حالی در جهت کاهشی قرار گرفته بود که برخی فعالان عنوان کردند پس از ساعت ۴ بعدازظهر خریدها در بازار غیررسمی افزایش یافته بود. در بازار ارز نیز پیام‌هایی ازسوی معامله‌گران در مورد افزایش قیمت پس از ساعت  یاد شده منتشر می‌شد.

  انتظارات ارزی تغییر کرد؟

از ساعات پایانی روز دوشنبه، یک بار دیگر اخبار سیاسی بیشتر از هر عامل دیگری مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. به گفته فعالان، پس از اینکه قیمت دلار روز دوشنبه در مسیر نزولی قرار گرفت و تا  ساعت ۴ بعدازظهر تا محدوده ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان پایین رفت، انتظارات کاهشی در بازار تقویت بیشتری شد. تقویت انتظارات کاهشی به اندازه‌ای بود که برخی معامله‌گران عنوان کردند ساعت ۸ شب در معاملات محدود پشت خطی و بازار آزاد، قیمت دلار روند کاهشی را ادامه داد و حتی تا محدوده ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان پایین رفت. همزمان سکه نیز در بازار آزاد در ساعات پایانی روز دوشنبه حدود ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت خورد. در این شرایط، در حالی که برخی نوسان‌گیران عنوان می‌کردند، قیمت دلار به کف رسیده است، بیشتر معامله‌گران تحت‌تاثیر افت ساعات پایانی، انتظار داشتند دلار در آغاز بازار روز سه‌شنبه به سمت مرز ۱۳ هزار تومانی میل کند. با این حال، از نظر بازیگران ارزی، یک اتفاق شرایط انتظاری معامله‌گران را حداقل به طور موقت تغییر داد و فعالیت نوسان‌گیران را بالاتر برد. پس از ساعت ۱۱ شب دوشنبه، پیام اینستاگرامی وزیر امور خارجه بارها در کانال‌های خبری معامله‌گران بازنشر شد و شائبه استعفای او در آن مقطع زمانی مورد توجه بازیگران بازار قرار گرفت. در همان مقطع زمانی، برخی فعالان عنوان کردند که معامله‌گران دلار فردا را با قیمت ۱۳هزار و ۵۰۰ خریداری می‌کنند و قیمت سکه نیز در واکنش به این خبر به بالای ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رفته است. صبح روز سه‌شنبه، بسیاری از معامله‌گران زودتر از همیشه به خیابان فردوسی رفتند و پیش از شروع رسمی فعالیت بازار به افرادی که برای خرید ارز به بازار رفته بودند، عنوان می‌کردند که دلار را با قیمت ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش می‌رسانند. آنها موفق شدند به برخی افرادی که هراسان وارد بازار شده بودند، دلار را با قیمت‌های یاد شده به فروش برسانند. با این حال، پس از اینکه ساعتی از فعالیت صرافی‌های منتخب بازارساز گذشت، قیمت‌ها در بازار آزاد تعدیل شد. صرافی‌های منتخب بازارساز به قیمت‌های نوسان‌گیران در ابتدای روز توجه نکردند و فروش دلار را با قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان کلید زدند. در این شرایط، بهای دلار در بازار آزاد نیز تا محدوده ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد، ولی هر چقدر به ساعات پایانی روز نزدیک شدیم، میزان خریدها بار دیگر در بازار بالا رفت. به گفته برخی فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر فعالیت نوسان‌گیران در بازار حتی بیشتر شد و آنها موفق شدند حدود ساعت ۵ بعدازظهر قیمت را تا محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان بالا ببرند. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، نوسان‌گیران می‌خواهند در ساعات پایانی روز، با جوسازی پیرامون خبرهای سیاسی و تحلیل‌های منفی، قیمت را به محدوده‌های بالاتری ببرند و از طریق این موضوع زمینه را برای ورود تقاضای جدید به بازار فراهم کنند. یکی از بازیگران ارزی باور داشت، نوسان‌گیران قصد دارند پس از پایان کار صرافی‌های بانکی، با تحرکات خود زمینه را برای عبور دلار از مرز ۱۴ هزار تومانی فراهم کنند. آنها اعتقاد دارند، در صورت عبور دلار از مرز یادشده تقاضای جدیدی وارد بازار خواهد شد و می‌تواند موجب شود که قیمت دلار با توان بیشتری مسیر خود به سوی قله‌های بعدی را طی کند.

 به گفته فعالان، نوسان‌گیران روز دوشنبه متوجه شدند که افراد عادی دیگر تمایل چندانی برای خرید دلار در مرز ۱۳ هزار تومانی ندارند و همین عامل موجب ضعف تقاضا در برابر عرضه شد. روز سه‌شنبه نیز با وجود جوسازی نوسان‌گیران پیرامون استعفای ظریف تقاضای احتیاطی زیادی وارد بازار نشد و تنها معامله‌گران عرضه ارز خود را قطع کردند. می‌توان گفت بازار ارز در روز سه‌شنبه در واکنش به استعفای ظریف با کاهش فروش مواجه شد و قیمت از مسیر نزولی که در آن قرار گرفته بود، خارج شد. از آن سو میزان تقاضای ورودی به اندازه‌ای نبود که موجب نوسانات شدید در بازار شود. در این شرایط، نوسان‌گیران در ساعات پایانی روز سعی داشتند با مرز شکنی بار دیگر توجه افرادعادی را به بازار جلب کنند و زمینه‌ساز ورود سوخت تقاضای جدید به بازار شوند.

به گفته فعالان، یکی از عواملی که موجب شد تقاضا در روز سه‌شنبه افزایش چندانی را تجربه نکند، خریدهای زیادی بود که در ۱۵ روز گذشته توسط معامله‌گران و افراد عادی صورت گرفت. به‌عبارت دیگر، بازار از طرف تقاضا به‌دلیل خریدهای روزهای اخیر، تا حدی اشباع شده است. در این شرایط،  بازار نیاز به محرکی دارد که تقاضای جدیدی را وارد بازار کند و نوسان‌گیران تصور می‌کنند، شکست یک مرز روانی دیگر می‌تواند محرکی برای ورود این تقاضا باشد.