سیگنال افزایش عرضه دلا‌ر

در سومین روز کاری هفته، دلار سومین رشد متوالی را تجربه کرد و سکه تمام بهار آزادی نیز به ۱۰ قدمی مرز ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی رسید. روز چهارشنبه شاخص ارزی ۵۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی عدد ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت. هم جهت با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به بهای ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید. برخی از معامله‌گران عنوان کردند که در ساعات پایانی روز قیمت این فلز گران بها به بالای مرز ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رفت. افزایش قیمت سکه تمام در شرایطی صورت گرفت که دیروز بهای اونس تا ساعت ۴ بعدازظهر در بازارهای جهانی روند نزولی داشت و حتی به زیر محدوده هزار و ۳۱۰ دلار نزول کرد. به این ترتیب، می‌توان گفت مهم‌ترین عاملی که موجب افزایش قیمت سکه در بازار داخلی شد، رشد بهای دلار بود.

 سومین نوسان دلار در کانال ۱۲ هزار تومانی و پیشروی به سمت قیمت‌های بالاتر با سرعت کم در شرایطی صورت گرفته است که برخی معامله‌گران انتظار داشتند با افزایش عرضه بازارساز قیمت به زیر مرز یاد‌شده بازگردد. در این وضعیت، گروهی از نوسان‌گیران سعی داشتند چنین تصوری را در بازار جا بیندازند که کف ۱۲ هزار تومانی برای دلار تثبیت شده و این ارز در حال حرکت به سوی قیمت‌های بالاتر است؛ البته این تصور چندان در بازار جدی گرفته نشد، چرا که روند قیمت در این روز نشان می‌دهد که دلار با وجود روند افزایشی، نوسان قابل ملاحظه‌ای را تجربه نکرد و با یک سرعت مدیریت شده رشد کرد. در مقابل عده‌ای اشاره می‌کردند که در ساعات انتهایی روز قیمت دلار حتی تا محدوده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد.

سیگنال کاهشی به بازار ارز؟

برخی فعالان ارزی از صحبت‌های دیروز رئیس کل بانک مرکزی برداشت کردند که عرضه ارز طی روزهای آتی افزایش خواهد یافت. روز گذشته، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: تصمیم گرفتیم صادرکنندگان مشمول مشوق‌های نیمایی شوند و بتوانند بخشی از ارز را به‌صورت اسکناس وارد بازار کنند.

همتی در صحبت‌های خود عنوان کرد: صادرکنندگانی که تاکنون همکاری مناسبی در زمینه بازگشت ارز داشته‌اند، مشوق‌هایی مانند فروش ارز در بازار به‌صورت اسکناس یا انجام واردات با همان ارز توسط خود را دریافت خواهند کرد. البته می‌توانند این ارز را برای واردات دیگران نیز تخصیص دهند. برخی از فعالان عنوان کردند، صحبت‌های رئیس کل را می‌توان به‌عنوان سیگنالی در نظر گرفت که خبر از افزایش عرضه ارز طی روزهای آتی می‌دهد، چرا که صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را با قیمت‌های بالاتر در بازار آزاد به فروش برسانند؛ امری که می‌تواند با تقویت سمت عرضه زمینه‌ساز کاهش قیمت‌ها در بازار شود. در اواخر روز اطلاعیه‌ای از سوی بانک مرکزی منتشر شد و در بند آخر آن نیز عنوان کرد، صادرکنندگانی که تاکنون نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود مطابق مصوبات و دستورالعمل‌ها اقدام نکرده‌‌اند و توصیه‌های این بانک را در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات رعایت نکرده‌اند، به زودی برابر با مقررات مرتبط اقدام قانونی درخصوص آنها صورت می‌گیرد.

در روزهای اخیر افزایشی‌های بازار نیز بیشتر سعی می‌کنند روی اخبار مانور دهند و از طریق آن زمینه‌ساز افزایش قیمت در بازار داخلی شوند. مهم‌ترین خبری که نوسان‌گیران سعی می‌کنند پیرامون آن جوسازی کنند، جلسه هفته آینده گروه اقدام ویژه مالی (FATF) است. آنها سعی می‌کنند این تصور را به سایر معامله‌گران القا کنند که ایران به واسطه عدم تصویب لوایح پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط گروه ویژه اقدام مالی در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

 این گروه باور دارند، در صورت وقوع چنین اتفاقی ارتباطات بانکی و کانال‌های مالی فعلی نیز دچار مشکل خواهد شد و این موضوع فضای بازار ارز را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. این در حالی است که شماری از فعالان اعتقاد دارند هر گونه تصمیم FATF تاثیر کوتاه مدتی بر بازار خواهد داشت و این متغیر در میان مدت اثر قابل ملاحظه‌ای بر بازار ارز نخواهد داشت. یکی دیگر از متغیرهایی که افزایشی‌ها پیرامون آن جوسازی کردند، رشد نرخ حواله درهم به بالای مرز 3 هزار و 300 تومان بود. آنها باور دارند، عبور درهم از این نرخ خبر از ورود تقاضای بیشتر به بازار دارد و شکست این مرز مقاومتی، تقاضای بیشتری را به بازار خواهد آورد.