پس از انتشار آمار مربوط به تجارت چین در ماه دسامبر که با افت ۴/ ۴ درصدی صادرات نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۷ میلادی مواجه شده بود، شاخص‌های سهام آسیایی وارد محدوده منفی شدند. البته افت بازارهای آسیایی در ساعات پایانی تا حدودی پوشش داده شد؛ شاخص‌های سهام ژاپن از جمله TOPIX و Nikkei ۲۲۵ با رشد ۵/ ۰ درصدی و یک درصدی خود، وارد قلمرو مثبت شدند. چین در بخش واردات نیز افت ۶/ ۷ درصدی را تجربه کرده بود که در نهایت تراز تجاری مثبت ۳۲۳ میلیارد دلاری با ایالات متحده را نتیجه می‌داد. هرچند افت صادرات چین در دو سال اخیر بی‌سابقه بود؛ اما رکورد مازاد تجاری با آمریکا از ۱۲ سال نیز تجاوز کرد. به این ترتیب، مذاکرات تجاری میان دو کشور وارد مرحله پیچیده‌تری شد که امیدواری برخی از سرمایه‌گذاران را به نااطمینانی مبدل کرد. به همین ترتیب پناه به ذخایر امن از جمله طلا و ین ژاپن بار دیگر در دستور کار سرمایه‌گذاران نگران قرار گرفت. آمار نگران‌کننده صادرات چین از یکسو یوآن را در برابر دلار آمریکا بر سقف ۵ ماهه نگه داشت و از سوی دیگر با نااطمینانی که در فضای تجارت بین‌الملل ایجاد کرد، ین ژاپن را نزدیک به ۴/ ۰ درصد تقویت کرد و به نرخ برابری ۱/ ۱۰۸ در برابر دلار آمریکا رساند.

  شاخص دلار و سهام آمریکا در قلمرو زیر صفر

شاخص دلار آمریکا روز گذشته با اینکه عقبگرد چندانی نداشت، اما در محدوده منفی به سر می‌برد. اونس طلا با رشد بیش از ۵/ ۰درصدی توانست در مقاطعی از روز گذشته در سطح ۱۲۹۵ دلاری معامله شود. شاخص‌های آتی وال‌استریت تا ساعت ۴بعدازظهر دوشنبه در حال نزول بودند و از شروع بازار سهام نیویورک در قلمرو کاهشی حکایت می‌کردند. شاخص آتی S&P ۵۰۰ تا این ساعت حدود ۸/ ۰ درصد تضعیف شده بود.

شاخص دلار تحت‌تاثیر انتظار عدم افزایش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا کاهش یافته بود. طلا در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز گذشته بازار سنگاپور با ۳/ ۰ درصد افزایش به ۱۲۹۱ دلار رسید. اونس، روز جمعه با قیمت ۱۲۹۸ دلاری؛ رکورد ۶ماهه را ثبت کرده بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۲/ ۰ درصد افزایش یافت و به ۱۲۹۱ دلار رسید.

 قیمت طلا از انتظارات برای نرخ‌های بهره پایین‌تر آمریکا پشتیبانی می‌شود، زیرا نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه نگهداری این فلز که سوددهی استاندارد ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری بر این فلز گرانبها را افزایش می‌دهد.

ضعف عملکرد بازارهای سهام و ارزش دلار آمریکا، از بالا رفتن قیمت طلا حمایت کرده است. این فلز در محدوده ۱۲۹۰ تا ۱۳۱۰ دلار با مقاومت شدیدی مواجه است و به نیروی زیادی برای شکستن این محدوده نیاز دارد. فلز زرد روز گذشته در غیاب روند صعودی شاخص دلار توانست در مقاطعی از عصر دیروز تا قیمت ۱۲۹۵ دلاری نیز رشد کند.

  طلا و فدرال رزرو

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد بانک مرکزی در روند افزایش آتی نرخ‌های بهره می‌تواند صبور باشد. بازارهای سهام آسیایی روز گذشته در واکنش به انتشار آمار کاهش واردات و صادرات چین در دسامبر، سقوط کردند. هر اونس طلا برای تحویل فوری از زمانی که در اواسط آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی به کف ۱۱۵۹ دلاری سقوط کرد، تحت‌تاثیر روند نزولی بازارهای سهام و افت ارزش دلار آمریکا بیش از ۱۱درصد رشد کرده است.

 بخش فلزات ارزشمند از ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا و متزلزل شدن بازارهای سهام همچنان سود می‌برند. ریسک‌های ژئوپلیتیک نیز تقاضا برای خرید دارایی‌های مطمئن را تقویت کرده است. سرمایه‌گذاران نگرانی فزاینده‌ای نسبت به مذاکرات برگزیت دارند و همزمان هیچ پایانی برای تعطیلی دولت آمریکا اعلام نشده است. تعطیلی بخشی از دولت آمریکا به دلیل تقاضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اختصاص بودجه ۷/ ۵ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک، دوشنبه وارد بیست و چهارمین روز خود شد.

13 (3)