هدف جدید بازارساز ارزی

 به گفته فعالان، در اولین روز از سومین هفته زمستان، بازار نه توان رشد خاصی از خود نشان داد و نه میزان عرضه به اندازه‌ای بود که قیمت‌ها را به طور هیجانی پایین‌تر ببرد. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، پیش از این، نوسان‌گیران با اضافه کردن خود به سمت عرضه بازار می‌توانستند بعضا نوسان شدید کاهشی در قیمت‌ها ایجاد کنند ولی در روز شنبه خبری از تغییرات کاهشی شدید نیز نبود. نوساناتی که بعضا انگیزه سفته‌بازان را برای نوسان‌گیری در قیمت‌های پایین‌تر بالا می‌برد.

در اولین روز هفته، بازارساز نیز سعی کرد به جای آنکه تمرکز خود را روی کاهش قیمت‌ها بگذارد، بیشتر به دنبال مدیریت نوسانات قیمت و محدود کردن آن باشد. به گفته بخشی از بازیگران باتجربه بازار، به‌نظر می‌رسد هدف بازارساز آن است که با کم کردن دامنه نوسانات انگیزه نوسان‌گیران و سفته‌بازان برای حضور در بازار را تا حد امکان کاهش دهد، امری که در نهایت می‌تواند منجر به خروج این دسته از بازار و برقراری ثبات و آرامش بیشتر در آن شود. حتی عده‌ای باور دارند این شیوه می‌تواند به‌صورت بنیادی‌تری زمینه‌ساز کاهش قیمت‌ها شود. در واقع گروهی در بازار باور دارند، بازارساز پس از آنکه سه موج نزولی در بازار ایجاد کرد به دنبال آن است که ثبات و آرامش را بر بازار حاکم کند.

به باور برخی تحلیلگران، اولین موج نزولی از مرز ۱۹ هزار تومانی بود که تا کانال ۱۷ هزار تومانی ادامه یافت. البته در این موج نزولی بیشتر از عوامل بازارساز، متغیرهای فنی دخیل بودند. ولی در موج دوم نزولی که از کانال ۱۷ هزار تومانی به سوی کانال ۱۴ هزار تومانی ادامه یافت، نقش بازارساز و عوامل بیرونی آن موثرتر بودند. به گفته فعالان، این موج نزولی بیشتر از طریق جو روانی صورت گرفت که در فضای مجازی ایجاد شد. موج سوم نزولی از کانال ۱۴ هزار تومانی شروع شد و طی ۳روند توانست قیمت دلار را تا کانال ۱۰ هزار تومانی پایین  ببرد. در این موج نیز نقش بازارساز پررنگ بود؛ ولی این تاثیرگذاری بیشتر در سمت عرضه و مدیریت تقاضا بود. بازارساز در گام اول، قیمت را در کانال ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی مدیریت کرد و پس از آن با افزایش فروش‌ها قیمت را تا مرز ۱۲ هزار تومانی پایین برد. آنچه کمتر معامله‌گری انتظار آن را داشت، نزول دلار به سوی مرز ۱۰ هزار تومانی بود. به‌نظر می‌رسد بازارساز در هفته‌های اخیر استراتژی جدیدی را پی می‌گیرد و برای معامله‌گران مبهم است که هدف او پایین بردن بیشتر قیمت‌هاست یا مدیریت قیمت‌ها تا پایان سال.

در این میان، عده‌ای از بازیگران بازار عنوان کردند، بازارساز در صورتی می‌تواند همچنان نقش مسلط را در بازار ایفا کند که مانع از ورود دوباره تقاضای احتیاطی به بازار شود. به گفته برخی فعالان، بازارساز برای اینکه مانع از این موضوع شود، نیاز دارد که از یکسو نقدینگی را کاهش دهد و جذابیت ورود آن به بازار را برای افراد عادی کاهش دهد و ازسوی دیگر، در زمینه جا‌به‌جایی‌های پولی گشایش‌هایی را صورت دهد. در زمینه دوم، بازارساز ارزی نیازمند همکاری سایر دستگاه‌هاست که اثرگذاری تحریم‌ها را محدودتر کنند.  روز گذشته سکه تمام بهار آزادی نیز روندی کاهشی داشت و این فلز گرانبها حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۳۰ هزار تومان پایین‌تر از بهای این فلز گرانبها در روز پنج‌شنبه بود. افت بهای سکه در شرایطی به ثبت رسید که فلز گرانبهای داخلی هفته گذشته برخلاف دلار روند افزایشی را سپری و نزدیک به ۳ درصد افزایش را به ثبت رسانده بود.یکی از عواملی که در هفته گذشته به افزایش بهای سکه کمک کرده بود، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی بود. بااین حال، طلای جهانی روز جمعه، در آخرین روز کاری بازارهای جهانی کاهشی شد و در محدوده هزار و ۲۸۰ دلار به کار خود پایان داد.

  افزایش نرخ دلار در بانک‌ها

به گزارش «ایسنا» نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها که مجوز آن در نیمه نخست سال‌جاری از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها داده شد، در روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۰ هزار و ۴۰۵ تومان بود که بانک‌ها در نخستین روز از هفته جاری (۱۵ دی) نرخ خرید دلار را افزایش داده و به ۱۰ هزار و ۴۹۹ تومان رساندند.

از سوی دیگر نرخ خرید یورو در بانک‌ها نیز با افزایش همراه بود؛ به‌طوری‌که قیمت خرید هر یورو در روز چهارشنبه ۱۱ هزار و ۹۰۹ تومان بود و دیروز به ۱۱ هزار و ۹۶۶ تومان رسیده بود. بانک‌ها دیروز هر پوند انگلیس را نیز با کاهش حدود ۱۲۰ تومانی، ۱۳ هزار و ۳۷۱ تومان می‌خریدند. شعب ارزی بانک‌های تجارت، سامان، ملی، ملت و پارسیان همچنین می‌توانند ارز مسافرتی را تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها در صورت کامل بودن مدارک مسافران بفروشند. نرخ فروش هر یورو مسافرتی در شعب ارزی بانک‌های عامل نیز دیروز ۱۲ هزار و ۴۴۶ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک عامل و بانک مرکزی به حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسید.

  تغییر ذائقه خریداران طلا

در حالی که توجه بسیاری از افراد به بازار ارز دوخته شده است، عده‌ای از معامله‌گران سنتی ترجیح می‌دهند در بازار سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنند. در این میان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر عنوان کرده که ذائقه خریداران طلا تغییر پیدا کرده است.  رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با بیان اینکه ذائقه مردم در خرید طلا تغییر کرده است، گفت: سرمایه‌گذاری روی ارز و سکه طلا مناسب نیست و مردم بهتر است طلای ساخته شده بخرند. سیدحجت شفایی در گفت‌و‌گو با «ایبِنا» با بیان این مطلب اظهار کرد: مردم می‌توانند به جای خرید ارز و سکه که قیمت آن در نوسان است، طلای ساخته‌شده بخرند که هم قابلیت استفاده زینتی دارد و هم می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد. وی با بیان اینکه، خرید طلای ساخته‌شده، به اشتغال در کشور نیز کمک می‌کند، افزود: شاخصه‌ای که قیمت طلا را مشخص می‌کند، قیمت‌های جهانی و نرخ ارز آزاد است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران با اشاره به پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی در سال گذشته اظهار کرد: البته مردم تمام سکه‌های پیش‌فروش شده را خریداری نکرده‌اند؛ اما دست کم نیمی از افرادی که سکه پیش خرید کردند، مردم بودند.