نظر آنها بر این بود که روند کاهشی پایان گرفته است و با اعلام نرخ ارز در بودجه و ادامه کاهش قیمت نفت، رشد دلار ادامه خواهد یافت. با این حال، برخلاف انتظار آنها، در هفته‌ای که گذشت دلار تنها در کانال ۱۰ هزارتومانی نوسان کرد و نتوانست قیمت‌های بالاتر را به ثبت برساند. هفته گذشته قیمت دلار در دامنه ۱۰ هزار و ۵۵۰ تا ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان زندانی بود و هرگز نتوانست نوسانات ابتدای زمستان را تکرار کند. در این میان، روز پنج‌شنبه نیز قیمت دلار در یک روز کم نوسان با۵۰ تومان افزایش به بهای ۱۰ هزار و ۷۳۰ تومان رسید. با این حال، این افزایش نیز موجب نشد که جهت هفتگی دلاردر هفته گذشته مثبت شود و این ارز در مجموع در هفته دوم دی‌ماه ۶/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

برخی فعالان، باور داشتند این افت به معنای تعدیل انتظارات افزایشی معامله‌گران بود و می‌توان انتظار داشت که در ادامه زمستان، قیمت دلار نوسان خاصی را تجربه نکند. به باور آنها، بازار از مقطع پرتقاضای اواسط پاییز تا اوایل دی‌ماه عبور کرده است و پس از این دیگر تقاضای واقعی چندانی در بازار وجود ندارد که قیمت را تحریک کند. در کنار این، به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که در ماه‌های پایانی سال به‌تدریج شرکت‌ها بخشی از ذخایر ارزی خود را در بازار عرضه کنند و با ریال به‌دست آمده بخشی از تعهدات سالانه خود را پاسخ دهند. در واقع برخی معامله‌گران انتظار دارند در ادامه سال از یکسو میزان تقاضا کاهش پیدا کند و از سوی دیگر عرضه ارز نیز افزایش پیدا کند. این عده باور دارند، کاهش دلار در هفته دوم زمستان نشانه‌ای از چنین انتظاراتی بودکه معامله‌گران حرفه‌ای برای آینده این ارز دارند.

با این حال، گروه دیگری از معامله‌گران نگاه متفاوتی دارند؛ آنها اعتقاد دارند، پس از افزایش ۷ درصدی هفته اول زمستان، کاهش ۶/ ۰ درصدی هفته دوم دی‌ماه طبیعی بود و می‌توان آن را یک اصلاح عادی به حساب آورد. از سوی دیگر، این عده باور دارند، عرضه ارز در بازار در هفته‌ای که گذشت، قیمت را در کانال ۱۰ هزار تومانی نگه داشت. این دسته از معامله‌گران تصور می‌کنند عرضه ارز به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها در نهایت کم خواهد شد و نمی‌تواند به‌طور ماندگاری زمینه ساز مدیریت قیمت‌ها شود. از سوی دیگر، افزایشی‌ها همچنان باور دارند، نرخ ارز در بودجه سال آینده می‌تواند اثرات هیجانی در بازار ایجاد کند و کاهش قیمت نفت نیز جسارت خریداران را بالا خواهد برد. این در حالی است که حداقل در هفته گذشته بازار به چنین اخباری توجه چندانی نشان نداد و در یک دامنه مشخص نوسانات محدودتری را نسبت به گذشته تجربه کرد. در هفته‌ای که دلار بیشتر گرایش به سمت قیمت‌های پایین‌تر داشت، سکه تمام بهار آزادی رو به سطوح بالاتر داشت. در آخرین روز هفته نیز سکه تمام بهار آزادی ۴۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۳ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید.

12 (2)