ترامپ به پاول: «پیروزی از آن تو»

«عجیب است که با این دلار بسیار قوی و فقدان‌ تورم مجازی، دنیای بیرون از آمریکا در حال منفجر شدن است، پاریس در آتش می‌سوزد و اقتصاد چین به سمت دره راهی شده است، فدرال‌رزرو هنوز هم یک رشد نرخ بهره دیگر را بررسی می‌کند. پیروزی از آن توست! (خطاب به پاول)»

«پیروزی از آن تو!»، ریشه تاریخی و حتی مدرن در ادبیات انگلیسی دارد. به‌عنوان مثال دو شخصیت که هر دو یک هدف را دنبال می‌‌کنند؛ اما با اختلاف‌نظر زیادی نسبت به شیوه اجرایی یکدیگر، آن گاه این نظرات مختلف می‌تواند هدف را به کل دور از دسترس کند. به همین دلیل، یکی از طرفین به دیگری پیشنهاد پیروزی از آن تو می‌دهد اگر تا هدف هم‌مسیر او شود. در‌صورتی‌که این پیشنهاد مورد قبول واقع نشود به معنای تداوم اصطکاک میان این دو، اقدامات تلافی‌جویانه یا به خطر افتادن هدف تعبیر می‌شود. ترامپ از یکسو دعوت به سازش به میل شخصی‌اش کرده و از سوی دیگر هشداری به فدر ال رزرو داده که اختلافات هزینه‌زا خواهند بود. شاید در برترین سناریو تهدید نیز یکی از برداشت‌های ممکن باشد. در نوشته ترامپ از نابسامانی دنیای اطراف آمریکا صحبت به میان آمده و درخواستش برای پایان برنامه رشد نرخ بهره پیش‌درآمد دعوت به رشد هرچه بیشتر در زمانی است که پاریس در حال سوختن است. ترامپ رقبا را ضعیف معرفی می‌کند و چین را رو به افول، بنابراین تنها ایالات‌متحده است که توان رشد بیشتر را دارد؛ اما با نرخ بهره بالا رشد بالایی در کار نخواهد بود و از همین رو است که ترامپ خطاب به فدرال رزرو و مدیرانش گفت: «پیروزی از آن تو». بازارهای جهانی در دو روز اول معاملات این هفته شاهد نوسان شدید در بورس‌های سراسر دنیا بودند. علاوه‌بر شاخص‌های سهام، شاخص دلار آمریکا و نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری با سررسید ۱۰ ساله نیز درگیر مسیر نزولی مشابهی بودند. شاخص دلار روز گذشته ۴/ ۰ درصد در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی کاهش یافت. شاخص‌های وال‌استریت نیز یکی پس از دیگری با ریزش نزدیک به ۲ درصدی به فعالیت خود پایان دادند. بازارهای آسیا و اروپا نیز تحت‌تاثیر ریزش روز دوشنبه وال‌استریت، دیروز با افت حدود ۲ درصدی آخرین معاملات خود را به ثبت رساندند. نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله که چند هفته قبل از سطح ۳ درصدی پایین آمده نیز تا ۸۵/ ۲ درصد افت داشت. تضعیف همزمان بازار سهام، ارز و اوراق آمریکا فرصت مناسبی برای طلا محسوب می‌شد؛ چراکه بازارهای جایگزین سهام نیز همگی جذابیت خود را از دست داده بودند و شرایط نااطمینانی بر بازارها حکمفرما شده بود. حتی بهای جهانی نفت نیز با افت ۴ درصدی بر شدت نگرانی‌ها در فضای سرمایه‌گذاری افزود. مخابره سیگنال نااطمینانی در بازارهای جهانی به معنای موج تقاضا برای ذخایر امن است که طلا و ین ژاپن در نبود دلار، با استقبال زیادی همراه شدند. از طرف دیگر، تشدید نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی چین که در تضعیف شاخص سهام در بازارهای آسیایی نقش داشت در کنار حواشی پیش از نشست تعیین نرخ بهره فدرال‌رزرو که در روزهای اخیر با دوگانگی محسوس پیش‌بینی‌ها و حمله مجدد دونالد ترامپ به رئیس این نهاد همراه شده و وضعیت نابسامان سیاسی‌اقتصادی اروپا درخصوص تبعات خروج انگلیس از اتحادیه، بحران بدهی و کسری بودجه ایتالیا و تظاهرات فرانسه مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده موج جدید نااطمینانی محسوب می‌شوند. اکثریت نسبی تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند که فدرال‌رزرو آمریکا در پایان نشست دو روزه خود نرخ بهره را برای چهارمین بار متوالی در سال‌جاری میلادی افزایش خواهد داد؛ اما این رویکرد مخالفان زیادی دارد. این دو دسته به‌رغم مخالفت درخصوص نشست این هفته، در مورد ابهام موجود در رویه افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ میلادی هم‌عقیده هستند.

نشست فدرال‌رزرو آمریکا در ماه دسامبر، آخرین نشست تعیین سیاست پولی سال ۲۰۱۸ میلادی است و یکی از مهم‌ترین جلسات سیاست‌گذاران پولی در طول سال به‌شمار می‌رود. تا چند هفته قبل همه چیز از رشد مجدد نرخ بهره در این نشست حکایت داشت، اما برخی از داده‌های اقتصادی ضعیف، ریزش شدید وال‌استریت، جهت نامعین تورم پایه در آینده (که به‌تازگی و به‌طور ناگهانی کمتر از نرخ هدف ثبت شد) و حمله دوباره دونالد ترامپ خطاب به فدرال‌رزرو به‌دلیل سیاست افزایش نرخ بهره، حلقه‌های زنجیری شده‌اند که نشست آخر سال را به‌شدت مبهم کرده است.