پس از تشدید تنش‌های کانادا و آمریکا برسر اتمام نفتا برای عقد یک تفاهم‌نامه جدید و امتناع ترودو از باج‌دهی به دونالد ترامپ، دلار همسایه شمالی و برخی از حوزه‌های تجاری این کشور تحت‌فشار قرار گرفته بود. اعلام بازگشت ۳ ضلع سابق به تفاهم تجاری منطقه آمریکای شمالی منجر به تقویت نزدیک به یک درصدی دلار کانادا در برابر دلار آمریکا در اولین روز بازار این هفته شد. نرخ برابری دلار آمریکا به کانادا پس از ۴ ماه به کف ۲۷۸/  ۱ برخورد کرد که از تقویت نسخه کانادایی حکایت داشت. مکزیک پیش‌تر در ماه آگوست به نفتای جدید پیوسته بود؛ اما در کانادا پس از ماه‌ها نااطمینانی یکشنبه‌شب جلسه هیات دولت تشکیل شد و شرایط نفتای جدید مورد موافقت قرار گرفت. آثار تشکیل مثلث نفتا، بازارهای جهانی را نیز دچار تغییر کرد. بازار جهانی ارز، بازارهای کالایی و بازار سهام همگی به اتصال دوباره رئوس سه‌گانه نفتا واکنش نشان دادند.

بازدهی مثبت ارزهای نفتا

علاوه‌بر تقویت دلار کانادا در برابر رقیب آمریکایی، پزو مکزیک، دیگر شریک نفتا نیز صعود خود را تجربه کرد. پزو با رشد ۷۵/  ۰ درصد در مقابل دلار آمریکا به سقف ۴۰ روزه جهش کرد و نرخ برابری دلار به پزو را تا ۴۱/  ۱۸ پایین کشید. با اینکه دلار روز گذشته در برابر ارزهای ۲ شریک تجاری خود بازدهی منفی داشت؛ اما شاخص این ارز در برابر سبد شش‌گانه ارزهای معتبر دنیا رشد محدودی را به ثبت رساند تا هر ۳ عضو نفتا بازدهی ارزی بهتری نسبت به سایر ارزهای جهان از خود ارائه داده باشند.

بازار جهانی ارز

ین ژاپن که آخرین ارز معتبر در سال جاری میلادی محسوب می‌شد که در برابر دلار آمریکا بازدهی مثبت داشت، بالاخره در روزهای اخیر به محدوده منفی وارد شد. ین در برابر دلار روز گذشته نزدیک به ۲/  ۰ درصد افت کرد و نرخ برابری آنها (ین به ازای هر دلار) به سطح ۱۱۴ سرک کشید. داده‌های ضعیفی که در بخش صنعت برای ژاپن گزارش شد، علاوه بر تضعیف ین، بازار سهام این کشور را نیز از مدار صعودی چند هفته گذشته خارج کرد. تولیدات صنعتی ژاپن به کف ۲ساله خود در ماه گذشته میلادی رسیده است. یوآن چین به‌دلیل تعطیلات رسمی معامله نشد؛ اما رنمینبی آف‌شور در طول مبادلات روز گذشته ۱/  ۰ درصد در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت و به نرخ برابری ۸۸/  ۶ رسید.دلار نیوزیلند تغییر چندانی را تجربه نکرد و نرخ برابری روزهای پیشین خود را در سطح ۶۶/  ۰ حفظ کرد. دلار استرالیا شرایط متفاوتی داشت و با ثبت افت ۲/  ۰ درصدی به نرخ برابری ۷۲/  ۰ در برابر دلار آمریکا رسید.بازدهی اوراق خزانه ایالات متحده نیز روند افزایشی از خود بروز داد. این اوراق از نرخ سود ۳درصدی به ۰۶/  ۳ درصدی صعود کردند. برخلاف اسناد آمریکایی، نسخه مشابه ژاپنی همچنان بدون تغییر با نرخ سود ۱۲/  ۰ درصدی معامله می‌شد.

بازار جهانی سهام

بازار سهام چین و هنگ‌کنگ به‌دلیل تعطیلات رسمی بدون انجام معاملات تغییری نداشتند. بازار ژاپن نیز براساس بازدهی شاخص تاپیکس روند خطی را تجربه کرد که از پایان دوام مدار صعودی روزهای گذشته حکایت داشت. بازار بورس سیدنی در واکنش به تحولات بازارهای جهانی ریزش محدودی را تجربه کرد و با ۶/  ۰درصد افت به کار خود پایان داد. بازار وال‌استریت با توجه به شاخص‌های بازار آتی تا ساعت ۵ بعدازظهر دوشنبه در نسخه‌های نزدک و S&P ۵۰۰ در آستانه استارت افزایشی قرار گرفته بود. هر یک از شاخص‌های آتی تا عصر دیروز بالغ‌بر ۵/  ۰ درصد تقویت شده بودند که سیگنالی مبنی‌بر رشد شاخص‌های بازار نقدی را مخابره می‌کرد.

بازارهای کالایی

بهای نفت بالاترین سطح از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی را به‌دلیل نااطمینانی از وضعیت عرضه و تقاضا در بازار تجربه کرد. تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران منجر به تشدید نگرانی‌ها نسبت به تامین حجم تقاضای روبه رشد در بازار مصرف طلای سیاه شده است. از همین رو، هر بشکه نفت برنت با رشد ۶/  ۰ درصدی با قیمت ۲۱/  ۸۳ دلاری معامله شد و نفت وست‌تگزاس ۴/  ۰ درصد گران‌تر از روز گذشته بازار نقدی، قیمت ۵۳/  ۷۳ به ازای هر بشکه را به ثبت رساند. سرمایه‌گذاران فعال در بازار جهانی نفت با ثبت ۳۰هزار قرارداد، رویکرد افزایشی از خود در بازار بروز دادند.اونس طلا اولین روز بازار را با  افت ۴/  ۰ درصدی تا ساعت ۵ بعد از ظهر آغاز کرد. بهای هر اونس از این فلز گرانبها تا ساعت ۵ عصر دیروز به کف ۱۱۸۵ دلاری سرک کشید. کارشناسان بسیاری این هفته را با کاهش بیشتر قیمت طلا پیش‌بینی کرده‌اند. البته نقش کلیدی در دست دلار باقی خواهد ماند و چنانچه شاخص اسکناس پشت‌سبز تقویت شود، این سناریو نیز در ادامه به تحقق خواهد پیوست.

13 (1)