سقف و کف یک روزه دلا‌ر

در دومین روز هفته روند کاهشی دلار و سکه ادامه پیدا کرد، هر چند که از اواسط روز برخی از معامله‌گران هر دو بازار در برابر نزول قیمت‌ها مقاومت کردند. روز یکشنبه، دلار در همان ابتدای روز معاملات خود را زیر کانال ۱۳ هزار تومانی آغاز کرد؛ به گفته فعالان، اولین معاملات شاخص ارزی در محدوده ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود. تا حدود ساعت یک بعدازظهر قیمت این ارز حتی تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان عقب نشینی کرد، با این حال به گفته برخی بازیگران حاضر در بازار زمانی که دلار به زیر مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت، برخی از معامله‌گران در موقعیت خرید قرار گرفتند و کم کم توانستند مسیر قیمت این ارز را تغییر دهند. حدود ساعت ۳ بعدازظهر دلار در حجم عمده در بازار در محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد و ساعت ۴ بعدازظهر روی مرز ۱۳ هزار تومانی قرار گرفت. البته این قیمت نیز اختلاف ۲۰۰ تومانی با نرخ روز شنبه داشت. این دومین افت پیاپی شاخص ارزی بود. تا ساعت ۶ بعدازظهر دلار در گیر و دار مرز ۱۳ هزار تومانی بود و گاهی از آن پایین می‌آمد و مقطعی از آن بالا می‌رفت.  آخرین قیمت در انتهای روز ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود. برخی معامله‌گران باور داشتند امروز مبارزه دلار بین خریداران و فروشندگان در مرز ۱۳ هزار تومانی خواهد بود.

 به گفته فعالان، عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا شاخص ارزی در مسیر کاهشی قرار بگیرد؛ با این حال، مهم‌ترین عامل را می‌توان افزایش حجم اسکناس در بازار عنوان کرد. برخی باور داشتند دلار توسط بانک مرکزی به بازار تزریق شده است؛ حال آن که دسته دیگری باور داشتند صرافی‌ها از کشورهای همسایه دلار را وارد کرده‌اند. در این میان، دسته دیگری از بازیگران حضور داشتند که باور داشتند عوامل درون بازاری زمینه‌ساز افت قیمت دلار شده است. به گفته آنها، پس از برخورد دلار به سقف ۱۵ هزار تومانی و اینکه این ارز دو روز پیاپی حتی نتوانست بالای مرز ۱۴ هزار تومانی به کار خود پایان دهد، خریداران از افزایش بیشتر قیمت به طور موقت ناامید شدند. این موضوع موجب شد که افزایشی‌ها در موقعیت فروش قرار بگیرند. از آنجا که بخش زیادی از رشد قیمت هفته گذشته هیجانی و بدون معامله صورت گرفته بود، احتمال می‌رفت که دامنه نوسانات کاهشی نیز گسترده باشد. در واقع از نظر این دسته از فعالان، معامله‌گران در دامنه قیمتی بزرگ تری این بار شناسایی سود کردند. این دسته از معامله‌گران باور دارند پس از حمایت دلار در مرز ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومانی، اکنون کف دلار برای نوسان‌گیران مشخص شده است. حال باید دید قیمت دلار در چه بازه‌ای نوسانات خود را در شهریورماه ادامه خواهد داد. آیا دامنه نوسان بین دو کانال ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان خواهد بود یا کف قیمت ۱۳ هزار تومان خواهد بود و سقف آن مرز ۱۴ هزار تومانی.در این میان، عده‌ای از بازیگران بازار باور دارند، در صورتی که صرافی‌ها با راحتی بیشتری اقدام به ورود ارز به کشور کنند، حتی احتمال شکست مرز ۱۲ هزار تومانی نیز وجود دارد. می‌توان گفت نوسانات اخیر موجب شده است که دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در بازار شکل بگیرد و همچنان ابهام قیمتی در مورد دلار به وفور شنیده می‌شود.

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز سرنوشتی مشابه با دلار را تجربه کرد. در ساعات ابتدایی روز میزان فروش در بازار بسیار بالا بود و قیمت به سرعت از مرز ۴ میلیونی پایین رفت. یکی از بازیگران رسمی بازار عنوان می‌کرد تا ساعت ۱۲ ظهر بیش از ۵۰ نفر از افراد عادی برای فروش سکه به وی مراجعه کرده بودند. صرافی‌ها البته ترجیح می‌دادند در شرایطی که قیمت در مسیر نزولی قرار دارد با قیمت‌های بسیار پایینی اقدام به خرید کنند. البته برخی نیز عنوان می‌کردند فعلا خریدار سکه نیستند. با این همه، پس از برخورد سکه به مرز ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، موج اصلاحی افزایشی به بازار سکه رسید و این فلز گرانبها ساعت ۴ بعدازظهر توانست بالای مرز ۴ میلیونی و روی عدد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کار خود پایان دهد. البته این قیمت نیز ۱۰۰ هزار تومان پایین‌تر از روز شنبه بود.