به گفته فعالان، جوسازی نوسان‌گیران پیرامون کاهش احتمال مذاکره ایران و آمریکا، افزایش ارزش دلار در شهرهای سلیمانیه و هرات و نبود تقریبی عرضه ارز در صرافی‌ها از جمله عواملی بودند که معامله‌گران بازار را وسوسه به خرید می‌کردند؛ با این حال، تصویب اصلاحیه لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در شورای نگهبان متغیری بود که برخی معامله‌گران را ترغیب کرد در موقعیت فروش قرار بگیرند. در کنار این، برخی اعتقاد داشتند شایعه احتمال عرضه در بازار و پایین آمدن قیمت درهم در بازار دوم نیز در برابر نیروهای افزایشی بازار قرار داشت. در اولین روز هفته عنوان شد که نرخ حواله درهم در بازار دوم حدود ۲ هزار و ۱۶۰ تومان بوده است. با این نرخ حواله درهم، ارزش دلار حدود ۷ هزار و ۹۲۷ تومان بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از گذشت چند روز از آغاز به‌کار صرافی‌ها در شکل جدید بازار دوم، نرخ دلار حواله‌ای برای کالاهای گروه دو و سه به زیر ۸هزار تومان سقوط کرده است. این خبرگزاری قیمت دلار در بازار دوم را ۷ هزار و ۹۲۴ تومان و یورو را ۹ هزار و ۸۰ تومان اعلام کرد. در اولین روز معاملات بازار دوم قیمت دلار براساس حواله درهم در ابتدای کانال ۸ هزار تومان قرار داشت، ولی خود دلار حدود ۸ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شده بود.

در روزی که دلار به افزایش خود در بازار آزاد ادامه داد، سکه تمام‌بهار آزادی نیز در ابتدای روز از مرز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فاصله بیشتری گرفت. روز گذشته سکه تمام در ساعات ابتدای روز در مقطعی از مرز۴ میلیونی عبور کرد؛ با این حال هر قدر به ساعات انتهایی روز نزدیک‌تر شدیم، فروشنده‌ها در بازار بیشتر شدند و حدود ساعت ۴ بعدازظهر سکه تمام روی قیمت ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت ۵۰ هزار تومان بیشتر از قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه بود. از ساعت ۴ تا ۵ فروشنده‌ها در بازار چنان قدرتی گرفتند که قیمت را تا نقطه ۳ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان عقب برد. برخی فعالان عنوان کردند، ابلاغ اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم (FATF ) زمینه‌ساز تغییر انتظار معامله‌گران سکه شد. دیروز قیمت تحویل سکه‌های ودیعه‌ای نیز بدون احتساب تخفیف ۴درصدی، ۲ میلیون و ۸۰۰هزار تومان عنوان شد.

صرافی‌های فردوسی بدون نرخ

روز گذشته، اکثر صرافی‌های حاضر در بازار فردوسی معاملات خود را آغاز نکرده بودند. براساس مشاهدات میدانی، در حدفاصل ضلع جنوبی میدان فردوسی تا خیابان منوچهری تنها یک صرافی روی تابلوی خود قیمت درج کرده بود و تابلوی سایر صرافی‌ها همچنان حداقل تا ساعت یک بعدازظهر خاموش بود. صرافی که تابلوی خود را روشن کرده بود، قیمت دلار را ۱۰هزار و ۵۰ تومان درج کرده بود. با این حال افرادی که منتظر درب صرافی ایستاده بودند و صفی را تشکیل داده بودند، عنوان کردند که ارزی هنوز عرضه نشده است. تعداد مردمی که برای تهیه ارز موردنیاز خود به بازار مراجعه کرده بودند، کمی بیشتر از روزهای گذشته بود؛ ولی به‌نظر می‌رسید صرافی‌ها همچنان عرضه چندانی را صورت نمی‌دهند. برخی معامله‌گران عنوان کردند که در برخی دیگر از مناطق تهران برخی صرافی‌ها فعالیت خود را آغاز کرده بودند؛ قیمتی که روی تابلوی این صرافی‌ها ثبت شده بود، نزدیک به نرخ بازار آزاد و بسیار بالاتر از قیمت‌های بازار دوم بود. به‌عنوان مثال روی تابلوی یکی از صرافی‌ها دلار ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده بود. روز گذشته قیمت‌ها در سامانه سنا نیز همچنان با بازار آزاد تهران فاصله داشتند. روز گذشته میانگین وزنی فروش قیمت دلار بین ساعت یک تا ۲ بعدازظهر در سامانه سنا زیر ۱۰ هزار تومان و ۹ هزار و ۲۶۰ تومان درج شده بود.