کشف قیمت دلا‌ر در دو بازار

در روز آغاز به کار بازار دوم ارز، قیمت دلار در بازار آزاد تقریبا به توازن رسید و کانال نوسانی آن در مرز ۹ هزار تومان قرار گرفت. روز سه‌شنبه قیمت دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر کشش چندانی برای رشد قیمت از خود نشان نداد؛ ولی در ابتدای روز در برابر نزول به زیر مرز ۹ هزار تومانی نیز مقاومت کرد. دامنه نوسان قیمت دلار در روز سه‌شنبه محدودتر و در بازه ۹ هزار و ۱۵۰ تا ۹ هزار و ۶۰۰ تومان بود. با این حال، بیشتر نوسانات بازار در دامنه محدودتر ۹ هزار و ۴۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان صورت گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که در روزهای گذشته کانال نوسانی دلار در مرز ۱۰ هزار تومان قرار داشت. سومین نوسان متوالی دلار در کانال ۹ هزار تومان این تلقی را در میان معامله‌گران به وجود آورده بود که این ارز برای مدتی نوسانات زیادی را تجربه نخواهد کرد.

عرضه پتروشیمی‌ها در بازار دوم

روز گذشته، قیمت معادل دلار در بازار دوم نیز یک کانال پایین‌تر از بازار آزاد بود. بر اساس گفته‌های فعالان، در این روز برخی شرکت‌های پتروشیمی نرخ حواله درهم در بازار دوم را ۲ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین کردند؛ با این نرخ حواله، ارزش دلار حدود ۸‌هزار و ۱۰۰ تومان بود. یک شرکت پتروشیمی نرخ حواله یورو در امارات را حدود ۹ هزار و ۳۵۰ تومان قیمت زد؛ حال آنکه یک شرکت دیگر حواله یورو در آلمان را ۱۱ هزار تومان ثبت کرده بود. نکته جالب که در اکثر خبرگزاری‌ها عنوان شد آن بود که ارزهای عرضه شده خریدار چندانی نداشتند. بر اساس گزارش بانک مرکزی، روز گذشته ۱۰۰ هزار دلار آمریکا در بازار دوم با قیمت ۸ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد. با این حال، بیشترین معاملات مربوط به نرخ حواله درهم بود. روز گذشته، از میان مبالغ عرضه شده ۳۰ میلیون درهم امارات با قیمت ۲۲۰۰ تومان معامله شده است؛ همچنین یک میلیون یورو نیز با قیمت ۹۳۳۰ تومان معامله شد. بر اساس قیمت حواله درهم، ارزش یورو نیز حدود ۹۳۰۰ تومان بود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به توافقی بودن قیمت در این بازار، عرضه‌ها در چند نوبت، بازنگری و با قیمت‌های پایین‌تر صورت گرفته و در نهایت، معاملات قطعی شده است. جمع مبالغ عرضه شده تا بعدازظهر دیروز ۵/ ۶ میلیون یورو، ۳۷ میلیون درهم امارات و ۳۳۰ هزار دلار آمریکا بود. همچنین از ۲۳ مورد عرضه صورت گرفته ۷مورد توسط پتروشیمی‌ها بوده است که همه موارد نیز معامله شده‌اند.یکی دیگر از اتفاقات مهمی که روز گذشته رخ داد، بیش از ۲۰۰ تومان افت برای نرخ مبادله‌ای دلار بود. در چهارمین روز هفته، دلار در مرکز مبادلات با ۲۱۲ تومان کاهش مواجه شد و بار دیگر روی عدد ۴‌هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت. نرخ دلار مبادله‌ای از اواخر اردیبهشت ماه در مسیر افزایشی قرار گرفت و پس از گذشت نزدیک به ۳ ماه تا عدد ۴هزار و ۴۱۲ تومان بالا رفت. با این حال، روز سه‌شنبه عقب‌گرد در این قیمت‌گذاری دلار مبادله‌ای را به قیمت ۲۲ فروردین بازگرداند. پس از آن تاریخ قیمت یک ماه ثابت بود و از اواخر اردیبهشت به آرامی حرکت صعودی را آغاز کرده بود.

سیر نزولی سکه تمام

سکه تمام بهار آزادی در مقطع ابتدایی روز سه‌شنبه تا کانال ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد؛ سقف قیمت این فلز گرانبها در این روز ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. حدود ساعت ۴ بعدازظهر سکه ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد که ۱۸۰ هزار تومان کمتر از قیمت روز دوشنبه بود. با افت قیمت روز گذشته، ارزش بازاری سکه به فاصله تقریبی ۳۰۰ هزار تومانی ارزش ذاتی خود رسید. در روزهای قبل بعضا فاصله این دو قیمت به بیش از ۸۰۰ هزار تومان رسیده بود. به گفته فعالان، روند نزولی سکه تمام بهار آزادی فروشنده‌های زیادی را رهسپار بازار کرده است؛ در این شرایط، برخی فعالان عنوان کردند که پس از ساعت ۵ بعدازظهر میزان عرضه در بازار شدت گرفت و قیمت این فلز گرانبها حتی تا مرز ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در ساعات انتهایی روز عقب‌نشینی کرد. برخی فعالان عنوان کرده‌اند کاهشی شدن روند سکه‌های پیش فروش را روانه بازار کرده است.

از کاهش تا بازگشت دلار

به گفته فعالان، پس از صحبت‌های رئیس‌جمهوری در شبکه یک سیما، قیمت دلار در معاملات پشت خطی در مسیر کاهشی قرار گرفت. به‌عنوان مثال، برخی دلالان عنوان کردند که پس از صحبت‌های روحانی، قیمت تا ۹ هزار و ۳۰۰ تومان پایین بود. صبح روز سه‌شنبه کاهش قیمت با هیجان زیادی ادامه پیدا کرد و قیمت تا محدوده ۹ هزار و ۱۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد. برخی فعالان، یکی از نشانه‌های هیجان در بازار داخلی را نرخ حواله درهم دانستند. به گفته آنها در حالی که در بازار آزاد دلار تا ۹ هزار و ۱۵۰ تومان افت کرده بود، نرخ حواله درهم حدود ۲ هزار و ۵۸۰ تومان بود. با این نرخ حواله درهم ارزش دلار حدود ۹ هزار و ۴۷۰ تومان بود. این عدم تعادل موجب شد معامله‌گران در محدوده ۹ هزار و ۱۵۰ تومانی به‌عنوان خریدار وارد بازار شوند و معامله‌گران توانستند قیمت را تا محدوده ۹ هزار و ۶۰۰ تومان بالا بیاورند. در حالی که بسیاری از خبرگزاری‌ها از افت قیمت بازار آزاد به زیر مرز ۹ هزار تومانی خبر دادند، روز گذشته تنها قیمت در ابتدای روز در هرات افغانستان به زیر مرز یاد شده رفت. از ابتدای هفته برخی از خبرگزاری‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی جو افزایشی یا کاهشی را در بازار برجسته می‌کنند؛ جوسازی‌های این‌چنینی در میان‌مدت می‌تواند تکانه‌های قیمتی را در بازار افزایش دهد. در چنین شرایطی که کانال‌های اطلاع‌رسانی، بعضا اطلاعات را به‌صورت غلط به بازار پمپاژ می‌کنند، به نظر می‌رسد بهتراست بازارساز با احیای سامانه سنا قیمت‌های تعادلی بازار آزاد را خود منتشر کند. همچنین تعمیق بازار دوم و اطلاع‌رسانی قیمت‌ها در این روز فضای معاملاتی را شفاف‌تر خواهد کرد.

ساماندهی صرافی‌ها؛ شرط آرامش در بازار

ظهر روز گذشته برخی از مردم به بازار مراجعه کرده بودند تا از صرافی‌ها ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. با این حال، بیشتر صرافی‌ها تا ساعت یک بعدازظهر عنوان می‌کردند، دستورالعملی به آنها ارسال نشده است که چگونه خرید و فروش ارز را کلید بزنند. این موضوع موجب شده بود که تعداد افراد عادی حاضر در خیابان فردوسی نسبت به روزهای گذشته افزایش پیدا کند. بسیاری از این افراد عنوان می‌کردند، برای سفر خود نیاز به ارز دارند؛ البته برخی نیز عنوان می‌کردند برای مصارف آینده خود نیاز به دلار دارند و قصد دارند در قیمت‌های فعلی اقدام به تهیه آن کنند. با این حال، صرافی‌ها قیمتی را روی تابلوی خود درج نکرده بودند و فقط جمله «به دستور بانک مرکزی خرید و فروش ارز نداریم» که در سه ماه گذشته روی در ورودی آنها جلوه‌گری می‌کرد را برداشته‌ بودند؛ دلیل عدم فروش، عدم ابلاغ دستورالعمل بود. از اواسط روز عنوان شد که دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است و باید دید از روز جاری صرافی‌ها چه فعالیتی را در پیش خواهند گرفت. بیشتر تحلیلگران عنوان می‌کنند اگر صرافی‌ها ارز مورد نیاز مسافران یا سایر افرادی که به‌طور ضروری به ارز نیاز دارند را تامین نکنند، بازار بار دیگر با مشکل مواجه خواهد شد. در این شرایط، بازارساز باید به سرعت با تعامل مستمر با صرافی‌ها متغیرهایی را فراهم کند که افرادی که به ارز نیاز دارند، بتوانند با آرامش به آن دست پیدا کنند. به نظر می‌رسد بیشترین مشتری صرافی‌ها در روزهای آینده مسافرانی باشند که به آن سوی مرزها پرواز دارند. برخی از آنها که به امید دریافت ارز ارزان اقدام به رزرو برخی تورهای مسافرتی کرده بودند، ممکن است طی روزهای آینده برای تامین بخشی از هزینه‌های خود به بازار آزاد مراجعه کنند. پاسخگویی به تقاضاهای این‌چنینی التهاب بازار را کاهش خواهد داد. بسیاری از تحلیلگران باور دارند، در صورتی‌که روند کار در بازار دوم به‌طور کامل برای صرافی‌ها شرح داده شود و تشویق‌کننده‌هایی نیز برای عرضه ارز در نظر گرفته شود، می‌توان به تقاضاهای عادی مردم پاسخ داد.