وضعیت سفید در شهر تهران

در ماه گذشته شاخص کل برای خانوارهای شهری کشور به ۱/ ۱۱۶ واحد رسید که نسبت به ماه قبلش رشد ۷/ ۱ درصدی را نشان می‌داد. اما در خردادماه بیشترین افزایش قیمت در بین استان‌های کشور، مربوط به استان‌های زنجان و سمنان بوده است. در این دو استان نرخ تورم ماهانه ۶/ ۳ درصد گزارش شده است. همچنین استان خراسان جنوبی نیز در ماه گذشته تورم ۴/ ۳ درصدی ماهانه را پشت‌سر گذاشت. در نتیجه از این حیث، بدترین وضعیت گرانی شهرها را در خردادماه، ۳ استان سمنان، زنجان و خراسان جنوبی تحمل کرده‌اند. در مقابل بهترین وضعیت خانوارهای شهری در ماه گذشته در استان تهران بوده است. در این استان نرخ تورم ماهانه ۸/ ۰ درصد گزارش شده است؛ در واقع تنها استانی که تورم ماهانه زیر یک درصد را در خرداد ۹۷ سپری کرد، پرجمعیت‌ترین استان کشور بوده است. ۲ استان لرستان و اردبیل با نرخ تورم ۱/ ۱ درصدی، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌های استان تهران در ماه گذشته بوده‌اند.

اما در بازه سالانه نیز تورم نقطه‌به‌نقطه برای کل خانوارهای شهری کشور ۲/ ۱۰ درصد گزارش شده بود. اما از نظر این شاخص بدترین وضعیت در استان همدان رخ داده است که تورم نقطه‌به‌نقطه این استان در ماه گذشته به ۶/ ۱۴ درصد رسیده است. در واقع اهالی مناطق شهری استان همدان، تقریبا ۴ درصد تورم را بیش از دیگر استان‌ها حس کرده‌اند. استان ایلام در جایگاه دوم بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه نقاط شهری در خردادماه قرار دارد. در آن طرف بهترین وضعیت تورمی در استان اردبیل رخ داده است. شاخص بهای مصرف‌کننده در نقاط شهری این استان در خردادماه ۹۷ نسبت به خرداد ۹۶ رشد ۸/ ۶ درصدی را ثبت کرده است. در واقع استان اردبیل تنها استانی بوده که تورم نقطه‌به‌نقطه زیر ۷ درصدی را در ماه گذشته سپری کرده است. در کنار اردبیل، تورم نقطه‌به‌نقطه در نقاط شهری استان بوشهر نیز زیر ۸ درصد بوده است. در استان تهران، تورم نقطه‌به‌نقطه مانند تورم ماهانه نبوده است، یعنی تورم نقطه‌به‌نقطه این استان در ماه گذشته بیش از میانگین کشوری و ۱/ ۱۱ درصد محاسبه شده است. یعنی اهالی شهر تهران تقریبا یک درصد بیش از میانگین کشور، تورم در قیاس سالانه را چشیده‌اند.

شاخص مصرف‌کننده در نقاط روستایی در ماه گذشته روند شدیدتری را دنبال کرد. میزان تورم ماهانه در نقاط روستایی کشور در خردادماه ۷/ ۲ درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه در نقاط روستایی استان‌های کهکیلویه  و بویر احمد و خراسان جنوبی بدترین وضعیت را نشان می‌دهد. در این دو استان نوسان ماهانه شاخص مصرف‌کننده ۴/ ۴ درصد در خردادماه بوده است. علاوه‌بر دو استان خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویر احمد، در خانوارهای روستایی استان‌های مرکزی و خراسان رضوی نیز تورم شدید و در محدوده ۴ درصدی قرار گرفته است. به طور کلی در هیچ استانی، تورم ماهانه روستایی زیر یک درصد نبوده است. نقاط روستایی دو استان قم و اردبیل کمترین تورم ماهانه را در خرداد ثبت کرده‌اند. خانوارهای روستایی این دو استان در ماه گذشته نرخ ۲/ ۱ درصدی را پشت‌سر گذاشتند که بهترین وضعیت در بین خانوارهای روستایی کشور به حساب می‌آید.

اما در مقیاس سالانه، وضعیت تورم نقطه‌به‌نقطه در مناطق روستایی همچنان در بازه تک‌رقمی مانده است و از این جهت نسبت به مناطق شهری، روند بهتری دارد. هرچند با توجه به شتاب گرفتن تورم در ماه گذشته در این مناطق، احتمالا این برتری نسبی از بین خواهد رفت. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه گذشته در مناطق روستایی ۹/ ۹ درصد بوده است. اما بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه مناطق روستایی کشور، نزدیک به ۵ درصد بیشتر از میانگین کشور بوده که در استان کرمانشاه رخ داده است. از نظر تورم نقطه‌به‌نقطه، استان کرمان بهترین وضعیت را بین استان‌های کشور با نرخ ۶/ ۵ درصدی دارد.

12 (2)