به گزارش «ایبِنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، در همین حال به‌دنبال بحران ارزی در ماه آوریل و مه در آرژانتین، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که به سومین اقتصاد بزرگ منطقه آمریکای لاتین یعنی آرژانتین در ماه ژوئن اقدام به پرداخت وام ۵۰ میلیارد دلاری در راستای کمک به افزایش اعتماد به فضای کسب‌وکار این کشور می‌کند.این در حالی است که پِزو، واحد پول آرژانتین در ماه جاری میلادی با یک رکورد کاهشی روبه‌رو شد و از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون هم بیش از ۳۰ درصد ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است.

بر همین اساس، صندوق بین‌المللی پول با ارائه بسته کمک مالی ۵۰ میلیارد دلاری به آرژانتین در روز چهارشنبه موافقت کرد و اولین بخش آن را که ۱۵ میلیارد دلار است به‌منظور کمک به حمایت از بودجه این کشور تحویل بانک مرکزی آرژانتین داد؛ ضمن اینکه ۳۵ میلیارد دلار هم برای اقدامات پیشگیرانه ارائه خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که از جمله اهداف این کمک، قرار دادن بدهی عمومی آرژانتین در یک مسیر پایدار، کاهش نیاز برای فاینانس، مدیریت تورم، افزایش استقلال بانک مرکزی این کشور و حفظ هزینه کرد در بخش اجتماعی است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» دولت آرژانتین که پایان سال ۲۰۱۵ تشکیل شد و سیاست‌های بازار محور را در دستور کار خود قرار داده مجبور بوده با تبعات اجرای سیاست‌های پوپولیستی دولت‌های قبلی این کشور مقابله کند. نرخ بالای بیکاری و تورم، عدم دسترسی به بازارهای اعتباری جهان، کسری بودجه و... همگی میراث دولت‌های قبلی آرژانتین بودند.

در دو سال اخیر برخی مشکلات اقتصادی این کشور رفع شده اما اشتباهاتی نیز رخ داده که سبب بحران کنونی این کشور شده است. در واقع اگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری آرژانتین به درستی و با سرعت لازم انجام شده بود اقتصاد این کشور نسبت به شوک‌های خارجی از جمله افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا آسیب‌پذیری کمتری داشت.