فایننشیال تایمز در گزارشی متذکر شد که تحریم‌های آمریکا، اشتباه‌های بنیان‌گذاران «واحد پولی یکسان» در اروپا را آشکار کرد.

ستون‌نویس آلمانی روزنامه «فایننشیال تایمز» در گزارشی به مساله سوءاستفاده دولت‌های آمریکایی از قدرت دلار در تصمیم‌های سیاست خارجی این کشور، پرداخت.

«ولفگانگ مونچاو» ستون‌نویس آلمانی، در این گزارش از نشست‌های متعدد کشور‌های اروپایی برای بررسی چگونگی تشکیل اتحادیه اروپا و پول واحد میان اعضای آن، یاد کرد.

وی در این گزارش، نوشت: « اگر مذاکره‌کنندگان سیاسیت خارجی کشور‌های اروپایی به جای پرداختن به مسائل سیاسی، توجه خاصی به یورو می‌کردند، اکنون اتحادیه اروپا جایگاه بهتری داشت.»

دلار همواره یکی از ابزار‌های حیاتی برای سیاست‌خارجی آمریکا بوده است

«مونچاو» یادآور شد: در مقابل، دلار یکی از ابزار‌های حیاتی برای سیاست‌خارجی آمریکا بوده است. نقش دلار به عنوان ذخیره ارزی بسیاری از کشور‌های جهان، به آمریکا این امکان را می‌دهد تا مانند مساله ایران، ارتباط یک کشور و یا مانند مقام‌های روسیه، ارتباط اشخاص با بازار‌های مالی و تجاری را به طور کامل قطع کند.

وی با بیان اینکه یورو در کل به عنوان یک ابزار ژئوپولیتیک طراحی نشده است، نوشت: به خاطر دارم که بانک مرکزی آلمان در دهه ۱۹۹۰، به بهانه تاثیر بد روی ثبات قیمت‌ها، با قاطعیت با نقش پررنگ یورو در جهان مخالفت کرد. همچنین به خاطر دارم زمانی را که اقتصاددانان بین‌المللی از امکان به چالش کشیده شدن دلار توسط یورو در مناسبات جهانی سخن می‌گفتند. این فرصت وجود داشت، اما از دست رفت.

ستون‌نویس آلمانی تاکید کرد: سیاست‌هایی که باعث شد این فرصت از دست برود، مسئول ناتوانی اروپا در مقابله با تعرفه‌ها و تحریم‌های «دونالد ترامپ» هستند. تصمیم‌هایی مانند خروج یکجانبه آمریکا از برجام که مهم‌ترین اثر آن، به خارج از آمریکا مربوط می‌شود.

وی در ادامه این گزارش یادآور شد: شرکت‌های اروپایی که تحریم‌های آمریکا را نقض کنند، از سیستم مالی و کالایی آمریکا محروم می‌شوند. این اتفاق برای بانک‌هایی که این شرکت‌ها را تامین مالی کردند هم رخ می‌دهد. شرکت‌ها و بانک‌های چند ملتی نمی‌توانند این هزینه سنگین را متحمل شوند و تمام اینها به دلیل قدرت بی‌چالش دلار در جهان است.

اهمیت دلار برای کشور‌های اروپایی خیلی بیشتر از اهمیت یورو برای شرکت‌های آمریکایی است

«مونچاو» خاطرنشان کرد: ترامپ به این دلیل می‌تواند این گونه رفتار کند که آمریکا در نهایت کنترل تمامی جریان‌های مالی برپایه دلار در جهان را در دست دارد. همچنین اتحادیه اروپا نمی‌تواند شرکت‌های آمریکایی را که سیاست‌های این اتحادیه را نقض می‌کنند، تحریم کند؛ چراکه اهمیت دلار برای کشور‌های اروپایی خیلی بیشتر از اهمیت یورو برای شرکت‌های آمریکایی است.

وی با اشاره به اینکه یورو پس از معرفی شدن در سال ۱۹۹۹، فورا به دومین ارز با اهمیت جهان تبدیل شد، اما همچنان فاصله زیادی با دلار دارد، نوشت: در پایان سال ۲۰۱۶، سهم یورو از ذخایر ارزی بین‌المللی ۲۰ درصد بوده که در مقابل سهم ۶۴ درصدی دلار، ناچیز به نظر می‌رسد. این فاصله همچنین در مناسبات مالی بین‌المللی هم تقریبا برقرار بوده و دلار برتری قابل توجهی دارد.

اتحادیه اروپا هیچگونه ابزار مالی برای حمایت از شرکت‌های اروپایی ندارد

ستون‌نویس آلمانی نوشت:‌ برای مقابله با تصمیم ترامپ مبنی بر خارج شدن آمریکا از توافق ایران، کمیسیون اروپا تنها تلاش کرد با استفاده از قوانین این اتحادیه، تن دادن شرکت‌های اروپایی به تحریم‌های آمریکا را منع کند. اما مشکل اینجاست که اتحادیه اروپا هیچگونه ابزار مالی برای حمایت از شرکت‌های اروپایی ندارد. برای مثال، اتحادیه اروپا چگونه می‌خواهد ناتوانی یک شرکت در مبادله با دلار را جبران کند؟

وی در پایان تاکید کرد: تنها مشکل اروپا با تحریم‌های علیه ایران قدرت پایین یورو است که این اتحادیه را در مقابل تعرفه‌های آمریکا بی‌دفاع کرده است. تعرفه‌هایی که از فولاد و آلومینیوم شروع شده و ممکن است در آینده شرکت‌های خوروسازی مانند بنز و بی‌ام‌و را نیز شامل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.