یکی از عواملی که در رشد بهای سکه سهم داشت، ناشی از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و بازگشت آن به بالای مرز هزار و ۳۰۰ دلار بود. روز گذشته تا ساعت ۳ بعدازظهر اونس طلا هزار و ۳۰۱ دلار قیمت خورده بود. با این حال، عامل مهم‌تری که در رکوردزنی سکه نقش داشت، عبور دلار از مرز ۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود. روز گذشته، دلار در بازار غیررسمی ساعت ۳ بعدازظهر ۶ هزار و ۴۳۰ تومان قیمت داشت. این در حالی بود که قیمت این ارز در روز دوشنبه در اوایل کانال ۶ هزار و ۳۰۰ تومان قرار داشت.

 رشد بهای دلار در روز سه‌شنبه به ۳ عامل مشخص نسبت داده شد. به گفته فعالان، ورود تقاضای پیش از موعد، تقاضای مسافران و تقاضای روانی از جمله عواملی بودند که به رشد قیمت دلار کمک کردند. به اعتقاد برخی از بازیگران باتجربه بازار، از آنجاکه هفته آینده با تعطیلات کاری زیادی رو‌به‌رو است، تقاضای ارزی هفته آینده زودتر از موعد در روزهای کاری انتهایی هفته جاری وارد بازار شده است. عده دیگری نیز تاکید دارند، بازار در هفته‌های گذشته با کاهش تقاضا افزایش قیمت خاصی را تجربه نکرده بود؛ با این حال، به‌دلیل تعطیلات هفته پیش‌رو، مسافرت‌ها به سوی مقاصد خارجی افزایش پیدا می‌کند؛ از آنجاکه مسافران به مقادیر بیشتری ارز نسبت به مقدار تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی نیاز دارند، وارد بازار غیررسمی می‌شوند و باقیمانده ارز مورد نیاز خود را از دلالان تهیه می‌کنند. در این شرایط، دلالان با ورود تقاضای جدید، زمینه‌ساز ورود قیمت به سطوح بالاتر می‌شوند.

با این حال، عده زیادی از فعالان، عنوان کرده‌اند به‌دلیل ممنوع بودن معاملات در بازار غیررسمی، حجم معاملات در این بازار بسیار محدود است؛ از نظر آنها در چنین فضایی بیشتر از ورود تقاضای مسافران، جو روانی پیرامون اخبار می‌تواند قیمت‌ها را جا‌به‌جا می‌کند. از نظر آنها، هر قدر به تاریخ اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا نزدیک شویم، قیمت رشد بیشتری را می‌تواند تجربه کند. از نظر فعالان تنها در صورتی که اخبار مثبتی پیرامون مذاکرات ایران و اروپا منتشر شود، اثرات روانی تحریم‌های آمریکا خنثی خواهد شد. در این شرایط اگر فعالان اقتصادی مشاهده کنند تحریم‌های آمریکا در درآمدهای ارزی کشور تاثیر چندانی نداشته است، وارد موقعیت خرید نخواهند شد.در کنار عوامل پیش گفته، عده دیگری از فعالان متغیرهای دیگری را در رشد قیمت موثر دانستند. گروهی رشد نرخ حواله درهم تا محدوده هزار و ۷۴۰ تومان را عامل افزایش تقاضا در بازار غیررسمی دلار داخلی دانستند.

به‌طور سنتی افزایش نرخ حواله درهم انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و خریدها را بالا می‌برد. عامل بیرونی دیگر، افزایش ارزش دلار در بازارهای همسایه بود.روز گذشته ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق از کانال ۶ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کرد و تا آستانه کانال ۶ هزار و۴۰۰ تومان بالا رفت. با وجود عوامل افزایشی ذکر شده، بیشتر بازیگران ارزی تاکید داشتند قیمت دلار با حجم معاملات اندکی جا‌به‌جا شده است. همسو با رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی با شکست مقاومت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا قیمت ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان بالا رفت. میزان رشد سکه در معاملات آتی دی‌ماه چشمگیرتر بود.سکه دراین معاملات تا ساعت ۴ بعدازظهر تا آستانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رشد کرده بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا قیمت ۱۹۷ هزار تومان رشد کرد.