واریزهای خزانه‌داری در فروردین

برای نخستین بار پرداختی‌های خزانه کل کشور در دسترس عموم قرار گرفت. دولت تصمیم گرفته است تا تمامی پرداخت‌های خزانه، جزء به جزء، در اختیار مردم باشد. اکنون افکار عمومی و رسانه‌ها به محارم خزانه‌داری پیوسته‌اند و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام خزانه به موضوعات اقتصادی تحلیلگران افزوده شده است. اولین گزارش خزانه‌داری که جزئیات پرداخت‌ها در فروردین‌ماه را نشان می‌دهد، یک عقب افتادگی بودجه‌ای در برخی بخش‌ها و اعدادی جالب از برخی نهادها را بازگو می‌کند.

گام جدید شفاف‌سازی

اکنون تمامی مردم می‌توانند با مراجعه به پرتال وزارت اقتصاد در جریان آخرین پرداختی‌های دولت به دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و سایر بخش‌ها قرار گیرند. روز شنبه بود که معاون نظارت مالی وزیر امور اقتصادی و دارایی از انتشار پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور و در دسترس قرار گرفتن این اطلاعات برای عموم مردم خبر داد. سید رحمت‌الله اکرمی این اقدام را در راستای دستور صریح رئیس‌جمهوری اعلام کرد. رئیس‌جمهوری در جهت اصل تکریم حقوق شهروندی، مصر بود که کلیه پرداخت‌های مرتبط با هزینه‌های عمومی دولت در اختیار عموم قرار گیرد. بر این اساس از روز گذشته، در سایت www.mefa.ir عنوانی به نام «گزارش پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور» افزوده شده است که مخاطب را در جریان جزئیات‌ پرداخت‌های دولت از محل بودجه عمومی کشور قرار می‌دهد. براساس اعلام خزانه‌دار کل کشور، هم‌اکنون اطلاعات پرداخت‌های فروردین ۹۷ قابل دسترسی است و از این پس اطلاعات مربوط به پرداخت‌ها به طور مستمر به‌روزرسانی خواهد شد.

بخش‌های جدول اعلامی

جدولی که از این هفته در سایت وزارت اقتصاد قرار گرفته است، شامل اطلاعات شماره سند پرداخت، تاریخ پرداخت، نوع پرداخت، شماره تراکنش، نام دستگاه اجرایی و مبلغ است. تاریخ پرداخت‌ها نشان می‌دهد که کلیه واریزی‌ها از خزانه در ۲ روز کاری پایانی ماه انجام شده است. در ۲ روز ۲۹ و ۳۰ فروردین‌ماه، ۳۹۶ رکورد پرداخت ثبت شده است. البته به این معنی نبوده که به ۳۹۶ دستگاه و نهاد مختلف پرداختی انجام شده باشد؛ چراکه بعضا برای یک دستگاه، چندین پرداخت انجام شده است. نوع پرداخت‌ها در دو قالب «حقوق و مزایای مستمر» و عمدتا «سایر هزینه‌های اجتناب‌‌ناپذیر» بوده است. عنوان «سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر» کمی مبهم است و دقیقا مشخص نیست که واریزی با چه هدفی انجام شده است. در جدول‌های ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد، بخش «حقوق و مزایای مستمر» به تفکیک استان‌ها لیست شده است که مشخص می‌کند هر استان در فروردین‌ماه بابت حقوق کارکنان دولتی چه مقدار دریافتی داشته است.

میزان حقوق استان‌ها

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که تمامی حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت در استان‌ها در ۲۹ فروردین‌ماه واریز شده است. در بین استان‌های کشور، استان خراسان رضوی بیشترین دریافتی را برای حقوق کارکنان داشته است. مبلغ واریزی خزانه‌داری برای این استان در اولین ماه سال، بیش از ۲۷ میلیارد تومان بوده است. بعد از استان خراسان رضوی، بیشترین حقوق دریافتی متعلق به استان فارس است که واریزی ۸/ ۲۶ میلیارد تومانی از خزانه‌داری کل کشور داشته است. پرجمعیت‌ترین استان کشور رتبه سوم دریافتی‌ حقوق را در بین استان‌ها داشته است. واریزی خزانه‌داری به استان تهران در ماه گذشته ۲۶ میلیارد تومان بوده است. در آن سوی جدول، استان قم کمترین دریافتی را برای حقوق و مزایای مستمر داشته است. این استان ۵/ ۶ میلیارد تومان از خزانه‌داری وجه دریافت کرده است. استان‌های قزوین و البرز نیز نسبت به دیگر استان‌ها کمترین دریافتی را در اولین ماه بهار داشته‌اند.

بیشترین دریافتی‌ها از خزانه

باقی پرداختی‌های خزانه‌داری در دسته سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر قرار می‌گیرد. طبق جداول اعلامی، ارائه پرداخت‌ها براساس شماره تراکنش مرتب شده‌اند. در واقع نظم و ترتیبی براساس دستگاه‌های اجرایی یا میزان مبلغ تخصیص داده شده وجود نداشته است.اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد که بیشترین پرداختی‌های دولت در اولین ماه سال متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری بوده است. مبلغ واریزی به این صندوق ۲۴۰۰ میلیارد تومان در فروردین‌ماه گزارش شده است. رتبه دوم نیز در اختیار سازمان تامین‌اجتماعی نیروهای مسلح است که بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان دریافتی از خزانه‌داری داشته است. گزارش خزانه‌داری نشان می‌دهد که سازمان بیمه سلامت ۱۹۰ میلیارد تومان برداشتی از خزانه داشته است. بیمه همگانی رایگان باعث شده تا بار هزینه‌ای سنگینی بر دوش دولت قرار گیرد. براساس مصوبه مجلس در بودجه ۹۷، نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع برای پیشبرد طرح بیمه سلامت نیاز است که در اولین ماه سال کمتر از ۲ درصد آن محقق شده و ۹۸ درصد باقی‌مانده باید طی سال جاری تامین شود. در بین نهادها و دستگاه‌های دولتی، سازمان صداوسیما با ۱۱۰ میلیارد تومان دریافتی جزو بیشترین دریافتی‌ها بوده است؛ دریافتی که به اندازه حقوق و مزایای کارکنان دولتی ۵ استان کشور است. براساس قانون بودجه ۹۷، سازمان صدا و سیما در سال‌جاری حدود هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان منابع از دولت دریافت خواهد کرد. در نتیجه در اولین ماه سال، این سازمان تقریبا ۶ درصد از بودجه کل سال خود را دریافت کرده است. سازمان زندان‌ها نیز جزو سازمان‌هایی بوده که دریافتی بالایی در اولین ماه سال داشته است. از حساب خزانه به حساب این سازمان بیش از ۴۱ میلیارد تومان در ماه گذشته واریز شده است. این سازمان در ردیف بودجه ۹۷، ۷۲۳ میلیارد تومان بودجه دارد که ۵ درصد آن در اولین ماه سال تامین شده است.

12 (3)