سکون رسمی دلار و درهم

 ثبات قیمت دلار در شرایطی صورت گرفته که قیمت سایر ارزهای مهم تعدیل شده و تنها ارز مهمی که همسو با شاخص ارزی تغییری را تجربه نکرده است، درهم امارات بوده است. قیمت درهم امارات از تاریخ ۲۱ فروردین روی عدد هزار و ۱۴۳ تومان و ۷ ریال ثابت بوده است. به نظر می‌رسد به دلیل میخکوب بودن نرخ برابری درهم به دلار، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ تبدیل ریال به درهم ثابت در نظر گرفته شده است.

در چنین شرایطی، قیمت ارزهای مهمی مانند یورو و پوند انگلیس راه متفاوتی را در پیش گرفته‌اند؛ یورو پس از یکسان‌سازی تعدیل قیمت خود را آغاز کرد و از قیمت ۵ هزار و ۱۷۰ تومان و ۹ ریال به آرامی خود را به عدد ۵ هزار و ۱۹۹ تومان و ۶ ریال رساند. به عبارتی ارز اروپایی در یک هفته گذشته حدود ۲۹ تومان افزایش را به ثبت رسانده است. در این میان، پوند انگلیس حتی رشد بیشتری را نسبت به یورو تجربه کرده و نزدیک به ۹۰ تومان افزایش را ثبت کرده است. پوند که در تاریخ ۲۱ فروردین روی عدد ۵ هزار و ۹۳۳ تومان قرار گرفته بود، روز گذشته به عدد ۶ هزار و ۲۱ تومان و ۷ ریال رسید، امری که نشان دهنده افزایش ۸۸۷ ریالی در بازه زمانی یاد شده است.

در بازار آزاد غیررسمی، قیمت‌ها بالاتر از مرکز مبادلات قرار داشتند و معاملات به‌صورت محدود انجام می‌شد به‌عنوان مثال، روز گذشته، قیمت دلار در میان دلالان در ابتدای روز به بالای مرز ۵ هزار و ۶۰۰ تومان نیز قدم گذاشت، ولی در ساعات انتهایی به زیر این مرز بازگشت. به گفته یکی از فعالان، خرید و فروش در بازار با احتیاط زیاد و بیشتر بر اساس نیاز صورت می‌گیرد. در واقع افرادی که احساس می‌کنند، نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بانک مرکزی با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تهیه کنند به بازار آزاد می‌روند و از دلالان خرد ارز خود را تهیه می‌کنند. در این میان، صرافی‌ها نیز همچنان سعی می‌کنند خرید و فروش ارز را حداقل به‌صورت آشکار صورت ندهند. بسیاری از صرافی‌ها حتی روی تابلوهای خود درج کرده‌اند که «خرید و فروش ارز» ندارند؛ با این حال، برخی فعالان عنوان کرده‌اند که صرافی‌ها با احتیاط نیازهای ارزی افراد معتمد را برطرف می‌کنند. به گفته آنها، این بازیگران بیشتر نیازهای حواله‌ای را پاسخ می‌دهند تا خرید و فروش اسکناس. یکی از نکات جالب روز گذشته، کاهشی شدن جهت قیمت دلار در شهرهای مرزی بود. به‌عنوان مثال، در حالی که در ساعات ابتدایی روز قیمت دلار در شهر هرات افغانستان بالای ۵ هزار و ۴۰۰ تومان بود، قیمت در ساعات انتهایی روز به محدوده ۵ هزار و ۳۵۰ تومان قدم گذاشته بود.

رشد هزار تومانی سکه

سکه تمام بهار آزادی که روز دوشنبه ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود، روز سه‌شنبه بازار آرام‌تری داشت و رشد محدودی را تجربه کرد. در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در مقطع کوتاهی به کانال یک میلیون و ۸۵۰ هزارتومان قدم گذاشت، ولی سرانجام با قیمت یک میلیون و ۸۳۶ هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت تنها هزار تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. کاهش قیمت سکه از سقف ابتدای روز از نظر بعضی از فعالان نشان دهنده ورود عرضه جدید به بازار بود. برخی باور داشتند، شماری از بازیگران سعی داشتند سکه نقدی خود را به فروش برسانند و سکه یک ماه بعد را با قیمت یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان پیش خرید کنند. در واقع، در شرایطی که فعالیت در بازار دلار محدودتر است، برخی معامله‌گران احساس می‌کنند می‌توانند از طرح پیش فروش سکه یک ماهه سود مناسبی را کسب کنند.  در ساعات انتهایی روز، قیمت سکه حتی به کانال یک میلیون  و ۷۰۰ هزار تومان رفت.