87 درصد واردات با ارز مبادله‌ای

به گزارش «ایبِنا» ولی‌الله سیف در دیدار نوروزی رئیس‌کل و اعضای هیات عامل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد: نظام بانکی باید آمادگی خود را به جامعه برای دستیابی به اهداف اقتصادی سال اعلام کند و این امر نیز با هدف‌گذاری مناسب برای تسهیلات‌دهی در راستای تحقق شعار سال‌جاری امکان‌پذیر است.وی با بیان اینکه نظام بانکی سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار منابع ارزی برای واردات تخصیص داد که این منابع ارز مبادله‌ای بود، گفت: البته برخی اقلام از لیست دریافت ارز مبادله‌ای خارج و ارز آنها به آزاد تبدیل شد، این در حالی است که این رقم در سال پیش از آن ۳۹ میلیارد دلار بود.سیف با اشاره به جهت‌گیری نظام بانکی برای تسهیلات‌دهی به بنگاه‌های دانش‌بنیان در سال گذشته گفت: ۹۴ هزار و ۴۵۵ فقره تسهیلات دانش‌بنیان با مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به این بنگاه‌ها پرداخت شد.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، نظام بانکی همچنین سال گذشته ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خودرو پرداخت کرد که رشد ۱۷ درصدی داشته است. رئیس شورای پول و اعتبار کل تسهیلات نظام بانکی در ۱۱ ماه سال گذشته را ۵۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم رشدی معادل ۲۴ درصد داشته که عملکرد مثبتی بوده و از این میزان ۶۲ درصد سرمایه در گردش و ۳۸ درصد سرمایه‌گذاری جدید بوده است. سیف با اشاره به افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان در سال‌جاری گفت: مجلس امسال تکلیف سنگینی را به عهده نظام بانکی گذاشت که نگرانی تشکیل صف برای دریافت تسهیلات ازدواج را ایجاد کرده است.سیف با اشاره به نامگذاری سال‌جاری ازسوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: ایشان هدفی را تعریف کردند که همان حمایت از کالای داخلی است و باید بررسی کرد که نظام بانکی چه نقشی در راستای تحقق آن دارد.رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه نظام بانکی در سال ۹۵ رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید اختصاص داد و ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط را به حرکت درآورد، بیان کرد: این رقم به ۲۲ هزار واحد افزایش یافته که رقم آن بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. سال گذشته نیز با وجود برگزاری انتخابات، دستاوردهای مناسبی در این حوزه کسب شد.

طرح بانک مرکزی برای تجمیع پایانه‌های فروش

وی درباره وضعیت بانکداری الکترونیک گفت:‌ در این بخش شرایط خوبی داریم و وضعیت ما نیز در حال بهبود است. حجم اسکناس و مسکوک به نقدینگی از ۱۵ درصد سال‌های گذشته به حدود ۵/ ۹ درصد رسید و این امر به دلیل بانکداری نوین و روش‌های جدید پرداخت است. به گفته سیف، تعداد دستگاه‌های خودپرداز حدود ۵۸ هزار عدد و دبیت کارت (کارت نقدی) ۱۹۷ میلیون قطعه است. همچنین پرداخت وجه نقد توسط دستگاه‌های خودپرداز ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. وی تعداد کل پایانه‌های فروش (POS) را ۸۶۳ هزار پایانه اعلام کرد و گفت: البته اشکالاتی در این بخش وجود دارد که باید برنامه‌ریزی‌هایی برای آن انجام شود به نحوی که پایانه‌های فروش مانند کشورهای پیشرفته در فروشگاه‌ها به تعداد نباشد و تنها یک پایانه بتواند تراکنش‌های مورد نظر را انجام دهد. رئیس‌کل بانک مرکزی تعداد کل پایانه‌های شعب را ۷۴ هزار دستگاه و کارت‌های اعتباری را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کارت اعلام کرد و افزود: نظام بانکی باید به سمت پرداخت وام به مصرف‌کننده حرکت کند تا مصرف‌کنندگان بتوانند برای خرید کالا به نحو مناسبی انتخاب خود را انجام دهند. رئیس‌کل بانک مرکزی، تعداد تراکنش‌های همراه بانک را در سال گذشته ۲۹ میلیون با رقم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و کیوسک‌ها را ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار با رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.