صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی را به بانک بیاورید

یکی از وام‌های بانکی که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، طرح اندوخته خانواده مهر ایران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است. سقف این وام ۲۰ میلیون تومان بوده و در آن مانند صندوق‌های رایج میان خانواده‌ها، اعضا با پرداخت سهم اندوخته ماهانه و تجمیع مبالغ خرد، علاوه‌بر پس‌انداز، به واسطه هم افزایی و حمایت بانک، از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند می‌شوند. برخلاف روال مرسوم در صندوق‌های خانوادگی که صرفا از محل سهم اندوخته اعضا اقدام به پرداخت مبالغ تجمیعی به اعضا می‌کنند، بانک در این برنامه با هم افزایی مالی از طریق پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه حمایتی، میزان دریافتی افراد صندوق را تا دو برابر افزایش می‌دهد. اعضا می‌توانند در یکی از چهار گروه تعیین شده حسب درخواست متقاضیان و بر حسب تعداد افراد خانواده اعم از بستگان درجه یک و غیره، شرکت کنند. تعداد اعضای گروه‌های تعیین شده نیز پنج، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ نفره است.براساس این گزارش، مبلغ سهم اندوخته در ابتدای دوره حسب نظر متقاضیان تعیین می‌شود. (بدیهی است پس از تعیین مبلغ سهم اندوخته، این مبلغ در طول دوره ثابت خواهد بود). مدت زمان پرداخت سهم اندوخته ازسوی اعضا، ۱۰ مرحله به‌صورت مستمر و ماهیانه است.شروع پرداخت تسهیلات بانک از ماه چهارم (پس از دریافت سهم اندوخته ماه چهارم تمامی اعضا) است که به‌صورت ماهیانه (۱۰ فقره تسهیلات در ۱۰ ماه متوالی) به عضو یا اعضای معرفی شده پرداخت می‌شود. مدت بازپرداخت تسهیلات بانک ۲ قسط مربوط به پرداخت کارمزد،۲۰ قسط برای بازپرداخت تسهیلات و در مجموع ۲۲ ماه است. کارمزد تسهیلات پرداختی از محل سهم اندوخته اعضا، ۲ درصد و از محل منابع حمایتی بانک چهار درصد است.

وام ۱۴۰ میلیون تومانی ممتاز

بنا به این گزارش، اگر قصد خرید خانه دارید و نمی‌توانید از تسهیلات حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم و سپرده‌گذاری یکساله استفاده کنید، بهترین روش استفاده از تسهیلات، اوراق ممتاز بانک مسکن است. این تسهیلات به‌صورت انفرادی تا سقف ۹۰میلیون تومان و۱۴۰ میلیون تومان به زوجین اعطا می‌شود.تسهیلات ۹۰ میلیونی انفرادی شامل ۶۰ میلیون تومان وام خرید مسکن، ۲۰ میلیون جعاله و۱۰ میلیون کمک خرید اوراق است؛ اما اگر زوجی بخواهند مشترک خانه‌ای خریداری کنند، هر کدام باید دارای نیمی از سهم خانه مسکونی به‌صورت سه دانگ سه دانگ باشند. این وام مشترک به زوجین به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام خرید، ۲۰میلیون جعاله و۲۰ میلیون تومان کمک خرید اوراق و در مجموع ۲ نفر ۱۴۰ میلیون پرداخت می‌شود. خانه خریداری شده باید کمتر از ۲۰ سال ساخت باشد و۸۰ درصد از نرخ کارشناسی شده ارزش ملک ۱۴۰ میلیون باشد تا مورد موافقت قرار گیرد. نرخ سود این اوراق ۵/ ۱۷ درصد و مدت بازپرداخت ۱۲ ساله است که اقساط آن هر ماه یک میلیون و۶۷۰ هزار تومان است.

  وام ۱۰۰ میلیون تومانی بانک رفاه

براساس این گزارش، اگر مستاجرید و خواستار تسهیلات با نرخ سود صفر درصد هستید، می‌توانید از بانک رفاه تا سقف ۱۰۰میلیون تومان وام بگیرید. این طرح برای همه اقشار جامعه است؛ اما مستاجران می‌توانند در دوره اجاره‌نشینی خود در یک‌سال مبلغی را جمع آوری کرده و در بانک رفاه سپرده‌گذاری کنند تا به تناسب این رقم، از تسهیلات به همان میزان بهره‌مند شوند.تسهیلات «ربیع رفاه» این ویژگی را دارد که اگر حتی یک روز زودتر از موعد پرداخت اقساط، قسط خود را پرداخت کنید، مشمول بخشش سود اقساط خواهید شد. طرح فوق از ۱۵ آذرماه امسال آغاز شده و مهلت پرداخت آن تا ۱۵ آذرماه سال آینده است. فاصله اقساط، ماهانه است و ثایق آن باید مورد قبول نظام بانکی است. البته این تسهیلات برای خرید یا احداث خانه پرداخت نمی‌شود.

  وام ۴ درصدی

بنا به این گزارش، طرح «شکوه ارزش‌آفرین بانک دی» به افراد از پنج تا بی‌نهایت و بدون سقف تسهیلات می‌دهد. در این طرح متقاضی با پنج ماه سپرده‌گذاری می‌تواند علاوه‌بر برداشت پول خود، ۱۰۰درصد میانگین این دوره را از بانک تسهیلات دریافت کند. به ازای هر ماه سپرده‌گذاری بیشتر، دو ماه به مدت بازپرداخت اقساط اضافه می‌شود و حداکثر مدت اقساط ۶۰ ماه خواهد بود. نرخ سود تسهیلات در این طرح، چهار درصد است.براساس این گزارش، اگر می‌خواهید از تسهیلات آنی بانک بهره‌مند شوید، «سروش ارزش‌آفرین» این امکان را به شما می‌دهد که با افتتاح حساب سپرده یکساله با نرخ سود ۱۲ درصد، همزمان تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد دریافت کنید. حداکثر مدت بازپرداخت در این طرح ۳۶ ماه است. به‌عبارتی، در این طرح مشتریان علاوه‌بر دریافت سود علی‌الحساب می‌توانند از تسهیلات با نرخ‌های کمتر برخوردار شوند. شاید این طرح برای افرادی که قصد دارند به بستگان یا سایر افراد مورد نظر خود قرض دهند مناسب باشد؛ زیرا می‌توان از محل سپرده‌گذاری به سایرین که از سوی سپرده‌گذار معرفی می‌شوند نیز وام داد.

  تسهیلات تا سه میلیارد تومان

براساس این گزارش، در طرح ارمغان مهر بانک مهر اقتصاد که مورد استقبال مردم قرار گرفته متقاضی با سپرده‌گذاری به‌صورت شناور یا بهتر است بگوییم با پس‌انداز به‌صورت شناور در یک دوره معین می‌تواند از امتیاز تسهیلات بهره‌مند شود. کمک به تامین مالی مورد نیاز مشتریان بانک برای امر خرید طراحی شده و امکان کاهش نرخ تسهیلات از ۱۸ به ۱۵ درصد فراهم شده است. همچنین در این طرح اقساط تا ۸۴ ماه قابل افزایش و تا رقم سه میلیارد تومان سقف تسهیلات خواهد بود. نسبت تعداد اقساط به مدت سپرده‌گذاری ۱۲ماه است. یعنی به ازای هر یک ماه سپرده‌گذاری ۱۲ ماه مدت بازپرداخت اقساط خواهد بود. حداقل مبلغ سپرده‌گذاری ۲میلیون تومان و حداقل مدت سپرده‌گذاری دو ماه است. سقف این وام سه‌میلیارد تومان است.