البته در این روز تهیه یورو به‌واسطه عرضه مناسب‌تر راحت‌تر بود و با قیمت ۵ هزار و ۴۴۶ تومان به فروش می‌رفت؛ صرافی‌های آزاد با قیمت بالاتری ارز اروپایی را می‌فروختند. در این میان، براساس اخبار برای خرید ارز از صرافی‌های منتخب بازارساز همچنان صف در بازار وجود داشت. شکل‌گیری صف و محدودیت‌های خرید از صرافی‌های منتخب موجب شده بود که برخی افراد با ارقام بالاتری اقدام به معامله دلار کنند. عده‌ای از فعالان عنوان کردند، دلار در بازار غیررسمی بالای ۴هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. این در حالی بود که روز سه‌شنبه ارزش دلار در مناطق همسایه راه نزولی را در پیش گرفته بود. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم در مسیر نزولی قرار گرفت و در نتیجه از کانال هزار و ۳۰۰ تومان پایین رفت. روند نزولی درهم انتظارات معامله‌گران بازارهای سلیمانیه عراق و هرات افغانستان را تحت تاثیر قرار داد. به گفته برخی از بازیگران ارزی، ارزش دلار که روز دوشنبه در منطقه سلیمانیه عراق بالای ۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود، روز سه‌شنبه به کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومان رفت. براساس گفته‌های معامله‌گران دلار در منطقه هرات افغانستان نیز روز دوشنبه بالای ۴ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت داشت ولی روز سه‌شنبه به مرز ۴ هزار و ۶۰۰ تومان رفت. برخی فعالان، انتظار دارند افت قیمت درهم و به تبع آن کاهش ارزش دلار در مناطق سلیمانیه و هرات در روزهای آینده منجر به کاهش جذابیت خرید این ارز در بازار داخلی شود.

به گفته فعالان، یکی از دلایل مهم شکل‌گیری صف در برابر صرافی‌های منتخب استفاده از تفاوت قیمتی بازار داخلی با شهرهای مرزی بوده است. در این شرایط هر چقدر این فاصله کمتر شود، جذابیت خرید دلار پایین خواهد آمد. با این حال، عامل مهم دیگری که در انتظارات ارزی و تشکیل صف‌ها در بازار ارز موثر بود، به محدودیت‌های خرید مربوط بود. در روزهای اخیر تنها چند صرافی در منطقه فردوسی اقدام به فروش دلار می‌کردند و تعداد زیادی از آنها تمایلی به خرید و فروش ارز نداشتند. بخشی از این مساله ناشی از آن است که صرافی‌های آزاد تمایل زیادی نشان ندادند که از بازارساز اقدام به تهیه دلار کنند و با فاصله ۵ تومانی آن را در بازار به فروش برسانند. به‌نظر می‌رسد، این دسته این فاصله را دارای سود کافی نمی‌دانند و تمایل دارند که از عرضه دلار سود بیشتری کسب کنند. برخی نیز در بازار اشاره کرده‌اند میزان عرضه ارز ازسوی صرافی‌های منتخب چندان بالا نیست و همین موضوع نیز در انتظارات اثر می‌گذارد. به‌نظر می‌رسد، بخشی از متقاضیانی که نیاز واقعی به دلار دارند، در خرید این ارز دچار مشکل شده‌اند و همین موضوع زمینه‌های فعالیت سفته‌بازان را بیشتر فراهم کرده است.  روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی ۱۵ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. سکه در صورت عبور از این مرز توانایی رشد بیشتر را خواهد داشت. البته در این میان عده‌ای اعتقاد دارند ادامه حراج سکه مانع از رشد غیرمنتظره این فلز گرانبها خواهد شد. رشد سکه در شرایطی صورت گرفت که تا ساعت ۸ دیشب اونس طلا به هزار و۳۱۷ دلار کاهش یافت.

همچنین روز گذشته، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی عنوان کرد که متقاضیان ارز به دلالان مراجعه نکنند. صمد کریمی خاطر نشان کرد: صرافی‌های منتخب بانکی نسبت به فروش اسکناس خرد دلار آمریکا و یورو به اشخاص حقیقی و حقوقی طی روزهای کاری از ساعت ۱۱ تا ۱۶ اقدام می‌کنند. از این رو خانوارها و صاحبان کسب‌و‌کار نیز می‌توانند برای تامین نیازهای ارزی واقعی و مسافرتی خود به صرافی‌های منتخب بانکی مراجعه کنند.مدیر اداره صادرات بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر تمام تقاضاهای واقعی ارز ازسوی صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شوند. از این رو به‌منظور پایداری ثبات در بازار ارز کشور، ضرورت دارد اشخاص حقیقی و حقوقی برای تامین ارز خود مطابق با «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها» فقط به صرافی‌های مجاز مراجعه و از تامین ارز به واسطه دلالان و سوداگران ارزی پرهیز کنند؛ چراکه خرید ارز از دلالان ارزی و اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مجاز به منزله قاچاق ارز محسوب شده، دارای ریسک بالایی است و برابر با مقررات با آنان برخورد خواهد شد.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید