پاتک دیجیتالی «اون» علیه تحریم‌ها

پیش از این نیز علاقه رهبر کره به ارزهای دیجیتالی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی محرز شده بود. از آنجا که ارزهای رمزنهاد امکان انجام معاملات غیرمجاز و بدون ثبت هویت طرفین را ممکن ساخته‌، کره‌شمالی به یکی از مظنونان همیشگی فعالیت‌های غیرقانونی با بیت‌کوین مبدل شده است. از طرفی هک شدن یکی از بزرگ‌ترین کارگزاری‌های کره‌جنوبی و ورشکستگی این کارگزاری، تمام نگاه‌ها را به سمت سارقان «اون» چرخانده است. کنارهم گذاشتن این شواهد به همراه وجود انگیزه کافی در دل کره‌شمالی، این فرضیه را به واقعیت نزدیک کرده است.

اولین روز بازارهای جهانی در سال نوی میلادی همانند روند سال گذشته پیش رفت. شاخص دلار به کمترین میزان در ۳ماه اخیر رسید و اونس طلا به بیشترین قیمت خود در طول این مدت دست یافت. نرخ برابری یورو به دلار نیز دوباره از ۲/ ۱ واحد تجاوز کرد. این روند در بازارهای جهانی نشان از کشیده شدن ماراتن سال گذشته به سال جدید دارد. اونس طلا تا بعد از ظهر اولین روز سال نوی میلادی از قیمت ۱۳۱۴ دلاری نیز فراتر رفت و استارت قدرتمندی از خود بروز داد. این قیمت ساعت ۲۰ دیشب ۱۳۱۲ دلار بود.

ضدتحریم به سبک دیجیتالی!

آخرین اظهارات «کیم جونگ اون» به‌رغم اینکه آکنده از خط و نشان‌های هسته‌ای خطاب به آمریکا بود؛ اما از آمادگی پیونگ‌یانگ برای مذاکره با همسایه جنوبی نیز حکایت داشت. با توجه به این سیاست دوگانه «اون»، پاسخ به این پرسش که آیا فشار تحریم‌ها رهبر کره‌شمالی را یک گام به عقب رانده، با آغاز مذاکرات احتمالی بین این دو کشور امکان‌پذیر خواهد شد؛ اما شیوه برخورد کره‌شمالی با تحریم‌های بین‌المللی به سبک دیجیتالی قابل بررسی است. خبرگزاری‌ها، متخصصان علوم سایبری و کارشناسان بسیاری در طول سال‌های اخیر درخصوص ارتباط کره‌شمالی با بیت‌کوین اظهار نظر کرده‌اند. برخی معتقدند، کره‌شمالی برای دور زدن تحریم‌ها به تراکنش‌های بیت‌کوینی روی آورده و هم‌اکنون نیز در حال دستبرد اینترنتی برای جمع‌آوری بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی است. از آنجا که تراکنش‌های مبتنی بر شبکه بلاک‌چین (شبکه‌ای که ارزهای رمزنهاد روی آن فعال شده‌اند)، هویت طرفین مبادله را فاش نمی‌کند و امکان انجام معاملات غیرمجاز از این طریق فراهم است، کشورهایی از جمله کره‌شمالی یا گروهک‌هایی مانند القاعده و داعش، برای انجام معامله یا دریافت پول از بیت‌کوین استفاده کرده‌اند. به‌عنوان مثال، چند ماه پیش، یک زن نیویورکی به جرم پولشویی و انتقال کمک‌های مالی به داعش از طریق بیت‌کوین و چند ارز رمزنهاد دیگر محکوم شد. قاضی دادگاه وی، کمک ۸۵ هزار دلاری وی به گروهک تروریستی داعش را اثبات شده عنوان کرد.

ردپای هکرهای «اون» در سرقت ارزهای دیجیتالی

همزمان با افزایش تحریم‌ها علیه کره‌شمالی، این کشور به‌منظور بقای اقتصادی به فعالیت‌های تجاری جانبی روی آورده است. یکی از فعالیت‌های درآمدزایی که این کشور برای آن برنامه‌ریزی کرده، سرقت اینترنتی منابع مالی است. به گفته مقامات پیونگ یانگ، این کشور از دهه ۹۰ میلادی در حال پرورش هکرهای حرفه‌ای بوده است. گمانه‌زنی‌های بسیاری از سرمایه‌گذاری کره‌شمالی روی ارزهای دیجیتالی حکایت می‌کند. پایگاه خبری «تک‌کرانچ»، استراتژی کره‌ای‌ها را در پرونده مفصلی تقسیر کرده است. تحلیلگران فراوانی در سراسر دنیا این استراتژی را تایید کرده‌اند. طی این سناریو، کره‌شمالی به‌طور فعال حملات سایبری به کارگزاری‌های واسط بیت‌کوین و ارزهای رایج دیجیتالی انجام می‌دهد تا ذخایر ارزهای رمزنهاد خود را برای شرایط تحریمی افزایش دهند. رشد نجومی قیمت ارزهای رمزنهاد در طول چند ماه اخیر به افزایش حجم معاملات در بازارهای آسیایی نیز وابسته بود. این افزایش سرمایه‌گذاری و فعالیت در چین، ژاپن و کره‌جنوبی بیش از سایر کشورها ثبت شده است؛ به‌طوری‌که تقاضای تشدید‌شده در بازار کره‌جنوبی، قیمت بیت‌کوین را ۱۰۰۰ دلار بیشتر از بازار سایر کشورها کرده بود. یک ماه قبل، ورشکستگی یکی از بزرگ‌ترین کارگزاری‌های کره‌جنوبی به دلیل سرقت اطلاعات این شرکت توسط هکرها، رقم خورد؛ اما پیگیری‌های انجام‌شده برای ردیابی سارقان سایبری نام کره‌شمالی را به میدان دیجیتالی کشاند. هکرهای کره‌شمالی پیش از این نیز مظنون پرونده‌های سرقت اینترنتی بسیاری بوده‌اند. مقامات کره‌جنوبی از حضور بیش از ۱۷۰۰ هکر حرفه‌ای و نزدیک به ۵۰۰۰ سارق سایبری تحت آموزش در همسایه شمالی خود خبر داده‌اند. حمله سایبری به بانک بنگلادش، بانک لهستان، شرکت سونی، کارگزاری Youbit و اقدام برای هک صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و برخی دیگر از بانک‌های معتبر در رزومه هکرهای کره‌ای درج شده است.

انگیزه پیونگ‌یانگ

شواهد بسیاری از وجود انگیزه و دلایل کافی در دل پیونگ‌یانگ به‌منظور ورود به بازار ارزهای دیجیتالی حکایت دارند. عدم امکان انجام فعالیت‌های اقتصادی در بازار بین‌المللی، فقدان دسترسی این کشور به شبکه سراسری بانکی، وجود نااطمینانی اقتصادی و بی‌ثباتی مالی از جمله دلایل داخلی موجود در فضای کره هستند؛ اما سود‌دهی بالای ارزهای رمزنهاد در ماه‌های اخیر، تمام دلایل فوق را به شدت تقویت کرده و انگیزه کافی برای ورود پیونگ‌یانگ به عرضه ارزهای دیجیتالی را تولید کرده است. از آنجا که کره‌شمالی امکان دسترسی به بسیاری از بازارها را ندارد و سرمایه کافی برای خرید دارایی‌های دیجیتالی یا همان ارزهای رمزنهاد نیز در دسترس نیست، تنها راه ورود به این بازار، سرقت اینترنتی اطلاعات بیت‌کوین‌های کارگزاری‌ها است. از طرفی امکان دور زدن تحریم‌ها این اشتیاق را دوچندان کرده است.

ماراتن دلار و طلا به سود فلز گرانبها ادامه یافت

اولین روز بازار جهانی طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی به سود این فلز گرانبها آغاز شد. قیمت هر اونس از فلز زرد در آخرین روز سال گذشته میلادی نزدیک به ۱۳۰۲ دلار بسته شده بود. طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی با بازدهی ۱۳ درصدی، قدرت خود را به رخ شاخص دلاری کشید که رشد سالانه منفی ۱۰ درصدی را ثبت کرده بود. به نظر می‌رسد اولین هفته سال نو میلادی به سمت تداوم سلطه اونس بر اسکناس آمریکایی پیش می‌رود. به محض بازگشایی بازار در منطقه آسیا-اقیانوسیه ارزش طلای جهانی ماراتن سال گذشته را به سال جدید منتقل کرد و تا عصر دیروز در مقاطعی از ۱۳۱۲ دلار نیز عبور کرد. لمس این قیمت برای فلز زرد به معنای ثبت بیشترین ارزش طلا در طول سه ماه اخیر است. با این حال، شاخص دلار به‌عکس اونس به پایین‌ترین سطح قیمتی در طول سه ماه اخیر رسیده و ارزهای آسیایی مانند یوآن چین، بهترین  نمود خود در برابر دلار را در مدت مشابه به‌دست آورده‌اند. ارز اتحادیه اروپا نیز به‌واسطه شاخص مدیران‌خرید این منطقه صعود سال گذشته را پیشه کرده و دلار را در موضع ضعف قرار داده است. شیب صعودی یورو در سال ۲۰۱۷ میلادی با شیب نزولی دلار در همین سال مقارن بود؛ به‌طوری‌که کارشناسان ماراتن سال قبل را در سال جدید ردیابی کرده‌اند. تحلیلگران بسیاری روند اولین روز بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۸ را ادامه خط سیر سال پیشین می‌پندارند و تضعیف دلار در مقابل طلا و یورو را طبیعی عنوان کرده‌اند. نتیجه رصد بازار ارز جهانی، نظریه این گروه را حداقل برای روز اول سال بازارها تایید می‌کند. نرخ برابری یورو به دلار در روز پایانی سال گذشته به ۱۹/ ۱ واحد رسیده و در همین عدد پرونده سال خود را بسته بود. با این حال اثر سال نو و گزارش‌های سالانه، این نرخ برابری را برای روز گذشته در ۲/ ۱ واحد باز کردند. این نرخ برابری تا عصر دیروز به نزدیک ۲۱/ ۱ واحد نزدیک شد تا به بیشترین میزان خود در طول سه ماه گذشته دست یابد. علاوه بر گزارش‌های سالانه‌ای که پشت دلار را خالی و مشت یورو را پر کرده بودند، شاخص مدیران‌خرید اروپا نیز بر دلایل درخشش یورو در نخستین معاملات سال جدید میلادی افزوده شد. این شاخص با اینکه مطابق با پیش‌بینی ۶/ ۶۰ واحدی ثبت شد، اما سیگنال تداوم قدرت صنعتی اروپا را به بازارها مخابره کرد.