پیام سیف از آنکارا به استانبول

سیف در گفت‌و‌گو با «ایرنا» نوسانات فعلی را ناشی از هیجانات سیاسی دانست. تصور او بر این است که بگومگوهای سیاسی نمی‌تواند بازار را در بلندمدت تحت تاثیر قرار دهد و پس از محو شدن اثر کنش‌های سیاسی، بازار راه خود را بازمی‌یابد. سیف معتقد است که مسیر بازار با اظهارنظرهای ترامپ منحرف نخواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی برای این ادعای خود تجارب نیم دهه اخیر را یادآور شد. به اعتقاد او در ۵ سال گذشته، این تجربه دیده شده که با یک خبر سیاسی، بازار واکنش مقطعی نشان دهد و نوساناتی شکل گیرد اما پس از رفع آثار خبر، بار دیگر بازار به مسیر عادی بازگشته است. یکی از این تجربه‌‌ها پس از توافق موقت ژنو رخ داده بود. تمدید توافق در آذر ۹۳ باعث شد تا دلار نوسانی ۸ درصدی را در عرض یک ماه تجربه کند. اما پس از این دوره یک ماهه، نوسانات کنترل شد و بازار به شرایط طبیعی بازگشت.

نمونه دیگر این تجربه در زمستان سال گذشته اتفاق افتاده بود. برخی از تحلیلگران بازار نوسان دلار در حد فاصل اواخر آبان تا اوایل دی ماه ۹۵ را ناشی از ریسک ترامپ می‌دانند. دونالد ترامپ، ۱۸ آبان سال گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا شد و نوسان شدید دلار حدود ۱۰ روز بعد استارت زد و فقط در نیمه اول آذر ۹۵ دلار نزدیک به ۷ درصد رشد کرد. دسته آخر این نوسانات ارزش دلار را در هفتم دی به ۴۱۳۵ تومان رساند. اما پس از فروکش کردن هیجان ناشی از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، بازار روال عادی را پیش گرفت و کاهشی شد. این تجارب باعث شده تا سیف وضعیت فعلی بازار را نیز همچون گذشته بداند. او بر این باور است که بازار در مقطع فعلی نیز همچون گذشته راه عادی خود را می‌یابد.  نکته بعدی صحبت‌های سیف، نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار را بازگو می‌کند. تصویری که سیف از نقش بانک مرکزی ارائه کرده، حاکی از این است که بانک مرکزی قصد دخالت و تغییر روند را ندارد، اما به‌شدت دنبال کنترل نوسان است.

سیف روندی غیرعادی در نوسانات ارز در چند روز اخیر مشاهده نکرده است. او عقیده دارد همچون ارزهای مختلف دنیا، ارز در داخل نیز می‌تواند نوسان کند و اتفاق عجیبی در حال وقوع نیست. سیف مصداق سخن خود را ارزهای پرقدرتی دانست که در بازارهای جهانی در حال نوسان هستند. رئیس‌کل بانک مرکزی وظیفه این بانک در اوضاع فعلی را کنترل نوسان عنوان کرد. او گفت: «بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی‌تفاوت نیست و وظیفه دارد که از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند.» در عین حال سیاستگذار بازار پول تاکید کرد که بانک مرکزی به دنبال تغییر روند بازار نیست. سیف در این‌باره توضیح داد: «اگر بانک مرکزی مداخله کند، ممکن است به شکل موقت بشود بازار را کنترل کرد، اما شرایط باز به همان شرایط قبل برمی‌گردد و این امر بازار را از پیش بینی‌پذیر شدن خارج می‌کند.» به گفته کارشناسان، روند کلی بازار قاعدتا به سمت نرخ واقعی ارز حرکت خواهد کرد.

در نتیجه این گفته سیف، شاید تعریضی به فشارهای بیرونی بر بانک مرکزی است که در مسیر واقعی‌سازی نرخ ارز سنگ‌اندازی می‌کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی، مداخله بانک مرکزی در بازار را با دید مقطعی و از نوع کنترل نوسان عنوان کرد. گفته‌های او نشانی از این ندارد که سیاستگذار به دنبال کنترل قیمت باشد. در اینجا باید بین کنترل قیمت و کنترل نوسانات هیجانی تفکیک قائل شد تا سخن رئیس‌کل بانک مرکزی به خوبی دریافت شود. او در این‌باره تصریح کرد: «واقعیت‌های اقتصادی در هر کشوری شرایطی را اقتضا می‌کند و چیزی نیست که بشود با دستور آن را در یک شرایط خاص و ثابت نگه داشت. اصولا این برابری و متعادل بودن بازار ارز در شرایط خاصی، باثبات و قابل‌اتکا باقی می‌ماند. در آن شرایط باید حرکات قیمت بر مبنای واقعیت‌ها باشد و عرضه و تقاضا نرخ را تعیین کند.»