تاثیری که آخر سال  دیده می‌شود

جاستین لاهارت دبیر استریت تقویت دلار سوددهی شرکت‌های آمریکایی را کاهش خواهد داد، اما نه هم‌اکنون. شرکت‌هایی که آواز دلار می‌خوانند ممکن است همچنان به سرود خواندن ادامه دهند، اما این آهنگ ممکن است در سه ماه آخر سال به‌گونه‌ای دیگر نواخته شود. با قوی‌تر شدن اقتصاد ایالات‌متحده و جدی‌تر شدن احتمال افزایش نرخ‌های بهره توسط کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال آینده و همچنین انتشار اخبار نه چندان دلگرم‌کننده از بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن، دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ روزهای بسیار خوبی را گذراند. ارز ایالات‌متحده در برابر بیشتر ارزهای عمده جهان با رشد روبه‌رو شده است.

اما با توجه به اینکه کسب‌و‌کار با خارج در شرکت‌های آمریکایی از اهمیت زیادی برخوردار است، هم‌اکنون اهمیت نرخ برابری دلار بیشتر از هر زمانی شده است. تاثیر دلار بر درآمدهای سه ماهه سوم باید کمتر مورد توجه باشد، تا به تاثیر پذیرفتن سه ماه پایانی دقت بیشتری کنیم. برای شروع باید توجه داشت که بیشتر تقویت دلار در ماه گذشته اتفاق افتاده و از این رو فروش خارجی که پیشتر ثبت شده کمتر تحت‌تاثیر تقویت دلار قرار گرفته است. در واقع بر اساس میانگین روز به روز، دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ تنها ۵/۱ درصد نسبت به سه ماهه دوم رشد داشته است. حتی این رشد کم هم بلافاصله روی شرکت‌ها تاثیر نخواهد داشت.

محصولات بسیاری از شربت ذرت گرفته تا هواپیماهای تجاری به دلار قیمت می‌خورند. از این رو در حالی که افزایش ارزش دلار این کالاها را در مقابل دیگر ارزها گران‌تر خواهد کرد- مساله‌ای که در طول زمان می‌تواند به کاهش تقاضا بینجامد- تاثیر این امر فوری نیست. جایی که قیمت‌های اجناس آمریکایی با ارز محلی تعیین می‌شود، تاثیر فوری دلار قوی‌تر اغلب بالا رفتن قیمت‌ها است، اما تقاضا در ابتدا چندان افت نمی‌کند؛ چراکه واکنش مردم به قیمت‌های بالاتر و یافتن جایگزین‌های مناسب زمان می‌برد.

از سوی دیگر باید اشاره کرد که بسیاری از شرکت‌های ایالات‌متحده به خصوص شرکت‌های چندملیتی که اجناسی تولید می‌کنند که خارج از آمریکا به فروش می‌رسد، از سازوکارهایی استفاده می‌کنند که از آنها در برابر تقویت ارزش دلار محافظت می‌کند. این اقدامات که شامل ابزارهای قانونی ساده یا پیچیده هستند برای همیشه از تاثیر دلار قوی ممانعت به‌عمل نمی‌آورند، اما تاثیرات اولیه خیز قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.

پس عجیب نیست که وقتی در آینده نزدیک درآمد سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۴ شرکت‌ها اعلام شد، هیچ شرکتی دلار را مسوول عملکرد ضعیف خود نداند. اما سرمایه‌گذاران ممکن است با تردید بیشتری به اوضاع نگاه کنند، هرچه باشد ممکن است تاثیر دلار قوی بر درآمد سه ماهه پایانی سال متفاوت باشد.