پاسخ به شوک‏‏‌ها و درهم‏‏‌تنیدگی بازارهای مالی

بانک‌مرکزی ژاپن که از سال ۲۰۱۶ به منظور تقویت اقتصاد خود، سطح نرخ بهره را در محدوده منفی و نزدیک به صفر نگه‌‌‌داشته بود، در ابتدای سال ۲۰۲۴ نرخ را یک‌بار تا محدوده مثبت بالا آورد و سپس در هفته گذشته به منظور کنترل تورم و تقویت ین، نرخ را تا محدوده نزدیک به سال ۲۰۰۷، قبل از بحران مالی آن دوران، افزایش داد. افزایش نرخ بهره، توان شرکت‌های صادرات‌محور این کشور را تضعیف می‌کند و بر سهام این شرکت‌ها که اکثریت بازار سهام ژاپن را تشکیل می‌دهند، تاثیر منفی می‌‌‌گذارد؛ اما چگونه نرخ‌های بهره جدید در ژاپن، می‌‌‌تواند بخشی از تحولات قیمتی در بازار آمریکا را توضیح دهد؟

افزایش این نرخ سبب شد تا جذابیت یکی از محبوب‌‌‌ترین استراتژی‌‌‌ها با نام تجارت نرخ بهره (carry trade) کاهش یابد. در این استراتژی که به دلیل پایین‌‌‌تر بودن نرخ بهره در ژاپن این انگیزه ایجاد می‌‌‌شد تا دریافت وام به ین و تبدیل آن به دلار و سرمایه‌گذاری در اقتصاد آمریکا که نرخ بهره بالاتری دارد جذابیت پیدا کند، اکنون توانایی نرخ‌های بهره جدید ژاپن را ندارد و استفاده‌‌‌کنندگان از این استراتژی مجبورند موقعیت‌‌‌های این استراتژی را ببندند که می‌‌‌تواند بخشی از بیش‌‌‌واکنشی در بازار آمریکا را توضیح دهد. همچنین در فضایی که اقتصاد جهانی در انتظار کاهش نرخ بهره آمریکاست، افزایش نرخ بهره ژاپن می‌‌‌تواند خبر متفاوتی برای سرمایه‌گذاران در جهان و افزایش نگرانی از رکود جهانی بدهد که رفتارهای ریسک‌‌‌گریزانه را در سراسر جهان تقویت می‌کند.

تاثیر استراتژی بالا به همراه آمارهای جدید اقتصادی که می‌‌‌تواند به عنوان شوک قلمداد شود، امکان دارد توسط الگوریتم‌‌‌ها شدت بیشتری پیدا کند. اگرچه استفاده از معاملات الگوریتمی و ماشینی در شرایط نرمال بازار به نقدشوندگی بازار و افزایش کارآیی آن کمک می‌کند، اما زمانی که شوک جدیدی به بازار منتقل می‌شود، این الگوریتم‌‌‌ها می‌‌‌توانند واکنش‌‌‌های شدید حجمی و قیمتی به شوک نشان داده و در پاسخ به رفتارهای قبلی خودشان، رفتار مشابهی نشان دهند و مانند حلقه‌‌ تشدید‌‌‌شونده عمل کنند.