پول، قدرت است

در ابتدای دوران حرفه‌ای، به آژانس امنیت ملی آمریکا یا همان NSA معروف، با هدف شکستن کد و رمزنگاری‌‌‌ها پیوست. البته بعد از انتشار مقاله‌‌‌ای در مخالفت با جنگ ویتنام و به دلیل اختلاف با ژنرال مکس تیلور از این سازمان اخراج شد. شکستن رمزنگاری‌ها در جنگ او را بر آن داشت تا بازارهای مالی را نیز رمزگشایی کند! از نظر او قیمت و به طور کلی بازارهای مالی طبق الگوی خاص حرکت می‌کنند، بنابراین تمرکز خود را بر یافتن الگوها نهاد. به همین خاطر، در سال ۱۹۷۸ هج‌فاند مشهور رنسانس (Renaissance) را تاسیس کرد. نام دیگر این صندوق Monemetrics یا به عبارتی Money + Econometrics، کوتاه‌شده پول + اقتصادسنجی بود؛ چرا که همه‌چیز مبتنی بر الگوریتم‌‌‌ها و فرمول‌‌‌های ریاضی بود. در همین راستا در هج‌‌‌فاند رنسانس هیچ متخصص مالی‌‌‌ای استخدام نمی‌شود. سیمونز فقط افراد نابغه در ریاضی، فیزیک، پردازش سیگنال، نجوم و متخصص آمار را به کار می‌‌‌گرفت؛ چراکه اعتقاد داشت نابغه بودن این افراد مهم‌تر از مرتبط بودن رشته تحصیلی افراد است. وی همواره می‌‌‌گفت: «افراد نابغه را استخدام کنید و آنها راهی برای حل مشکل شما خواهند یافت!» این راهبرد کاملا موفقیت‌آمیز بود؛ چرا که عملکرد این صندوق تا به امروز بی‌‌‌همتا بوده است.

نقطه عطف هج‌فاند رنسانس، تاسیس صندوق مدالیون (Medallion) به همراه جیمز اَکس در دل رنسانس بود. انتخاب نام «مدالیون» به افتخار مدال‌‌‌های ریاضی‌‌‌ای بود که این دو نابغه با هم به دست آورده بودند. این صندوق در پنج‌سال ابتدایی فعالیت خود فقط ۴۵میلیون دلار سرمایه تحت مدیریت داشت؛ اما به لطف عملکرد فوق‌‌‌العاده این صندوق، بیش از ۱۰۰میلیارد دلار سود کسب کرد. این صندوق به طور متوسط سالی ۶۶‌درصد سود در طول ۳۰سال کسب کرد. ارزشمند و دست‌نیافتنی بودن این عدد وقتی مشخص می‌شود که بدانیم طبق نظرسنجی موسسه CFA، افراد حرفه‌‌‌ای در صنعت مالی فقط خواهان ۷‌درصد سود در سال هستند! به نوعی او به‌تنهایی تئوری بازارهای کارآ (Efficient Market Theory) در اقتصاد را به چالش کشید.

طبق این تئوری در بلندمدت امکان کسب بازدهی بیشتر از بازدهی بازار وجود ندارد و همه افراد در مقابل بازار شکست خواهند خورد. اوج عملکرد خیره‌کننده این صندوق، در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ بود. در سال ۲۰۰۰ و در زمان حباب دات‌کام، این صندوق بیشترین بازدهی خود را در تمام ادوار قبل و بعد، به میزان ۹۸درصد، به ثبت رساند. به‌علاوه، در سال ۲۰۰۸ و در بحبوحه بحران مالی آمریکا بازدهی ۸۲درصدی را کسب کرد. این در حالی است که شاخص S&P در همان سال ریزش ۳۸درصدی را تجربه کرد. به بیان دیگر اگر شما ۱۰۰دلار در سال ۱۹۹۸ در صندوق مدالیون سرمایه‌گذاری کرده بودید، میزان سرمایه شما تا سال ۲۰۱۸ به ۴۰۰میلیون دلار افزایش پیدا می‌‌‌کرد! این در حالی است که ۱۰۰دلار سرمایه، در مدت مشابه، در بازار سهام به ۳۲۰‌هزار دلار تبدیل می‌‌‌شد.

البته این صندوق از سال ۲۰۰۳ سرمایه جدیدی را جذب نکرده و درهای ورود سرمایه جدید را بسته است و فقط کارمندان این شرکت می‌‌‌توانند سرمایه خود را وارد این صندوق کنند. قراردادهای عدم‌افشای اطلاعات (NDA) بسیار سختگیرانه‌‌‌ای نیز بین این صندوق و کارمندانش عقد می‌شود و همین موضوع باعث شده تا هیچ فردی در دنیای فعلی، به‌جز کارمندان خود صندوق، اطلاعی از نحوه فعالیت آن نداشته باشند و فرآیندهای درون این هج‌‌‌فاند به مثابه یک جعبه‌سیاه باشد. البته کارمزدهایی که این هج‌فاند اخذ می‌کند، در نوع خود بی‌‌‌همتاست. عموما هج‌‌‌فاندها ۲‌درصد کارمزد ثابت و ۲۰‌درصد کارمزد عملکردی می‌‌‌گیرند. اما این صندوق، ۵‌درصد کارمزد ثابت و ۴۴‌درصد کارمزد عملکردی از مشتریان خود اخذ می‌کند.

جیم سیمونز قبل و بعد از بازنشستگی در سال ۲۰۰۹، به همراه همسر خود، خدمات بشردوستانه زیادی به جامعه ارائه کرده است. او بیش از ۵۰۰میلیون دلار به دانشگاه Stony Brook کمک مالی کرده است. همچنین موسسه غیرانتفاعی را برای به‌کارگیری معلم‌‌‌های ریاضی در جهت گسترش علم ریاضیات در آمریکا بنیان‌گذاری کرد. این موسسه هم‌‌‌اکنون بیش از ۸۰۰معلم در نیویورک را مدیریت می‌کند. به‌علاوه، سیمونز موسسه‌ای را برای تحقیق درباره بیماری اوتیسم بنا نهاد. جیم به‌شدت به نقطه شروع جهان علاقه‌‌‌مند بود و تمرکز اصلی بنیان سیمونز (Simons Foundation) نیز در همین راستا، یعنی بر روی کشف منشأ جهان آفرینش است.

جیم سیمونز همواره این جمله را سرلوحه خود قرار می‌‌‌داد: «پول، قدرت است.» ریاضیات به او این اجازه را داد تا به این جمله، جامه‌‌ عمل بپوشاند. لذا، تقویت دانش ریاضی، فارغ از حرفه شما، بسیار ارزشمند خواهد بود. سرانجام در تاریخ ۱۰مه، ماجراجویی جیم سیمونز در جهان فعلی پایان یافت. یادش گرامی و راهش پررهرو باد.