انفجار قیمت بیت‏‏‌کوین؛ تا کجا؟

تحلیل تکنیکال میان‌‌‌مدت بیت‌‌‌کوین

در روند بلندمدت قیمت بیت‌کوین شاهد یک‌دوره نزولی تقریبا ۶۰هفته‌‌‌ای بودیم؛ در جایی که شرایط تکنیکال به‌‌‌وضوح نشانه‌‌‌های پایان روند صعودی پس از دوران کرونا را آشکار کرده بود. اشباع خرید در تایم‌فریم هفتگی و ماهانه در اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا همان RSI کاملا مشهود بود. در آن زمان بازار تنها به یک واگرایی واضح در تایم‌فریم بلندمدت نیاز داشت تا تایید ورود به زمستان دیگر را دریافت کند. اما نکته قابل تامل در بولران کنونی حرکت شارپی بیت‌کوین است. می‌‌‌توان گفت که از آغاز شروع روند صعودی کنونی، یعنی از ۱۵ماه پیش تاکنون، روند صعودی بیت‌کوین بدون اصلاح چشمگیری ادامه پیدا کرده و اکنون به اشباع خرید در تایم هفتگی و حتی ماهانه رسیده است. در نظر داشته باشید که در یک روند مشخص، اندیکاتوری مانند RSI به‌‌‌هیچ‌‌‌عنوان نمی‌‌‌تواند نشان‌‌‌دهنده پایان یک دوره یا یک موج اصلاحی باشد. اما آنچه مسلم است، این است که بسیاری از تریدرها مدت زیادی است که منتظر اصلاح منطقی هستند تا بتوانند وارد این جریان صعودی شده و از موج صعودی بازار کسب سود کنند.

از سوی دیگر، شاهد هستیم که پس از فتح قله ۷۴‌هزار دلاری، بیت‌کوین نتوانسته است حرکت قدرتمندی از خود نشان دهد و اهداف بالاتری را نشانه بگیرد. همچنین، در نمودار روزانه کندل‌‌‌های قرمز بزرگی در حال ایجاد هستند که می‌‌‌توانند روایت‌‌‌کننده شروع یک اصلاح باشند. بنابراین با توجه ‌‌‌به رسیدن به محدوده اشباع خرید در نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه، نرسیدن به قله‌‌‌های جدیدتر پس از ۲۰روز از ثبت بالاترین قیمت تاریخی ثبت‌شده (۷۴هزار دلار)، وجود واگرایی واضح در نمودار روزانه، نزول قیمت به زیر میانگین‌‌‌های قیمتی اصلی، انتشار اخبار منفی درباره صرافی کوکوین، شکست یکی از خطوط روند اصلی و مشاهده نکردن اصلاح منطقی در ۵۰۰روز گذشته، اصلاح قیمتی بیت‌کوین کاملا محتمل است.

بنابراین، در سناریوی اول، می‌‌‌توانیم به محدوده‌‌‌های حمایتی اصلی یعنی محدوده‌‌‌های ۶۰، ۵۶ و ۵۰‌هزار دلار امیدوار باشیم تا با حمایت در این محدوده‌‌‌ها، ریزش بازار شکل اصلاحی و نه نزولی به خود بگیرد. در این صورت، احتمال استراحت قیمت در محدوده‌‌‌های عنوان‌شده محتمل خواهد بود تا پس از اطمینان نهنگ‌‌‌ها از عدم‌تمایل ریزش بیشتر بازار، مجددا شروع به خرید با هدف رسیدن به قیمت‌های بالاتر کنند. نکته بعدی که باید در نظر گرفت، اصلاح روند نزولی است که نباید با شروع روند صعودی جدید اشتباه گرفته شود. برای این کار، بررسی خطوط روند داینامیک بسیار حائز اهمیت است و درصورتی‌‌‌که حرکات صعودی از خطوط روند شما به سمت بالا عبور نکنند، هرگز نباید بازار را با دید گاوی نظاره کرد.

سناریوی دوم که بسیار مطلوب‌‌‌تر است، اما وقوع آن از احتمال کمتری برخوردار است، این است که بیت‌کوین در محدوده قیمتی بین ۵۸‌هزار دلار تا ۷۴‌هزار دلار به‌‌‌صورت ساید باقی بماند و به‌جای ریزش‌‌‌های سنگین، با استراحت‌‌‌کردن در محدوده مذکور انرژی خود را برای حرکت به‌‌‌سوی قله‌‌‌های دیگر جمع کند. دلیل مطلوب‌‌‌بودن این سناریو، عدم‌ریزش شدید آلت‌‌‌کوین‌‌‌ها به دلیل نزولی نشدن بازار و احتمال ورود سرمایه به سایر آلت‌‌‌کوین‌‌‌ها و تجربه شیرین یک آلت‌سیزن (Alt Season) دیگر و ورود به فصل شکوفایی آلت‌‌‌کوین‌‌‌های باارزش است. در این حالت، بیت‌کوین با کاهش نوسانات شدید این فرصت را به آلت‌‌‌کوین‌‌‌ها می‌دهد تا به سمت سقف‌‌‌های قیمتی پیشین خود حرکت کنند تا بلکه آنها نیز بتوانند از این شرایط بازار نهایت بهره را ببرند. برای نزدیک‌‌‌شدن به محتمل‌‌‌ترین سناریو، بهتر است نگاهی نیز به شرایط فاندامنتال داشته باشیم و بازار را با عینک سرمایه‌گذاران بزرگ رصد کنیم.

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

هاوینگ بیت‌کوین و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال

همان‌طور که می‌‌‌دانید، هاوینگ بیت‌کوین (Bitcoin Halving) یک استراتژی از پیش تعیین‌شده برای اکوسیستم بیت‌کوین است که برای جلوگیری از تورم در شبکه بیت‌کوین تعیین شده است. هر چهارسال یک‌بار، سکه‌‌‌های حاصل از فرآیند استخراج نصف می‌شود و در واقع پاداشی که به ماینرها تعلق می‌گیرد به یک‌‌‌دوم کاهش پیدا می‌کند. این امر که کاملا با سیاست‌‌‌های بانک‌های مرکزی در تضاد است، موجب کاهش عرضه می‌شود؛ سیاستی که بانک‌های مرکزی با چاپ بی‌‌‌رویه پول و افزایش عرضه، کاملا در جهت مخالف آن حرکت می‌کنند. از سوی دیگر کاهش عرضه در کنار افزایش تقاضا، همواره سبب افزایش قیمت یک کالا یا خدمات می‌شود.

نکته قابل‌‌‌تامل اینجاست که این امر یک خبر یا موضوع فاندامنتال تلقی می‌شود و معمولا پیش از وقوع یک خبر، اصطلاحا آن خبر پیش‌‌‌خور می‌شود. یعنی با نزدیک‌‌‌شدن به هاوینگ ۲۰۲۴ بیت‌‌‌کوین، شاهد افزایش قیمت بیت‌کوین بوده‌‌‌ایم. اما در شرایطی که کمتر از ۲۰روز به هاوینگ باقی‌‌‌مانده است، کاهش قدرت گاوها و در نتیجه افزایش فروشندگان بازار به چشم می‌‌‌خورد. در نتیجه، وجود یک خبر مهم مانند هاوینگ حتی اگر در کوتاه‌مدت بر سلامت اکوسیستم بازار بیت‌کوین تاثیر آنچنانی نداشته باشد، تاریخ نشان داده که در بلندمدت تاثیر کاملا مثبتی بر روند قیمتی این طلای دیجیتالی داشته است.

بررسی بازار سایر ارزهای دیجیتال و اتریوم

در هر چرخه‌‌‌ای از روندهای گاوی در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه بزرگان بازار در ابتدا وارد بازار بیت‌کوین و پس از آن اتریوم و در نهایت سایر آلت‌‌‌کوین‌‌‌ها شده است. در بازاری که این روزها شاهد آن هستیم نیز این حقیقت مشهود است و اتریوم پیش از هر ارز دیجیتال دیگری پس از بیت‌کوین توانسته ارزش ازدست‌‌‌رفته خود را در فرصت‌‌‌های کوتاه باز پس گیرد. نکته حائز اهمیت اینجاست که پس از گذشت بیش از یک‌سال از بازار صعودی بیت‌‌‌کوین، اتریوم نتوانسته است قله قیمتی پیشین خود یعنی محدوده ۴۹۰۰دلاری را فتح کند. نمودار هفتگی و روزانه اتریوم کاملا گویای این حقیقت است که تاکنون حمله تیز اتریوم به سمت بالاترین قیمت تاریخی ثبت‌شده خود ناکام مانده است.

سناریوی اول درباره وضعیت اتریوم تا حدود زیادی به بیت‌کوین شباهت دارد، با این تفاوت که اتریوم می‌‌‌تواند از هر فرصتی برای جهش دوباره به سمت ۴۹۰۰دلار استفاده کرده و خود را بازیابی کند. بنابراین، در شرایطی که بازار بیت‌کوین وارد رکود نسبی شود، فرصت بسیار مغتنمی برای اتریوم وجود خواهد داشت تا بتواند تا سطح روانی ۵‌هزار دلار حرکت کند؛ در غیر‌این صورت و در صورت ریزش بیشتر بیت‌‌‌کوین، در سناریوی دوم باید منتظر اتریوم 3هزار دلاری و حتی اتریوم ۲۷۰۰دلاری باشیم. به همین خاطر، اگر از دید نهنگ‌‌‌ها بخواهیم بازار را بررسی کنیم، نقاط مذکور می‌‌‌توانند برای ورود افرادی که از بولران پیشین به هر دلیل جا مانده‌‌‌اند بسیار وسوسه‌‌‌کننده باشد.

همان‌طور که در ابتدای یادداشت نیز بیان شد، باید در نظر بگیریم که تحلیل تکنیکال صرفا جهت ارائه دیدگاه بهتر به مخاطبان است و لازم است علاقه‌‌‌مندان براساس تحلیل شخصی خود و درنظرگرفتن داده‌‌‌های تحلیلی مختلف اقدام به خریدوفروش یا سرمایه‌گذاری در این بازار کنند. نکته آخر و مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اغلب هولدرهای حرفه‌‌‌ای و سرمایه‌گذاران این حوزه از استراتژی خرید پله‌‌‌ای استفاده می‌کنند. از آنجا ‌‌‌که تعیین پایین‌‌‌ترین نقطه یک موج در نمودارهای مالی عملی تقریبا غیرممکن محسوب می‌شود، استراتژی مدیریت سرمایه با انواع روش‌های خرید پله‌‌‌ای در درجه اول اهمیت قرار دارد.