شون کلی می‌گوید: «چشم‌انداز ما ساخت پیشرفته‌ترین، کارآمدترین و پایدارترین بندر جهان با اولین زنجیره تامین و شبکه لجستیک کاملا یکپارچه و خودکار است. ماهیت میدان سبز توسعه نئوم به ما اجازه می‌دهد تا طرح‌های عملیاتی جدیدی را در نظر بگیریم. در نتیجه، یک مرکز واحد برای نگهداری عملیات کشتی‌ها، عملیات انبار و سیستم تحویل ریلی ساخته خواهد شد. با این طراحی یکپارچه و اتوماسیون پیشرفته، به سطوحی از سرعت عملیاتی که قبلا شنیده نشده بود، می‌‌‌رسد. البته، بهره‌وری زیست‌محیطی و کربن صفر هم از دیگر اهداف عملیاتی است که تا حد زیادی تحقق یافته است.

مشارکت در پروژه کلی نئوم: از بندر نئوم برای واردات کالاها و مواد موردنیاز استفاده خواهد شد و این یک عامل اولیه حیاتی برای توسعه نئوم است. به همین ترتیب، از ساخت‌وساز تا عملیات، ساکنان در «اکساگون» به‌شدت به بندر متکی خواهند بود. بندر نئوم برای تنوع بخشیدن و گسترش اقتصاد این بندر، عربستان‌سعودی و منطقه، یک توانمندساز حیاتی خواهد بود. به دلیل موقعیت بندر، این امر به نفع شرکای تجاری، سرمایه‌گذاران و در نهایت ساکنان نئوم خواهد بود. علاوه بر نئوم، این بندر به طور قابل‌توجهی اتصال منطقه به سایر نقاط جهان را افزایش می‌دهد، اقتصاد حوضه آبریز بندر در شمال غربی عربستان‌سعودی را تقویت می‌کند و مسیرهای تجاری جدیدی را از طریق شبکه‌های تغذیه دریایی منطقه‌ای و یک کریدور داخلی چندوجهی به سمت شرق باز می‌کند.

فناوری‌های پیشرفته: بندر نئوم فناوری‌های پیشرفته و اتوماسیون را در عملیات خود گنجانده است. این بندر از تجهیزات کاملا خودکار استفاده می‌کند و در مورد جداسازی ۱۰۰‌درصد انسان و ماشین برای افزایش ایمنی و کارآیی اطمینان می‌دهد. هوش مصنوعی ترتیب مراحل عملیاتی و جریان‌های ترافیکی سرتاسر را بهبود می‌بخشد، به گونه‌ای که از آن با عنوان «انقلاب چهارم» یاد می‌شود.

تجارت جهانی: بندر نئوم به‌شدت بر تجارت داخلی و بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت. رقابت‌پذیری منطقه افزایش خواهد یافت و با بهبود اتصال به بازارهای جهانی، اقتصاد آن رشد خواهد کرد؛ تجارت بین‌المللی را تسهیل، کسب‌وکارها را جذب و سرمایه‌گذاری را به عنوان دروازه تجاری برای نئوم و فراتر از آن تحریک می‌کند. این بندر فرصت‌‌‌های جدیدی ایجاد می‌کند و نئوم به دلیل موقعیت مناسب آن در دریای سرخ و در تقاطع مسیرهای تجاری بین‌المللی، به‌عنوان یک نیروی مهم در زنجیره تامین جهانی معرفی می‌شود.

اقدامات زیست‌محیطی و پایداری: شون گفت: «اهداف پایداری ما بلندپروازانه هستند.» در این بندر تجهیزات و سیستم‌ها نقش هدایتگر دارند. برنامه لایروبی به گونه‌ای است که تخلیه مستقیم به دریا صفر خواهد شد و در ساخت دیوار اسکله هم از فولاد به جای بتن استفاده می‌شود. استفاده از ماشین‌آلات الکتریکی، اتوماسیون را به حداکثر می‌رساند. از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین برق استفاده خواهد شد. بندر نئوم به لطف ترکیب این ابتکارات به یکی از محافظان محیط‌زیست در میان تمام بنادر دنیا تبدیل خواهد شد.

جدول زمانی مورد انتظار: این بندر به صورت مرحله‌‌‌ای در حال توسعه است و هر مرحله به ظرفیت و گسترش کلی بندر می‌‌‌افزاید. با راه‌اندازی فوری در سال ۲۰۲۵، ترمینال یک ظرفیت خروجی بیش از ۲میلیون TEU سالانه را خواهد داشت. ترمینال ۲ تا سال ۲۰۴۵ افتتاح می‌شود. با این حال، ظرفیت بار عمومی و فله تا اواسط سال ۲۰۲۵ به بیش از ۲۰میلیون تن بار خواهد رسید.