تاثیر بحران دریای سرخ بر تجارت شرق آسیا

مالزی یکی از کشورهای جنوب شرق آسیاست که می‌تواند از بحران‌های دریای سرخ متاثر شود. دکتر کارملو فرلیتو، مدیر ارشد اجرایی CME گفت: «به دلیل اینکه مالزی بخشی از اقتصاد جهانی است به عنوان یک کشور کوچک، به تجارت بین‌المللی به‌‌‌‌عنوان منبعی برای رشد اقتصادی بسیار متکی است.» او به بیزینس‌تایمز گفت: «بحران دریای سرخ که بر اقتصاد جهانی در سطح جهانی تاثیر می‌‌‌‌گذارد، تنش‌‌‌‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه مالزی آسیب خواهد دید.» فرلیتو پیشنهاد کرد که اگر بحران دریای سرخ دولت‌‌‌‌ها را در سراسر جهان وادار کند که یک‌بار دیگر سیاست‌‌‌‌های مالی و پولی ‌‌‌‌احتیاطی را اتخاذ کنند، تورم واقعی می‌‌‌‌تواند تشدید شود.

وی افزود: «تامین مالی جنگ ممکن است به منبع واقعی تورم برای کشورهای درگیر مستقیم در مناقشه تبدیل شود.»  با این حال، دکتر عظمی حسن، عضو ارشد آکادمی تحقیقات استراتژیک Nusantara اظهار کرد که وی تاثیر قابل‌توجهی از بحران دریای سرخ بر مالزی را پیش‌بینی نمی‌‌‌‌کند. او با اذعان به افزایش هزینه‌های بالقوه کالاها به دلیل مسیرهای جایگزین، معتقد است که تاثیر آن بر تورم و رشد اقتصادی کم خواهد بود. دکتر عظمی حسن تاکید کرد که اگرچه صادرات به کشورهای اروپایی که نیازمند کانال سوئز دریای سرخ هستند ممکن است گران‌‌‌‌تر شود، انتظار می‌رود تاثیر کلی بر چشم‌‌‌‌انداز اقتصادی مالزی محدود باشد. وی افزود: «معتقدم با مشاهده راهبردهای آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌‌‌‌ها، این موضوع و بحران کاهش خواهد یافت.»

دکتر جفری ویلیامز، اقتصاددان دانشگاه علم و صنعت مالزی اظهار کرد که مسیرهای دریای سرخ قابل‌توجه هستند، اما در ایجاد اختلال در تجارت مالزی تعیین‌کننده نیستند. به گفته ویلیامز، اکثر تجارت مالزی به سمت آ.سه.‌آن، آسیا و همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) متمرکز است که بر نیمکره شرقی تکیه دارد. وی افزود: «حدود ۱۵‌درصد تجارت جهانی از طریق دریای سرخ انجام می‌شود که مقدار زیادی است و حملات کنونی حوثی‌ها، مسیرهای تجاری قابل‌توجهی از جمله تجارت مالزی و آ.سه‌.آن را مختل می‌کند.» ویلیامز گفت که طول مدت این تاثیر به طول مدت بحران بستگی دارد و خاطرنشان کرد که نیروی دریایی سلطنتی و واکنش سریع ایالات‌متحده با حمایت سایر کشورها نقش مهمی در مدیریت این وضعیت ایفا می‌کند. او گفت: «خطر این است که اگر به درگیری منطقه‌‌‌‌ای گسترده‌‌‌‌تر تبدیل شود، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.»