مزیت مهم دوره پیش‌دکترا

پیش‌نیازهای این دوره خیلی پیچیده نیستند، زیرا هدف از گذراندن دوره پیش‌دکترا این است که دانشگاه‌ها و موسسات می‌خواهند دانشجویانی را در دوره دکترا پذیرش کنند که به پژوهش‌های کمّی علاقه‌مند باشند. دوره پیش‌دکترا معمولا در موسسات تحقیقاتی یا دانشگاه‌های سطح بالا برگزار می‌شود، زیرا استراتژی این دوره استعدادیابی دانشجویان جوان و علاقه‌مند به تحقیقات کمّی است. فرق دوره پیش‌دکترا با کارشناسی ارشد یا مستر این است که دوره‌های مستر در سال فقط دوبار و در خیلی از دانشگاه‌ها فقط یک‌بار باز می‌شوند، ولی دوره‌های پیش‌دکترا در طول سال بنا به نیاز باز می‌شوند و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در سراسر دنیا می‌توانند درخواست بدهند.

چرا دوره پیش‌دکترا؟

در سال‌های گذشته، دانشجویان زیادی در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکترا ثبت‌نام کرده و صرفا یک‌مدرک دانشگاهی دریافت کرده‌اند؛ بدون اینکه علاقه‌ای به کار تحقیقاتی داشته باشند. دوره‌های پیش‌دکترا بعد از اتمام دوره کارشناسی، به دانشجویان این امکان را می‌دهد که با ثبت‌نام در این دوره یک تا دوساله با اساتید و تیمی از محققان کار کنند. در این دوره دانشجویان می‌توانند موارد زیر را یاد بگیرند.

• مهارت‌هایی مانند کدنویسی در تحقیقات کمی و کیفی؛

• توسعه مهارت‌های حرفه‌ای مانند مدیریت تیم و پروژه؛

• کسب اعتماد به نفس و مهارت در تعامل با اساتید و محققان ارشد؛

• کاوش در زمینه‌های فرعی و کشف علایق تحقیقاتی آنها؛

• در نهایت ارزیابی می‌کنند که آیا دوره دکترا برای آنها مفید است یا خیر.

با این کار افرادی که می‌خواهند وارد دوره دکترا شوند، مجهز به ابزارهای تحلیلی زیادی هستند که می‌تواند به موفقیت آنها کمک زیادی کند و افرادی که پس از گذراندن این دوره، متوجه می‌شوند دوره دکترا مناسب آنها نیست و قصد ورود به صنعت یا دیگر کارها را دارند نیز موفق‌تر عمل خواهند کرد؛ زیرا در طول دوره پیش‌دکترا با شبکه ارتباطی قوی‌تری کار کرده، بینش و آگاهی خوبی نسبت به کار دارند.

Quantitative-Survey-Questions1 copy

پس چرا در دوره پیش‌دکترا شرکت کنیم؟

تجربه پژوهشی پیش از دکترا می‌تواند از چند جهت ارزشمند باشد.

قبل از خواندن دکترا تجربه بیشتری کسب کرده و پول آن را دریافت کنید: برای افرادی که می‌خواهند مهارت‌های تحلیلی و تجربه پژوهشی بیشتری کسب کنند، دوره پیش‌دکترا جایگرین مناسبی نسبت به دوره کارشناسی ارشد با هزینه بسیار کمتری است. مهارت‌هایی که دانشجویان می‌توانند در دوره پیش‌دکترا به دست آورند بیشتر ناشی از تعریف شغل است که در کنار آن می‌توانند عمیق‌تر به آموزش خود ادامه دهند. جست‌وجوی واقعی برای افرادی که هنوز نمی‌دانند آیا دوره دکترا و کار تحقیقاتی برایشان مفید است یا خیر: برای کسانی که در حال بررسی این هستند که یک کار تحقیقاتی واقعی چطور به نظر می‌رسد و آیا دکترا برای آنها مفید است یا خیر، دوره پیش‌دکترا دریچه‌ای بی‌نظیر به آنها برای کسب این تجربه می‌دهد، زیرا سرپرستان دوره‌های پیش‌دکترا دانشجویان را از نزدیک با کار درگیر می‌کنند. افرادی که بعد از گذراندن دوره پیش‌دکترا، در مقطع دکترا ثبت‌نام کرده‌اند گزارش می‌دهند که این پیش‌نمایش به آنها کمک می‌کند تا برای اهداف تحقیقاتی خود بیشتر تلاش کنند.

برای یک شغل موفق آماده شوید (چه دانشگاهی و چه غیردانشگاهی): اکثر افرادی که دوره پیش‌دکترا را تکمیل می‌کنند، به دوره دکترا می‌روند. طبق آمارها بیش از 75‌درصد افرادی که دوره پیش‌دکترا را تکمیل کرده‌اند، در مقطع دکترا شرکت کرده‌اند و کسانی که پس از تکمیل دوره پیش‌دکترا وارد مشاغل حرفه‌ای شده‌اند با توجه به مهارت‌های زیادی که در طول دوره به دست آورده‌اند در کارشان موفق بوده‌اند.

چطور در مقطع کارشناسی برای دوره پیش‌دکترا آماده شویم؟

- در طول دوره تحصیل به دنبال علایق تحقیقاتی باشید و در سمینارهای مختلف که اغلب رایگان هستند شرکت کنید، این کار به شما دید خوبی از تحقیقات آینده می‌دهد.

- دانش برنامه‌نویسی در R, Stata یا Python را در طول دوره کارشناسی بیاموزید و به‌قدری این مهارت‌ها را تقویت کنید که با آمادگی کامل وارد یک دوره حرفه‌ای شوید.

- مهارت‌ها تفکر را بیاموزید و برای آزمون GRE آمادگی کامل کسب کرده و در صورت نیاز در آزمون GRE شرکت کنید.

- در مدرسه‌های تابستانی که به صورت آنلاین یا حضوری و اغلب رایگان هستند و در برخی موارد بورسیه هم دارند شرکت کنید؛ زیرا در این شبکه ارتباطی به علایق تحقیقاتی خود نزدیک‌تر می‌شوید.

چه زمانی برای موقعیت‌های پیش‌دکترا درخواست دهیم؟

هر چه زودتر بهتر! معمولا دانشجویان در سال آخر تحصیلاتشان درخواست خود را تکمیل و ارسال می‌کنند. معمولا موقعیت‌ها در اواخر تابستان تا اواخر پاییز باز می‌شوند، هر چند در بعضی موارد موقعیت‌هایی در فصل بهار هم باز می‌شوند.

انجام نمونه کار

در بسیار از موارد در کنار رزومه استاندارد و cover letter و نمرات دانشگاهی، یک نمونه کار با داده‌ها توسط برنامه‌هایی مانند R, Stata یا Python را از دانشجویان می‌خواهند که معمولا تا 48ساعت زمان برای انجام نمونه کار می‌دهند. برای اینکه در زمان‌بندی انجام این کار از برنامه عقب نمانید، بهتر است تمرین‌ها را از هم‌اکنون شروع کنید.