ثبت تورم 2 درصدی انگلیس تا سال 2025

چرا تورم انگلیس بالاست؟

یکه‌تازی تورم در انگلیس به‌دلیل وقوع برخی از شوک‌های اقتصادی پدید آمده است. اولین شوک را می‌توان مربوط به شیوع ویروس کرونا دانست. در این دوران مردم محکوم به سکونت در منزل بودند و میزان خرید کالاهای آنها از میزان خرید خدمات بالاتر رفت. در نتیجه تولیدکنندگان به‌دلیل افزایش تقاضا و کمبود محصولات به واردات روی آوردند. به همین دلیل کالاهای وارداتی با قیمت‌های گزافی به دست مشتریان می‌رسید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دومین شوک مربوط به حمله روسیه به اوکراین بود که به افزایش شدید قیمت گاز در مناطق اتحادیه اروپا منجر شد.

علاوه بر بحران انرژی، قیمت مواد غذایی نیز بر اثر جنگ افزایش یافت و وضعیت خانوارهای اروپایی را وخیم‌تر کرد. بر اثر این واقعه، هزینه‌های مواد خوراکی در ژوئن۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته خود حدود ۱۷درصد رشد کرد. شوک سوم در این منطقه مربوط به کمبود نیروی کار ماهر در قاره سبز است. این رویداد با شیوع ویروس کرونا ارتباط مستقیم دارد. در این دوران کارفرمایان ناچار به افزایش دستمزد برای جذب کارگران بودند. بنابراین بسیاری از کسب‌وکارها مجبور شده‌اند برای پوشش این هزینه‌ها قیمت‌های خود را افزایش دهند. این شامل شرکت‌هایی در بخش خدمات می‌شود؛ جایی که دستمزد بیشترین بخش هزینه‌های تجاری را تشکیل می‌دهد.

بانک انگلستان برای کمک به کاهش تورم چه می‌کند؟

رئیس بانک مرکزی انگلیس در این خصوص اعلام کرد: «وظیفه ما این است که از رسیدن تورم به سطح ۲درصدی که اولویت هر اقتصادی است، اطمینان یابیم. نمی‌توانیم نوسانات قیمتی در بخش کالا و خدمات را کنترل کنیم؛ اما می‌توانیم با توجه به اقدامات خود بگوییم که آیا تورم به هدف اصلی ما بازمی‌گردد یا خیر. در این خصوص باید بگویم که تنها راه جلوگیری از افزایش تورم، نوسانات نرخ بهره به‌شمار می‌رود. این تنها راهی است که انگلستان می‌تواند از کاهش کاهش تورم در بریتانیا اطمینان حاصل کند. بر این اساس اقدامات ضد تورمی خود را از سال۲۰۲۱ آغاز کردیم. اما ذکر این نکته ضروری است که به ثمر نشستن سیاست‌های انقباضی نیازمند زمان است (معمولا بین ۱۸ماه تا ۲سال).

نرخ بانکی بر بسیاری از نرخ‌های دیگر در بریتانیا تاثیر می‌گذارد؛ از جمله نرخ‌هایی که ممکن است برای وام، وام مسکن یا حساب پس‌انداز داشته باشید. روز پنج‌شنبه ۳اوت۲۰۲۳، نرخ بهره (نرخ بانکی) خود را ۲۵/ ۰واحد درصد افزایش دادیم و به ۲۵/ ۵درصد رساندیم. اگر وام مسکن یا وام دارید، به این معنی است که پرداخت‌های شما ممکن است افزایش یابد. اگر پس‌انداز داشته باشید، به این معنی است که ممکن است بازده بیشتری دریافت کنید. اگر الان نرخ‌ها را افزایش ندهیم، تورم بالا برای مدت بیشتری همراه ما خواهد ماند. تورم باید کاهش پیدا کند؛ زیرا تورم بالا به اقتصاد آسیب می‌زند؛ به‌ویژه به  افرادی که وضعیت مالی ضعیف‌تری دارند.

 چرا انتظار می‌رود تورم بیشتر کاهش یابد؟

تورم انگلیس شیب کاهشی به خود گرفته است، شواهد نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور در اکتبر سال گذشته بیش از ۱۱درصد بوده و در ژوئیه سال جاری به ۸/ ۶درصد تنزل یافته است. این درحالی است که برآوردها از کاهش تورم به حدود ۵درصد حکایت دارد. دلیل مهمی که انتظار داریم تورم در سال جاری کاهش پیدا کند، این است که قبوض انرژی باید بیشتر کاهش یابد؛ زیرا قیمت گاز اخیرا بسیار کاهش یافته است. بانکداری انگلیس در پیرامون این بحث تاکید کرد: « ما انتظار داریم که تورم در سال۲۰۲۴ به کاهش خود ادامه دهد و تا اوایل سال۲۰۲۵ به هدف ۲درصدی ما برسد. این به آن معناست که قیمت‌ها همچنان در حال افزایش هستند؛ اما روند آن تدریجی بوده و افزایش بهره می‌تواند از یکه‌تازی تورم جلوگیری کند.»